Alleen reizen...hoe is dat?

Wie kan me vertellen hoe het is om alleen op reis te gaan?
Ik wou eerst met iemand …maar wil ook wel eens een keer alleen…
Hoe hebben jullie dit ervaren en wie kan mij daar wat van vertellen?

Groetjes reismuis

hangt natuurlijk per persoon af.

Ik vond het gaaf om alleen te reizen en soms een maand met iemand die je daar ontmoet.

Nou … ik ben nu 3 keer alleen gaan reizen door China, en het laatste jaar ook door Tibet, en het bevalt me heel goed! Je komt overal wel mensen tegen en je kunt weer vertrekken en doen wat je wilt. Ik vind dat je ook meer contact met de lokale bevolking hebt. Het loopt wel moeizaam met de taal, maar ze zoeken meer contact ! … omdat je alleen bent.

groetjes Marian

ik ben inmiddels ook al paar keer alleen op reis geweest… ik vind het echt heerlijk, kan lekker doen en zien waar ik zin in heb… als ik met mensen wat wil doen gaat dat vaak wel met de mensen die je ontmoet en als je alleen wil zijn kan dat ook! ik slaap meestal wel in hostels omdat je daar makkelijker contacten legt met andere mensen!

ik heb wel gemerkt dat in de hele grote steden het soms wat lastiger contact leggen is dan in de kleinere plaatsen waar ik ben geweest… het ligt heel erg aan jezelf en hoe je bent of je het alleen reizen leuk gaat vinden of niet… ik heb meestal wel een leesboek bij de hand zodat als ik alleen in restaurant eet ik tijdens het wachten wat te doen heb…

als je graag alleen wilt reizen zou ik zeggen ga ervoor want het is een leuke ervaring!

Ik heb het altijd heerlijk gevonden om alleen te reizen: je bent van niemand afhankelijk, hoeft naar niemand om te kijken en kan dus gewoon doen wat je zelf wil.

Ik had op een gegeven moment behoorlijk specifieke vakantie wensen, namelijk dat ik de Spaanse taal ook wilde leren. Merkte al gauw dat vrienden met wie ik eerder wel op vakantie ging, die wensen niet hadden. Dat belette mij echter dus niet om te gaan.

Het was geweldig! Alleen moet je namelijk wel contact leggen, als je tenminste niet de hele tijd alleen wil blijven zitten. Dat creëert situaties die je (meestal) niet tegen zou komen als je met iemand anders samen gaat.

Ik denk wel, dat je het in je moet hebben om initiatief te durven nemen. Een beetje lef is vereisd. Niet iedereen kan in z’n uppie aan een tafeltje in een restaurant een maaltijd nuttigen. Alleen zijn is in het begin niet gemakkelijk, maar wel heel goed om te leren. Uiteindelijk bén je ook alleen, ondanks alle mensen die je op je pad tegenkomt.

Liefs,
Carolina

Hoi,

Reis altijd met iemand anders. Heb wel eens een weekje Kreta alleen gedaan, maar dat was zo om. Verder wel eens Lesbos of Londen alleen gedaan, maar daar kende ik dan weer mensen.
Afgelopen zomer was een uitdaging, want ik wilde echt eens helemaal alleen op reis.
In eerste instantie zocht ik hier een reisgenoot, maar besloot toen toch dat ik alleen wilde reizen.
Ben 3 weken op Bali geweest en 1 week in Hong Kong. Wat heb ik genoten!!!
Heb hier de reis geboekt. D.w.z. Tickets en hotels. Verder daar alles uitgezocht. Zorg voor goede reisgidsen en je komt al een heel eind.
Ik ga in februari weer 3 weken weg. 2 weken Bali en 1 weekje Hong Kong.
Wil eigenlijk alleen nog maar alleen reizen.

Groetjes,
Ans

Hey,

Ik ben deze vakantie ook voor het eerst alleen op reis gegaan. Het is me echt supergoed bevallen! en ik denk dat ik voorlopig ook even geen mensen meer mee neem op reis haha. Ik heb gemerkt dat je veel dieper in een land komt en veel openstaat voor nieuwe ervaringen. Ook vond ik het heel fijn dat ik met niemand rekening moest houden en gewoon kon doen wat ik wil. Ik denk wel dat het handig is als je het goed met jezelf kan vinden, want je moet er niet vanuit gaan dat er altijd iemand op je pad komt (het is wel vaak zo, maar voor het geval het een dagje niet zo is moet je je ook kunnen vermaken). Voor de rest ik zou zeggen gewoon doen! en niet bang zijn!
trouwens een goed boek is: hoe reis ik solo. Ik heb het net iets te laat gelezen, maar volgens heb je daar wel wat aan

succes dermee!
Sonja

Hoi,

Ik reis ook graag alleen, vanaf mijn 17e al, het is gewoon een heel goed gevoel die vrijheid die je hebt. Ik merkte toen ook al meteen dat ik toch wel iets andere vakanties wilde dan mijn vrienden. Je ontmoet ook zoveel mensen als je alleen reist, allerlei verschillende nationaliteiten. Ik ga graag naar Spaanstalige landen, de taal vind ik mooi en kan hierdoor ook echt met mensen van daar praten over allerlei uiteenlopende onderwerpen. Fantastisch gewoon, ik leer altijd zoveel op vakantie. De planning voor komende zomer is weer alleen, terug naar Ecuador.

Afgelopen jaar samen gereisd naar Madagaskar, hier via WW mensen leren kennen, en dat was ook echt superleuk. Ik vond alleen gaan naar dit land toch een beetje minder, zeker omdat ik amper Frans spreek. Dit was een heel goed compromis. We hadden toen ook alle vrijheid.

Ik kan het je dus echt aanraden! Veel succes en plezier met de planningen.

Hoi!

Ook ik reis al lange tijd alleen, en dat bevalt prima. Een paar maanden geleden wel met iemand samen op vakantie geweest, en dat was weer even flink aanpassen. Dat doe ik dus niet meer!
Als je alleen gaat kan je je eigen plan trekken, echt doen waar jij zin in hebt. En wat anderen ook al schreven, je komt heel makkelijk in contact met mensen omdat je alleen bent.
Ik zou zeggen, ga ervoor! Het is echt een fantastische ervaring!

Gr Willeke

Hallo!
Ik ben ook een keer alleen op reis geweest.
Ik heb wel een programma werken en reizen gedaan, dus ik leerde zowiezo mensen kennen van het werk. Ik sliep ook bij hun in huis.
Maar rondreizen deed ik alleen. Heerlijk.
Lekker zelf bepalen waar je naartoe wilt en lekker zelf het tempo bepalen.

Gr Dory

Ik deed vroeger niet anders. Ik vond het heerlijk om mijn eigen ritme te hebben, maar het allerleukste is dat wanneer je alleen reist het veel makkelijker is om contact te maken met mensen. Als je met z’n tweeen bent, stappen anderen niet zo makkelijk op je af. Verder vermaak ik me prima alleen.

Maar de laatste paar jaar ben ik veranderd. Ik wil graag mijn ervaringen delen met iemand en als ik ergens op een berg sta en de zon zie ondergaan, wil ik het liefst tegen iemand aankruipen om te zeggen hoe mooi het is, of om niks te zeggen, maar toch samen te zijn. Ik reis niet meer alleen om die reden.

Beste Reismus,

Je vraagt hoe het is om alleen te reizen. Wel het ligt af van de persoon.
Ik ga bijvoorbeeld elk jaar naar Europa of ergens anders, maar maak dan gewoonlijk een excursie of met de JongIntra, of met de Kras. Ik doe dat al jaren, maar echt ik verveel me helemaal niet, doordat ik me aansluit bij andere mensen en ik bovendien de taal praten kan.
Alleen ben ik slechts in Colombia, Venezuela, Puerto Rico en de Dominicaanse Republiek geweest. Persoonlijk denk ik niet dat je er niet van zult genietenn, maar als je er niet van houdt alleen op reis te gaan, is het wat anders. Maar ik denk dat je je vermaken zult bij het zien van al dat nieuws.
Ik zou je aanraden het te proberen.

Sheila