Hoi, ik ben een meisje van 18 jaar jong en wil aankomende zomer graag op reis. Gezien de omstandigheden wil ik deze reis in mijn eentje doen. Omdat ik nog nooit helemaal alleen op vakantie ben gegaan wil ik dit met een georganiseerde reis doen, zodat ik toch niet helemaal alleen ben. Echter ben ik bang dat als ik met een georganiseerde reis mee ga dat er veel stelletjes bij zijn en dat ik dan alsnog ‘alleen’ ben. Want bij enkele reizen die ik heb gezien zijn er een aantal vrije dagen, waardoor ik ‘bang’ ben dat ik die dagen in mijn eentje op de hotelkamer zit. Heeft iemand ervaringen met deze manier van reizen en tips voor georganiseerde reizen? Ook ben ik nog opzoek naar een leuke reis, ik heb al veel reizen bekeken bij Mambo, Shoestring etc. Ik hoop dat iemand mij wil/kan helpen!? Groetjes
Het wisselt een beetje van reis tot reis, maar vaak is de helft van de reizigers alleen! Dat betekent dus dat je al snel iemand vindt om je bij aan te sluiten. Ook worden er op vrije dagen vaak facultatieve excursies aangeboden.
Je kan ook kiezen om een single-reis te boeken. Dat betekent niet dat je vrijgezelf moet zijn, of op zoek moet zijn, maar dat je alleen reist. (Sommige mensen hebben gewoon een relatie, maar gaan zonder partner op reis.) Je kan ook kiezen voor zo’n reis.
Voordeel van Shoestring en Mambo is dat de gemiddelde leeftijd van de groep lager ligt dan bv. bij Fox. Ook zijn de reizen vaak wat goedkoper.
Ik ben 34 en een stukje ouder dan jij, en ik heb 3 keer met een groep gereisd. Twee keer was ik alleen, maar ik heb me nooit alleen gevoeld! Ook als je écht alleen op reis gaat, dus zonder groep, kom je voldoende mensen waardoor je je nooit alleen hoeft te voelen. Ik vind het daarom wel lekker om alleen op pad te gaan, je leert zo veel nieuwe mensen kennen.
Een tip die ik je kan geven: neem een reis waar een kleine groep mensen aan mee doet. Dit kun je vinden door een reis te boeken naar een land waar het in de zomer geen hoogseizoen is.
Ik ben op mijn 19e alleen met een georganiseerde groepsreis naar Egypte geweest. We waren een groep van in totaal 9. Ik was alleen, de rest waren stelletjes. Maar omdat de groep zo klein was, waren we al meteen de eerste dag heel hecht. We aten aan dezelfde tafel met z’n allen, bleven alle uitstapjes bij elkaar en ook op de vrije momenten liepen we gewoon als groep. Daarom heb ik hele goede herinneringen aan kleine reizen. Bij grote groepen heb je al snel dat de groep zich opsplitst in de mensen die bij elkaar horen en dat jij in je eentje tijd moet doorbrengen, maar met kleine reizen is het een stuk sneller 1 hechte groep.
Hoi kusmichel,welkom op wereldwijzer!
Ik kan me voorstellen dat wanneer je voor het eerst “alleen” op vakantie gaat het prettig is om met een georganiseerde reis mee te gaan. zo moet je nog wel een beetje moeite doen om contact te maken en een leuke tijd te hebben, maar hoef je niet bang te zijn dat je geen slaapplaats vind. Als het bevalt kun je er een jaar later altijd nog voor kiezen om echt alleen op pad te gaan
In zo’n groepsreis vindt je doorgaans meer mensen die alleen reizen dat mensen die samen reizen.
Vaak is het zo dat je de groepssamenstelling online kan zien dus dan weet je het voordat je gaat boeken al.
Verder zijn shoestring, boabap en SNP zeer fijne organisaties,als ik zo de commentaren hoor op verschillende forums.
Als je een wat aktieve vakantie uitzoekt, krijg je toch in de groep wel groepjes en heb je vlot aansluiting is, mijn ervaring
Succ6 nog met je voorbereidingen !
groet,georgessiam.
Voor groepsreizen in jouw leeftijdscategorie is inderdaad Shoestring een aanrader. Let er alleen wel op dat de meeste reizen geen gegarandeerd vertrek hebben. Als er te weinig deelnemers zijn, gaat de reis niet door. Dit weet je pas een maand voor de vertrekdatum. Er zijn enkele reizen met gegarandeerd vertrek, maar dan zit je dus aan een datum vast die misschien niet je eerste keus zou zijn.
Mocht je er het budget voor hebben en het durven, dan zou ik vooral eens bij Riksjatravel kijken. De reizen die zij aanbieden zijn geprijsd voor 2 personen, als je alleen gaat, komt daar een toeslag van soms 75-100% bij op, vandaar de budgetkwestie… Zij bieden individuele rondreizen aan. Dit betekent dat je wel alleen reist, maar dat alles van te voren perfect geregeld is, zoals je verblijf en je vervoer. Tijdens het vervoer reis je dan vaak per minibus met enkele andere reizigers, vaak Nederlanders of Engelsen. Toen ik de eerste keer alleen op reis ging heb ik dit gedaan en het is me perfect bevallen.
Contact maken tijdens een rondreis als je alleen gaat is inderdaad nooit moeilijk, ook niet als je individueel reist. Vast veel plezier en succes met kiezen.