alleen of met een vriend reizen

Ik wil graag in 2015 een wereldreis maken in de 4 maanden vakantie die ik dan heb na van examen. Ik ben dan 19 jaar. Ik heb echter geen hoe ik dat aan moet pakken. Alleen er is 1 ding waar ik erg over twijfel. Of ik de reis alleen of met een vriend doe. Het lijkt me het allerleukst om alleen te doen omdat je dan geen rekening met een ander te houden en geen ruzie krijgt en makkelijker contact maakt met andere mensen. Alleen het lijkt me wel heel spannend want je staat er als er iets mis gaat of tegen een probleem aanloopt wel helemaal alleen voor. Ook ben ik bang dat alleen reizen heel eenzaam is, kom ik wel andere reizigers tegen maak ik wel contact met ze. Mijn vraag aan jullie is: Zijn er mensen met ervaring met alleen backpacken over de wereld, en wat zijn jullie ervaring daarmee en hoe maak je contact met andere reizigers?

Ook ik stond voor de keuze alleen gaan of niet. Uiteindelijk toch de grote stap gewaagd en nooit spijt gehad! Het is natuurlijk even spannend, maar zodra je op je bestemming bent komt het allemaal wel goed. Je ontmoet makkelijk mensen (al vind ik dit in Azie makkelijk dan in bijvoorbeeld Zuid-Amerika waar veel mensen samen reizen) en zoals je al aangeeft je kunt je eigen zin doen en je hoeft geen rekening te houden met andere. Wanneer je dus samen reist moet je dezelfde interesses hebben en goed kunnen overleggen. En je moet je irritaties echt uit kunnen spreken, anders kan er ruzie van komen

Het voordeel van samen reizen is dat het soms makkelijker is. Je kunt ‘luxere’ overwegingen maken zoals een taxi nemen, omdat je dan het bedrag door tweeën deelt in plaats van alles alleen betalen. Je betaalt in Azië vaak per kamer, dus met zijn tweeën kan wat geld schelen. Al kun je natuurlijk ook op een slaapzaal gaan liggen. En kleine dingen tellen ook. Als je naar het toilet moet, kan diegene even op je tas passen.

Ik heb eigenlijk weinig serieuze problemen gehad, maar ik denk dat je wel helder denkt om die te kunnen oplossen. Eventueel met behulp van het thuisfront.

Over hoe je contact maakt met andere reizigers, dat gaat meestal vanzelf. Bijvoorbeeld praatje in de bus/trein, praatje in accommodaties of gewoon als je aan het rondlopen bent kom je ook weleens mensen tegen. Durf ook gewoon ergens alleen heen te gaan, restaurants, een bar. Voel je je ongemakkelijk om alleen te eten, neem een boek mee.

Ik vind het dus fijn om alleen te reizen, maar sommige reizen vind ik het juist weer leuk om familie of mijn man bij me te hebben.

P.S. neem ook even een kijkje op mijn website, wellicht kun je inspiratie opdoen.