Ik word zo ontzettend moe van de mensen die alles wat hen niet zint als een belediging zien en als een soort recht gebruiken om te rellen en moorden. Wanneer je dus blijkbaar iets over de islam zegt dat als een belediging gezien wordt speel je met je leven. Kom nou toch zeg, als dit de wijze is waarop sommige van jullie denken dan ben ik erg bang voor de toekomst van het vrije nederland. Daarnaast, de film is nog niet uit of onze vlag wordt verbrand en er wordt DOOD aan NEDERLAND gescandeerd. Hoe verschrikkelijk is het eigenlijk dat Theo van Gogh dood is doordat hij de islam beledigde. Heeft iemand enig idee hoe hard hij het christendom aanviel? Daar zijn ze toch ook niet met doodsbedreigingen gekomen?
Maar altijd als de islam op de hak genomen wordt, komen er doodsbedreigingen. Moeten we dan maar niets meer zeggen volgens sommige van jullie???
Ik voel me veilig, maar dat neemt ook absoluut niet weg dat ik zeer tegen die film ben en het een belediging vindt tegenover de mensen die er niets aan kunnen doen met wat van geloof zij groot gebracht zijn of worden, laat ieder in zijn waarde…
De linkse kerk en politiek is ,zoals vanouds,weer goed bezig onder aanvoering van de NOS en NOVA.
De middenklasse en het rechtse bolwerk hoor je niet omdat zij verstandiger zijn.
Eerst maar eens afwachten of de film komt en wat de inhoud is.
Ik heb in arme islamitische landen buitenlandse vlaggen zien verbranden.
Hoe komen de arme mensen aan deze vlaggen en worden ze wel verkocht in deze landen.
Ook in de westerse wereld zijn er groeperingen die er baat bij hebben dit vuurtje eens goed op te stoken.
gebruik het eigen gezonde verstand en oordeel later na de film.
Hwoesik,
Heb geen idee hoe vaak je Turkije heb bezocht of je het uberhaupt heb bezocht en wat je er over weet. Maar wat betreft de geschiedenis en bezienswaardigheden wat betreft christelijke c.q. katholieke uitingen in Turkije heb jij dus klaarblijkelijk geen verstand van. Om toch enigszins een discussie op niveau te kunnen voeren lijkt het mij in ieder geval onmisbaar om enigszins kennis te hebben over het onderwerp waar je over discussieert. Indien je informatie zou willen ontvangen hoor ik het graag van je, aangezien ik jou daar zeker e.e.a. over kan vertellen en duidelijk maken. Tevens kan ik je naar wat plaatsjes leiden waar bijvoorbeeld de Engelsen wel de overhand hebben gekregen, daarmee bedoel ik dat er uitsluitend Engelse producten te koop zijn, zoals de levensmiddelen, krant etc. en er Engels wordt gesproken. Ben zelf bijna de helft van het jaar daar aanwezig, ik heb ook e.e.a. bestudeerd inzake de (politieke) geschiedenis, heb tevens erg grote en diverse omgeving daar in verschillende delen van het land en tenslotte ben ik van Turkse afkomst.
Trouwens het christendom wordt net zo geaccepteerd als het jodendom volgens de letter van de islam. Dat het niet zo bedreven of geuit wordt is een ander verhaal. Het is ook niet zo dat atheisten door christenen worden geaccepteerd.
Geloof en cultuur zijn altijd verweven met elkaar, daar cultuur een levenswijze is.
Er is een verschil tussen vrijheid van meningsuiting en belediging, dat niet iedereen even intelligent genoeg is om die grens op te merken is natuurlijk jammer.
Wat betreft het gevaar als Nederlander in Turkije n.a.v. de film van Wilders kan ik kort in zijn; Amsterdam, Rotterdam, Den Haag zijn gevaarlijker.
Hoe meer er over Wilders gesproken en geschreven wordt, destemeer hij aandacht krijgt.
Als iedereen hier in Nederland er nou niet aan meedeed, had hij ook niet zoveel aandacht.
Maar dan zal hij wel weer met wat anders komen.
Of we komen met een tegenzet; alle mensen met de haarkleur en dracht als Wilders het land uit. Sorry voor de goede maar daar denkt Wilders ook niet aan.
Nog ff een dikke hoera voor SinemT, grote klasse zoals jij het verwoord.
Mensen zoals Wilders hebben een gebrek aan eigenwaarde. Ze moeten anderen omlaag halen om er zo zelf beter uit te komen. Zielig.
Ik woon al jaren in Turkije en heb hier geen enkele problemen en ik heb hier nog niets gehoord over de film van Wilders en ik ben absoluut niet geinteresseerd wat deze nietsnut voor een film heeft gemaakt.
Ik kom regelmatig terug in Nederland en schrik elke keer weer van het verslechterde niveau van velen ( de goeden niet te na gespoken). Het schijnt populair te zijn om grove taal te gebruiken, te shockeren enz. In Turkije is er nog respect voor de medemens. Natuurlijk ben ik het niet met alles eens. Maar het feit dat ik voor Turkije kies zegt genoeg. Ik heb me hier in Istanbul nog nooit bedreigt gevoelt.
Wat er met Wilders staat te gebeuren is alleen aan hemzelf te danken en ik zal er geen traan om laten.
Jammer dat ik nu alweer zoveel energie aan hem heb verspilt maar ik kon het niet laten.
@Rudi: Die laatste zin is nogal grof en vind ik niet kunnen. De moord op Theo van Gogh was zinloos en hij is op gruwelijke wijze vermoord. Dat wil je niemand aan doen, ook Geert Wilders niet
Dit kun je wel heel hard roepen: er zijn wel kerken in de islamitisch landen . Klopt, maar weet je wel dat dit kerken zijn die door de staat worden gecontroleerd en dus niet uit kunnen dragen wat zij zouden willen? Er zijn in de islamitische landen veel evangelisten aan het werk met ondergrondse kerken en met gevaar voor eigen leven. Moeten wij hier eens proberen om in een moskee de regels te willen bepalen!! Kortom: ik vind het absurd dat er bedreigingen zijn vanaf de islamitische kant. Zij mogen wel met het jodendom en het cristendom spotten, wij dreigen dan toch ook niet?! Het is te gek voor woorden. Als wij hier nu aan toegeven om ons recht van vrijheid van menigsuiting op te geven dan kunnen we ze net zo goed direct alle touwtjes in handen geven!
[quote=“SinemT, post:24, topic:38695”]
SinemT:Ben het helemaal met hoewisk en Roma 25 eens:
Moet je eens proberen om uit de islam te stappen en dan te vertellen dat je christen bent geworden!! Dit wordt absoluut niet getollereerd!! En je kunt zelfs met de dood worden bedreigt. Wellicht zou je hier eens in kunnen verdiepen.
En de grote boosdoener van het opblazen van de hele Wilders-hetze is onze linkse media en onze eigen regering.
Het is toch te zot voor woorden om als iets je maar niet zint, gelijk kunt dreigen. Het moet toch niet gekker worden!!
Het is zeker niet zo dat je buitenlanders over een kam moet scheren, maar het fundamentalisme binnen de islam is heel gevaarlijk en ik vind dat de linkse media dit probeert weg te poetsen. Ook onze turkse buren (ex-islam) vinden het allemaal niet kunnen. En dan de media maar zeggen dat het niet kan waar Wilders mee bezig is…
Niemand heeft de film nog gezien maar wel allemaal al een mening klaar (mens is nou eenmaal een kuddedier). Zelfs onze regering werkt hier aan mee!! Belachelijk. Iedereen mag voor zijn eigen standpunten uitkomen. En Wilders vertegenwoordigt toch een grote groep mensen (ook medelanders!!!). Ik zou zo zeggen: kijk eerst goed wat zijn boodschap is en geef dan pas je EIGEN mening die niet gebaseerd op de linkse media!!!
helemaal mee eens!!!
Fieder,
Zoals ik al heb duidelijk gemaakt; ik ken genoeg mensen van Turkse afkomst. Er zijn er genoeg die de islam niet aanhangen. Ik hoef me er niet eens in te verdiepen, het is al om mij heen. Jij hebt het nog over na de islam het christendom aanhangen. Ik kan jou vertellen dat er genoeg zijn, die uberhaupt niet geloven; atheist zijn dus. Er zijn islamieten genoeg die niet fundamentalistisch zijn, er zijn ook christenen genoeg die fundamentalistisch zijn. En waarom is het nou zo dat we daar niks over horen? Is het niet beter (voor iedereen) om eens overeenkomsten tussen verschillende nationaliteiten aan te stippen ipv verschillen?
Wel jammer dat je niet iedereen over een kam wil scheren maar het toch doet. Jij hebt het over fundamentalisme in de islam. Het fundamentalisme op zich is gevaarlijk, niet alleen in de islam, ook in het christendom, jodendom of wat voor geloof, gedachtegoed dan ook. Als jij in Staphorst woont kun je je op een zondag niet zo vrij en blij gedragen als bijv. in Amsterdam. Verschillen waar dan ook tussen wie dan ook heb je nou eenmaal altijd, ipv dat je het veroordeelt kun je ook begrip proberen te kweken c.q. accepteren. Indien je dat niet doet verschil jij niet van de fundamentalisten die we met z’n allen zo verafschuwen.
Mensen die zo heftig reageren, beledigen, geen begrip tonen, enkel en alleen verschillen opmerken, zich superieur voelen t.o.v. mensen die anders zijn hebben gewoon last van xenofobie. Hier een overeenkomstje; net als de fundamentalisten die we zo verafschuwen heeft Wilders (+ vrouw) daar ook last van.
Van de mensen ver weg, zonder middelen en kansen om zichzelf te ontwikkelen, wonende in armoedige landen zonder rechtvaardigheid en/of een betrouwbaar rechtssysteem kan ik wel begrijpen dat ze extreme dus domme ideeën ontwikkelen, tis makkelijker om ze e.e.a. wijs te maken (lees: indoctrineren), het is makkelijker voor hun om alles op te geven voor een idee, geloof, aangezien ze bijna niks te verliezen hebben. Begrijp me niet verkeerd, ik keur het niet goed. Geweld of any kind ben ik tegen. Maar dat mensen hier zo dom kunnen zijn begrijp ik niet.
Geelke, thanks
Je hebt helemaal gelijk over de aandacht die hij krijgt. In principe verdient hij helemaal geen aandacht.
Rudi, ben het met je eens over het verslechterde niveau, jammer. Best grappig ook eigenlijk als je er over nadenkt. Het enige wat Wilders en soortgelijken met zulke acties bewerkstelligen is dat de ‘goeie’ allochtonen + autochtonen emigreren en de ‘slechte’ blijven lekker op hun luie reet zitten ![]()
[quote=“SinemT, post:32, topic:38695”]
sinemt,
Je doet net alsof je, door enkele mensen van turkse afkomst te kennen, weet hoe die islam in elkaar steekt. Dan raad ik je aan de Koran eens goed te bestuderen en ook de Bijbel eens goed te bestuderen. Fundamentalisme komt binnen het (huidige) christendom niet voor! Wel mensen die principieel wetten navolgen (zoals bijv in het door jou genoemde Staphorst) die in de Bijbel staan. Maar let op: deze wetten/regels zijn voor de christen zelf en er staat nergens dat anderen die zich niet aan deze wetten/regels houden slechter zijn en dus dood/bedreigd zouden moeten. Ook kunnen zij niet andere (lees:niet christenen)mensen dwingen zich aan deze wetten te houden. Als een ware christen zich zelf niet aan deze wetten/regels houdt(die er alleen maar zijn voor eigen bescherming), krijgt hij daar zelf last van. En een christen is zeker niet verheven boven anderen!!
Ik word er alleen zo moe van dat mensen zoals jij maar wat roepen ipv enige kennis van zaken hebben. Jammer. Het zou je goed doen om je eerst ergens in te verdiepen ipv te schreeuwen dat iets fundamentalistisch is!!
En als jij je niet lekker voelt om je autootje te wassen op zondag in een dorp als Staphorst is dat volgens mij jou probleem, maar er ligt de volgende dag geen dreigbrief in je brievenbus.
Waar het allemaal om draait is dat er maar getollereerd wordt dat (doodsbe-)dreigingen normaal zijn op bv een cartoon of een film welke betrekking hebben op de islam. En dat de rest van samenleving zich maar bang moet voelen. En een ieder die hier aan meewerkt (lees: linkse media) werkt dit in de hand ipv dit een halt toe te roepen!!
Duidelijk dat jij dus geen verstand van zaken hebt. Ik ben opgegroeid met de islam, ik ben islamitisch, de koran en het boek van de profeet inzake zijn leven ben ik ook mee opgegroeid en derhalve bestudeerd. Daarbij ben ik op jonge leeftijd naar korancursus gegaan. Dus indien jij het zonodig over de islam wil hebben kan ik je zeer zeker wel e.e.a. daarover duidelijk maken. En oh ja de bijbel heb ik ook thuis liggen, al moet ik bekennen dat ik die niet helemaal heb bestudeerd, maar wel enigszins hoor. Het vertoont veel overeenkomsten met de koran vooral het scheppingsverhaal/geschiedenis in de koran en genesis in de bijbel zijn net als twee druppels water.
Trouwens de enige die hier schreeuwt ben jij, ik heb geen enkele uitroepteken ergens staan plus het feit dat ik jou niet beledig in tegenstelling tot hetgeen jij doet. Dat is nou ook het wezenlijke verschil tussen ons. Jij hebt dat nodig om je verheven te voelen aangezien jij dus klaarblijkelijk geen verstand van zaken hebt. Weet jij dat de koran meer rechten aan vrouwen verschaft dan de bijbel?? Weet jij dat de vrouw qua familierecht in de koran makkelijker kan scheiden dan de vrouw in de bijbel, d.m.v. 6 woorden zelfs. Zielig voor je dat je kan denken dat er geen fundamentalisme is in het huidige christendom voorkomt, zegt genoeg over jouw kennis lijkt mij. Daarom komt het weleens voor dat christenen geen medicatie aan hun doodzieke kinderen toedienen, omdat dat niet mag van god. Ik weet niet waar jij woont, maar ik heb op school ook genoeg vormen van extremisme bij chirstenen gezien hoor. Het hele kolonialisme met daaraan verweven slavernij etc. is goedgepraat op grond van de bijbel. Tevens dienen volgens de bijbel ook mensen gestenigd te worden wegens overspel en andere misdaden volgens het christendom zoals homo’s. Ooh kijk nou eens dat lijkt verdomd veel op de koran. Hier een verschil voor jou, aangezien jij zo gek bent op verschillen: In de koran hebben Eva en Adem beide schuld en worden vergeven in de bijbel is het Eva die Adam verleidt en de zonde begaat waarna ze worden verdreven. Dus wat zien we hier, goh dat qua vergevingsgezindheid is de god in de koran milder. Je hebt veel boeken over de vergelijkenissen tussen deze twee boeken, lees het maar eens. Of lees er in ieder geval een van, zal ook wel enorm verschil uitmaken bij jou ![]()
Waar het allemaal om draait is in ieder geval zeker niet hetgeen jij noemt. Niet linkse media werkt zulke dingen in de hand, nee domme mensen zoals Wilders + aanhang en de domme fundamentalisten die hierop met dood en verderf dreigen. Maar dan heb je ook nog eens mensen als jij die maar schreeuwen…
Sinem T. Bedankt voor je wijze woorden. Het is goed om informatie te krijgen van iemand die van beide religies op de hoogte is en duidelijk weet waarover hij schrijft. Ik ben niet echt een kerk ganger alhoewel ik hier in Istanbul regelmatig naar een engelse kerk ging waarvan de priester Iers is en een goede vriend is gebleken. Hij doet hier al een jaar of 18 veel goed werk en vecht voor de onderdrukten.
Ondanks dat het leven voor de gemiddelde Turk hier zeker niet gemakkelijk is, staan ze altijd voor je klaar en zijn ze meer dan bereid om dat wat ze hebben met je te delen. En ja, natuurlijk wordt je als buitenlander wel eens in het ootje genomen. Zoals gezegd: velen hebben hier een minder dan gemiddeld bestaan en als er dan een toerist of buitenlander is die niet afdingt, ja dan maken ze er gebruik van. Maar kan je het ze kwalijk nemen?
Een redelijk goed salaris hier is ongeveer 450 Euro per maand en dan als ze geluk hebben hebben ze een verzekering en een middag maal. Een “goedkope” flat, als je die kunt vinden, kost per maand 250 Euro. Ze werken gemiddeld 8 tot 10 uur per dag en zijn vaak meer onderweg of op het werk dan dat ze thuis zijn.
Ik weet dat ik afwijk van de discussie maar ik zou graag een beetje meer begrip willen zien voor de (Turkse) buitenlanders. Ik heb als gids gewerkt in Alanya aan de zuidkust en woon nu dus al weer zes jaar in Istanbul waar ik werk als leraar Engels en soms optreed als opera zanger (dit als hobby).
@SinemT
Je gaat nu twee religies vergelijken terwijl het daar in het geheel niet over gaat. Het feit is dat er hier in het westen vrijheid van meningsuiting is. Dit feit botst met de wijze waarop de islam beleeft wordt. Een belediging van de islam wordt gezien als een zonde. Maar de grote vraag is; wat is een belediging. Het Christendom heeft al vele ‘beledigingen’ moeten slikken, dat is de wijze waarop het gaat in een vrije maatschappij. Door spotprenten worden pijnlijkheden blootgelegd en de discussie aangegaan om tot de waarheid te komen. Dat is een deel van de verlichting. De boekverbrandingen hebben we in Europa gelukkig al heel lang niet meer gehad. Het zelfde met de zaken die je uit de bijbel aanhaalt. Kun jij mij een land noemen waar de bijbel gebruikt wordt als wetboek en de straffen letterlijk worden uitgevoerd? Ik vind het gewoon heel erg dat er niet gespot mag worden met de islam terwijl de arabische kranten vol staan met prenten die spotten met de Joden en het westen. En dat mag dan weer wel? Heel apart. Ik geloof dat er om de film life of brian geen enkele moord is gepleegd terwijl de tekenaar van de spotprenten en Salman Rushdie niet eens over straat kunnen. Dat is naar mijn idee pas belachelijk.
Rudi, jij ook bedankt voor jouw wijze woorden. Nu moet ik je bekennen dat ik ook geen moskeeganger noch praktiserende ben. Ik kan ook geen Arabisch schrijven of lezen hoor ![]()
Dank je voor je compliment, zoveel verstand heb ik er (nog) niet van hoor
Ik wil gewoon weten waar ik het over heb en over dingen hebben waar ik wat van afweet, ipv maar afgaan op een ieder die wat uitkraamt. Wat een interessante hobby! ![]()
Om terug te komen op jouw stuk. Wat ik wilde zeggen met begrip heb jij duidelijk gemaakt, dit bedoelde ik dus. Ik ben wel wat keertjes naar Istanbul geweest, heb daar ook familie en vrienden zitten, hoop mijn master volgend jaar daar te kunnen doen en hopelijk daarna mij te vestigen in Turkije. Ze hebben het daar inderdaad niet makkelijk. Omdat alles voor ons hier (NL) zo vanzelfsprekend is kunnen de meeste mensen niet bevatten (meestal nemen ze daar de moeite niet voor) dat er zoveel meer mensen zijn die het zo slecht hebben.
Turkije is wat betreft fundamentalisme nu een hot topic wat betreft de politiek en de daarmee samenhangende dreiging van een secularisering die teniet gaat. Als je het ook nog eens vergelijkt met Nederland zie je maar weer dat je geloof en politiek niet hoort te mengen. Maar dit is enkel een mening, maar met genoeg onderbouwende historische feiten die dit ondersteunen. Wat stom dat mensen niet van de geschiedenis leren. Wat ik zo vreselijk vind is dat hoe het zo ver in Nederland heeft kunnen komen dat iemand op zo een hoog niveau (qua functie in de politiek) zijn macht, zo zichtbaar, kan misbruiken voor de ogen van een hele bevolking. Dat is wat Wilders doet met alles wat hij uitkraamt en als kroonstuk met zijn ‘film’. Tenslotte dom dat er nog steeds anno 2008 in Nederland mensen zijn die hier intrappen en iedereen over een kam scheren.
Boeiende discussie op deze pagina’s, zal me er niet mee bemoeien verder maar er worden in ieder geval door de meesten hier doordachte en gegronde argumenten aangevoerd en toegelicht.
Aangaande Wilders zal ik niet veel woorden verspillen. Een ding heeft hij bereikt en dat is dat er zo langzamerhand in de halve wereld over hem gepraat word…laten we hopen(ook voor hem) dat het bij praten blijft.
Rob
Roma25,
Je hebt mij helaas niet goed begrepen of ik heb mijzelf niet goed duidelijk gemaakt. Ik vind ook dat dit in een vrije maatschappij moet kunnen. Je moet alles ter discussie kunnen stellen en de ruimte hiervoor krijgen en gelukkig kan dat in Nederland. Dat niet iedereen dit zo opvat zegt ook meer over hun dan over de mensen die alles ter discussie kunnen stellen. En inderdaad zijn er moslims die dit niet kunnen, dit ontken ik ook niet. Sowieso ben ik van mening dat indien jij zeker van jezelf bent en/of je godsdienst dan horen die beledigingen je niks te doen en dan ga je daar niet agressief op in en/of dood en verderf zaaien, want als je zeker bent kan niemand tegen jouw zin in jou of jouw godsdienst inferieur laten voelen. Nou, dit zegt genoeg over hen die n.a.v. een film mensen kunnen vermoorden. En ja het klopt dat dit voornamelijk mensen zijn die de islam aanhangen (daarbij buiten beschouwing gelaten dat het niet de juiste manier is). Maar hier (Westen) heb je genoeg mensen die extreme ideeën aanhangen. Om maar op te noemen nazi’s, mensen zoals agenten zelfs die anderen vanwege hun afkomst mishandelen, mensen die woningen van buitenlanders in de fik steken met doden als gevolg. Wel vreemd dat we daar nooit en te nimmer wat over horen.
Hetgeen ik wilde bereiken met mijn gelijkenis is het volgende. Onontwikkelde + onzekere mensen kun je makkelijk dingen wijsmaken, ze zelfs zoveel laten opgeven in ruil voor een eeuwig paradijs, gelovende dat ze er goed aan doen. Die mensen hebben nooit de ruimte gehad die de mensen hier (Westen) wel hebben gehad om alles ter discussie te kunnen stellen en eigen waarheden te zoeken. Dat er ondanks de ruimte die wordt geboden in het verlichte Westen alsnog mensen zijn die extreme ideeën aanhangen vind ik ook belachelijk.
Roma25 nog iets;
Net als jij vind ik dat als het bij de een mag, het bij de ander ook mag ![]()
PS Rudi, ik ben een zij ![]()