Reizen in je eentje...

:drugged: Wie kan mij zeggen hoe het is om in je eentje te reizen?

Ik ben niet heel veel en ver in mn eentje weg geweest maar de keren dat ik weg ben gegaan waren echt super!Ik kreeg er iig een super kick van!Alsof je de hele wereld aan kan!Vooral wanneer ik op schiphol stond met een kopje thee!Vliegen vind ik zowiezo echt heerlijk!Ga je binnenkort ergens heen?Ik ga 11 maart naar Thailand en het lijkt me een topper!

Groetjes Kirstin

Beste Pulkie,

Wat wil je weten over het alleen reizen?
Waar het een beetje van afhangt is ,…hoe oud ben je en waar ga je naar toe en wat is het doel van je reis?
Ik ben wel vaker in mn eentje weg geweest en het is mij altijd goed bevallen neemt niet weg dat met een maatje reizen ook heel leuk is.

Als je bepaalde vragen hebt dan hoor ik het graag van je.
je kan me ook mailen op [EMAIL=“ronaldxe@hotmail.com”]ronaldxe@hotmail.com

Groeten,

Ronald.

Hoi,

Ik ben al zeker 8j in mijn eentje op reis aan het gaan.
Als het een bestemming in Europa is, boek ik gewoon een hotel dat centraal gelegen is en trek ik er zelf op uit met het openbaar vervoer of neem ik deel aan georganiseerde excursies; als het een verre, exotische bestemming is geef ik de voorkeur aan een groepsreis (omwille van de veiligheid en het gemak).
Mensen vinden in je eentje op reis gaan soms zielig, maar ik ben het daar absoluut NIET mee eens!
Ik leer meestal hele toffe mensen kennen op daguitstappen en tijdens lange vluchten heb ik altijd boeiende gesprekken met de mensen die in mijn buurt in het vliegtuig zitten.
Wat houd je tegen?
DOEN!!!
Gewoon goed op jezelf letten en je vooraf voorbereiden.
Als je vragen hebt, laat ze maar komen!

Grtjs,

Nadine

Beste Pulkie,

anderhalf jaar geleden ben ik alleen naar India geweest.
Op zich was het prima ware het niet dat ik te vroeg in het seizoen was waardoor ik met regelmaat de enige was die in een restaurant zat te eten of de enige in het hotel was. Dan zit je wel eens met jezelf in de knoop.
Na een paar weken kwamen er wat meer toeristen en werd het alleen reizen een stuk leuker.
Alles bij elkaar was het een nuttige ervaring en je leert jezelf anders kennen.
Ik zou het zo weer doen wetende dat ik er beter mee om zal kunnen gaan.

Groet,
Harry

ik ben op mijn eentje in Californië tussen april en juli
wie in de buurt is, mag me altijd contacteren!
ik start in San Francisco en eindig in San Diego
ga tussenin ook naar Las Vegas enzow
kies maar 1 staat omdat ik langere tijd in elke stad wil blijven, je weet nooit dat het superleuk is en je niet meteen wil doorreizen :slight_smile:

Hoi,

Ik heb nu 4 vakanties in mijn eentje gedaan. Twee reizen van 4-5 weken elk in oostelijk Afrika, een reis van 9 weken in Brazilië en Peru, en een vakantie van 2,5 week in IJsland met een huurauto.
Inmiddels ben ik zelf wel zover dat ik denk: ik zou het nu wel weer leuker vinden om samen met iemand te reizen, maar dan niet zomaar iemand. Het moet dan of mijn lief zijn, of een héél goeie vriendin met wie ik heel duidelijke afspraken kan maken over dat ik best veel eigen tijd nodig heb en eigenzinnig ben in de dingen die ik wil zien, en wanneer ik juist effe lekker niks wil doen. Dus dat het ook okee moet zijn om soms even een dag of paar daagjes apart dingen te doen.

Alleen reizen voor mij…
ik denk dat je wel goed moet zijn in dingen in je eentje ondernemen en het ook prettig moet vinden om alleen te zijn; dat je je goed kunt vermaken met een boek, je dagboek, fotograferen, mensen kijken, luieren, zonnen, door plaatsjes of mooi landschap wandelen, musea bezoeken, etc… zonder dat je je dan eenzaam voelt. Ook moet je niet een enorme behoefte hebben aan het delen van al je ervaringen en sores met één en dezelfde persoon, en de herinneringen achteraf. Wel heb ik telkens stukjes van mijn reizen en dus de ervaringen en verwondering gedeeld met andere reizigers die ik tegenkwam, én met veel van hen heb ik nog steeds contact via Facebook, mail of zelfs dat ik wel eens langs ga of zij bij mij.
Verder moet je er bij alleen reizen bij stilstaan dat het wat lastiger is als je naar het toilet moet (altijd je waardevolle spullen mee). Ook zijn kamers vaak duurder dan voor stellen (bv. $10 voor een single, of $15 voor een double, dus het stel is goedkoper uit per persoon). Dat geldt natuurlijk ook voor taxi’s, maar het ligt er een beetje aan waar je heen gaat hoe vaak je die nodig hebt.

Veel mensen zeggen: “maar als je alleen reist en je wordt ziek, heb je niemand om voor je te zorgen”. Nou ik kan je vertellen, ik ben ook hondsberoerd geweest toen ik met een vriendin reisde, en zij ook precies tegelijkertijd, en toen hadden wij ook niks aan elkaar! Dus dat vind ik zeker geen reden om wel of niet te kiezen voor alleen reizen. Het gaat volgens mij echt om het gevoel hoe snel jij je eenzaam voelt of hoe hard je iemand anders (een vast iemand) nodig hebt om je te vermaken.

En dan nu de voordelen. :slight_smile:
Als je in je eentje reist, ben je veel makkelijker benaderbaar voor andere mensen. Denk zelf maar eens na: op wie zou je eerder af stappen: iemand die al in zijn/haar eentje aan een tafel zit te eten, of een stel? Ook ben je (ik althans) veel meer geneigd om zelf contact te zoeken met andere leuke mensen, dan wanneer je al met een vriend(in) bent.
Je maakt dus supermakkelijk en veel meer contact, vooral als je daar zelf ook voor open staat. dat kan ontzettend leuke ervaringen en boeiende gesprekken opleveren, en contacten die blijven voor de rest van je leven en bij wie je nog eens langs kan gaan (weer een nieuw reisdoel!). Natuurlijk kan dit ook als je met iemand anders samen reist, maar het gaat toch veel makkelijker in je eentje.
En er zijn een heleboel andere reizigers die dat ook leuk vinden, of zij nou alleen reizen of met een vriend(in) of broer / zus of wie dan ook. Dus als je wilt, hoeft je bijna nooit alleen te eten / dingen te ondernemen. (Al was het voor mij met die huurauto in IJsland en aardig wat haast, wat lastiger om stukjes samen op te reizen met mensen, maar ik was toen ook wel in de bui om lekker alleen van dat bizarre landschap te genieten).

Een ander voordeel is dat als je met een bus of trein reist (en trouwens ook in het vliegtuig), je vrijwel altijd naast iemand zit uit het land waar je bent, en dus vanzelf aan de praat raakt met allerlei verschillende mensen. Je leert zo heel veel over het land en hoe de mensen leven, en het is ook leuk als zij andersom nieuwsgierig zijn naar jouw leven en land.
Als je met z’n tweeën reist, zit je naast elkaar in de bus en zitten de andere mensen meer op afstand en is het lastiger om praatjes aan te knopen.
Of als het rustig is in de bus, heb je lekker twee stoelen voor jezelf alleen en kun je overdwars liggen en goed slapen (schoenen uit, hengsel van de tas om je been & tas onder je gebogen knieën… zzzzzz).

Verder heb ik gemerkt dat heel veel mensen je extra willen beschermen en helpen als je als vrouw alleen reist. (Ik weet niet of Pulkie een mannen- of vrouwennaam is. ;)) Dus ook op die manier doe je veel positieve contacten op met de lokale bevolking.

Qua veiligheid vind ik het niet heel erg veel verschillen van het reizen met een andere vrouwelijke reisgenoot. Vooral in landen waar je qua uiterlijk altijd als toerist opvalt, ben je ook als vrouw/vrouw of man/vrouw of zelfs man/man altijd een doelwit van criminelen en moet je dus altijd oppassen.
Het enige is als vrouw alleen, dat je wel eens vervelende kerels achter je aan krijgt, of zelfs dat een mannelijke gids die jij geld hebt betaald voor een toertje, je gaat lastigvallen (lekker professioneel). Heb dan een verhaal klaar over dat je al getrouwd bent (draag een nep trouwring) maar dat je man helaas niet mee kon vanwege zijn werk, maar dat hij wel (bv over een paar dagen) aanhaakt bij jouw reis. Of zelfs dat hij in het hotel op je wacht, maar geen zin had in dit specifieke toertje. Meestal helpt dat wel.
Mannen die alleen reizen schijnen wat meer last te hebben van hoertjes die zichzelf aanbieden (overigens lijkt het mij wel moeilijk om te weten wanneer iemand een hoer is, of wanneer ze gewoon op je vallen en je willen versieren… maarja ik ben dan ook geen man).

Een ander supergroot voordeel van alleen reizen, vind ik dat je met niemand hoeft af te stemmen of compromissen te sluiten over wat je wilt doen! Uitslapen of vroeg opstaan, veel zien en doen, luieren, wat en wanneer je gaat eten, toch nog wat langer blijven in dat leuke plaatsje, op de laatste minuut toch van gedachten veranderen… niemand die je tegenhoudt of met wie je continu moet overleggen! Heerlijk.
Alhoewel het natuurlijk met samen reizen wel een voordeel kan zijn om ook eens het initiatief bij de ander te laten en lekker lui mee te gaan met wat die ander bedacht heeft. Maarja als jullie smaken en reisstijlen (wensen van luxe) verschillen, kan je een hoop gedoe en overleg hebben.

Oh ja en ik herken ook wel wat hierboven al gezegd werd over dat het een kick geeft. Het geeft je enorm veel zelfvertrouwen als je merkt dat je dingen in je eentje durft en kan. En het is ook heel interessant om te merken hoe je zelf bent in een nieuwe situatie, en hoe onbekende mensen op jou reageren, oftewel hoe jij zelf overkomt. Soms ben je dat helemaal niet meer gewend als je thuis altijd met vaste vrienden omgaat die jou al lang kennen, en kun je verbaasd staan van wat mensen leuk aan jou vinden (op reis zijn mensen vaak heel open en spreken ze dat soort dingen veel sneller uit).
Ik weet niet of dat voor veel mensen zo is, maar bij mezelf werkt het wel zo dat ik ook veel positiever en optimistischer ben in mijn eentje: gaat er iets mis of moet ik 4 uur op een bus wachten die niet komt, dan maak ik er maar het beste van; tegen jezelf mopperen ben je snel klaar mee! Toen ik met een reisgenoot reisde, kon ik veel langer door mopperen en in een negatieve bui blijven hangen, vooral als zij dan ook mee ging daarin. Voor je het weet loop je dan te kankeren op een land of de mensen daar, terwijl je je in je eentje veel sneller over iets heen zet. Nou ja zo werkte het tenminste bij mij.
Wel kan je natuurlijk met een reisgenoot ook van die terugkerende grapjes maken over gekke dingen in een land of dingen die mis gingen.
Nou ja alles heeft voor- en nadelen. En dat geldt ook weer voor groepsreizen, maar daar heb ik geen ervaring mee, althans niet langer dan 3 dagen aanhaken tijdens een jungle tripje; en dat bevestigde mijn beeld dat het NIKS voor mij is. Maarja ik ken zat mensen die dat weer geweldig vinden.

Is dit een beetje het antwoord dat je zocht? Als je nog vragen hebt, laat maar weten.
Op mijn website vind je mijn reisverslagen, routes en foto’s.

Veel reisplezier,
Cécile

:dag: Ikke!

Het is FANTASTISCH! Je kunt doen en laten wat je wilt, ontmoet heel veel mensen (vaak omdat ze zien dat je alleen bent en dan even een praatje komen maken of je gaat uit jezelf sneller iets ondernemen omdat je niet wordt ‘verhinderd’ door een reisgenoot) en kunt zelf bepalen in hoeverre je ergens blijft dan wel verder reist of totaal iets anders gaat doen dan je in eerste instantie had gepland.
Daarbij word je er ook (nog) zelfstandiger door en is het een geweldig vrij gevoel om alleen zo veel aan te kunnen en te bepalen!
Uiteraard KAN er altijd iets ‘fout’ gaan, maar dat kan ook als je samen met iemand/anderen reist!

Zelf heb ik alleen door Zuid Afrika gereisd en ben toen ook naar Namibië, Swaziland, Lesotho en Mozambique geweest… dit stond niet op de planning, maar was toch waanzinnig! En er waren altijd mensen bereid me te helpen/ te begeleiden.
Het heeft me zo’n fantastische ervaring opgeleverd en zo enthousiast gemaakt dat ik dit jaar van plan ben weer alleen te gaan reizen, maar dan naar Zuid Amerika (dit hangt uiteraard wel af van de kosten en mijn financiële status…).

Hopelijk ben je een beetje enthousiast gemaakt en mocht je nog wat meer willen weten, mag je me altijd een bericht achterlaten!

Als je gaat; HEEL VEEL reisplezier en geniet van ieder moment, zowel de leuke als misschien minder leuke (en zie deze laatste zo veel mogelijk als leermomenten!).

Groetjes,
Esther

Hoi hoi,

mijn laatste vakantie ben ik alleen naar Thailand geweest. Het was wel een georganiseerde groepsreis dus ik had overdag altijd wel gezelschap. Het was mijn mooiste vakantie tot nu toe, maar ik kan niet met zekerheid zeggen of dit kwam omdat ik alleen was of omdat ik nog nooit in Azië was geweest dus dat terzijde :wink:

Vaak genoeg ben ik tijdens deze reis alleen op pad geweest, en de dagen dat we vrij waren van het programma heb ik heel vaak het aanbod om met mensen mee te gaan afgeslagen omdat ik het zo fantastisch vond om alleen rond te dolen. Opeens sta je in een dierenentuin, of je raakt opeens aan de praat met de lokale bevolking. Ook je impulsieve ingevingen hoef je niet te negeren want je hoeft met niemand rekening te houden. Dus vraagt er iemand of je zin hebt in een massage? Let’s do it! En ook de kick om te laat aan te komen bij de bus (maar dan wel achter op de scooter van een wildvreemde alsof hij al jaren je vriend is) is behoorlijk gaaf hehe.

Maar om het kort te houden; wat mij betreft, genoeg voordelen om het te doen. Ikzelf zit er nu over te denken om in mijn uppie naar Indonesië te gaan in augustus 2009. Veel succes met je keuze.

groetjes, mike.