Met 2 op reis of in groepsverband?

Voor mij is er niets mooiers dan alleen op reis te gaan. Ik heb zelf altijd het gevoel, dat je pas echt een land, een plaats kan leren kennen als je dat alleen doet, want als je een beetje gezelschap wilt, moet je wel contact leggen.
Soms is het wel fijn om iemand langere tijd bij je te hebben, maar dat moet wel klikken!
Ben je iemand die graag in groepsverband reist, of met 2’en of juist alleen?
Stem hierboven in de peiling,eventueel kan je hieronder je mening kwijt!

https://static-secure.guim.co.uk/sys-images/Money/Pix/pictures/2010/4/13/1271172378573/Backpackers-make-the-majo-001.jpg

Eén keer per jaar ga ik met een van mijn beste vriendinnen een dag of vier weg.
Daarnaast ga ik regelmatig met groepsreizen mee.

In mijn eentje reis ik ook wel eens, maar ik merk dan toch dat ik iemand mis om het moment mee te delen.
Zo zat ik in 2006 in mijn eentje aan een bevroren meer in Zweden, in een heel schattig klein huisje, binnen 10 kilometer geen andere huizen. Volle maan, besneeuwde bergtoppen… zo mooi, zo ontzettend mooi… maar je hebt niemand om je gevoel mee te delen… is toch lastig.

Inderdaad, ik heb ook al wel enkele keren voor enkele dagen alleen gereisd. Maar ik heb toch wel iemand nodig om dat mee te delen. Liefst met een zelf samengesteld groepje.

Regelmatig stel ik die vraag wel eens aan de reizigers die op mij beroep doen, om in Bahia / Noordoost Brazilië rond te reizen.
Dan blijkt dat mijn publieksgroep duidelijk niet echt gesteld is op ‘groepsreizen’.

En dat is nog altijd 1 van mijn hoofdmotieven om kleinschalig te blijven in mijn sector.
Op die manier heeft de reiziger een gepersonaliseerd aanbod waarbij de volledige reisbeleving enkel en alleen op hem/haar (en eventuele partners of familie gericht is). Dit kan je onmogelijk realiseren voor groepen waar altijd wel één of andere persoon (met alle respect daarvoor) net iets anders wil dan alle anderen.

Tropische groet uit Salvador da Bahia,

Ivan

Wij gaan het liefst met z’n 2en op vakantie, daarom nemen wij altijd een privereis van 333Travel. Ik heb vroeger ook nog groepsreizen gedaan, was niet altijd even leuk, soms was het gezellig maar je hebt er ook regelmatig zeikerds bij. Dus nu gewoon lekker saampjes en het bevalt ons prima zou niet anders meer willen.

Hangt van de bestemming af.
Wij zijn een keer of vijf met zijn tweeën naar Amerika geweest en 1 keer naar Indonesië.
Daarna zijn wij in de groepsreizen gestapt. Maar dan wel bij maatschappijen, die je de gelegenheid geven om op de meeste locaties niet met de groep mee te gaan, omdat je een persoonlijke voorkeur hebt. Dat doen wij al jaarlijks vanaf 1999. Een enkele keer zat er een minder persoon in de groep, maar dar was een uitzondering.

Meestal ga ik met mijn vriend op vakantie, maar ik ben nu al een paar keer alleen naar Japan geweest, het voordeel van alleen gaan is dat meer mensen(lokale bevolking) je aanspreekt en of uitnodigt om samen te eten.

Met ons tweeën. Wij zijn geen groepsmensen.
Hebben één keer een groepsreis gedaan. Die is niet tegengevallen maar we hebben het toch niet herhaald.

Als je al wat ouder bent, lijkt reizen in groep wat meer aangewezen, vooral als het verre reizen betreft. Je levert natuurlijk wel wat in op je vrijheid. Wij maakten al enkele georganiseerde reizen en die vielen iedere keer best mee. Je kunt desgevallend de films die wij hiervan maakten bekijken op www.youtube.com/dewitdelahaye. Maar reizen met zijn tweeën blijft ook wel leuk. Het hangt allemaal een beetje af van de bestemming, je verwachtingen … enz. Een gedreven reiziger sluit eigenlijk geen enkele formule uit.

Mijn voorkeur zou zijn om samen met iemand te reizen. Bijvoorbeeld mijn partner of een hele goed vriend/vriendin. Iemand met wie je een goed klik hebt en ook veel gemeenschappelijke interesses, maar die ook ruimte bied om afzonderlijk van elkaar iets te ondernemen. Groepsreizen heb ik nu drie keer gedaan. Sociaal heeft het zeker zijn pluspunten, maar persoonlijk word ik ook snel moe van te veel en te aanwezige mensen. Het zijn behoorlijk intensieve dagen en door de afspraken die een reisleider moet maken met de groep om het programma in te vullen, voel je je regelmatig ‘gedwongen’ om de tijd in de gaten te houden. Daarnaast zie je vaak alleen de hoogtepunten tijdens zo’n reis om dat alles binnen de dagen en het budget moet passen.

Dit jaar ga ik proberen om solo op reis te gaan. Ik merk dat ik sterk de behoefte heb aan meer vrijheid en avontuur. Alleen op reis betekent ook dat je zelf het initiatief moet nemen en je staat denk ik sneller open voor contact met de lokale bevolking.

Dat is ook zo. Ik sluit het ook niet uit dat we ooit opnieuw aan een groepsreis deelnemen (we zijn ‘al wat ouder’), maar zolang we nog in staat zijn om op eigen kracht rond te reizen heeft dat onze voorkeur. Wij zijn nogal op onze vrijheid gesteld.

Geheel met Amboseli eens!