(origineel bericht op be-more.nl)
Dinsdag 26 februari
Dinsdag 26 februari
Vandaag gaan we naar het vissersdorp Kasensero voor een familyplanning outreach. Dit is ongeveer 80 km. van Kyotera. Tot een half jaar geleden ging je daar dan voor een hele week naar toe en vandaaruit alle vissersdorpjes langs. Maar de subsidie is stop gezet door de overheid, vandaar dat we nu één dag op en neer gaan.
Wiliam onze vaste taxi-driver staat klokslag 8.00 uur voor onze deur! Ik geniet enorm van de rit. Wat een prachtig land is Uganda. Wat een mooie, afwisselende natuur. Hoge heuvels, rotsachtige bergen en vlakke landschappen wisselen elkaar af. Het is overal groen! We rijden richting Tanzania. De uitlopers van het Lake Victoria geven een moerasachtige omgeving. De aapjes lopen langs de kant van de weg.
We komen aan in Kasensero. Er is een slagboom aan het begin van het dorp, je komt er niet zomaar in. Volgens William wordt er veel gesmokkeld vanuit Tanzania en ook vanuit Uganda naar Tanzania toe.
Kasensero ligt direct aan het Lake Victoria. Bij het uitstappen komt de vislucht ons al tegemoet. Er is nog tijd om het dorp te verkennen voordat we aan de slag gaan. Wat een PRACHTIG dorp. De vissersboten zijn net hun vis aan het lossen en de netten aan het ontrafelen. Wat een bedrijvigheid! Ik kijk m’n ogen uit. We lopen rustig langs de kustlijn en genieten! Er worden enorme vissen gelost. Later horen we dat het veelal Tilapia is! Is bekend voor ons!! Ik ga het straks maar eens proberen!!
Inmiddels zijn bij het health center een aantal vrouwen neergestreken voor voorlichting en anti-conceptie. Voor mij een bekend tafereel, voor Mandy, Marit en Trix de eerste keer. Ik laat aan hen de eer voorlopig en wandel op m’n gemakje nog eens wat rond in de buurt. Hier kom je weer zo dicht bij de bevolking en zie je hoe hun dagelijkse leven eruit ziet. De vrouwen leven op straat, wassen op straat, koken op straat, eten op straat en de kinderen spelen daar om heen. Wat me opvalt is dat de mannen hier wel hard aan het werk zijn. De visserij is de grootste bron van inkomsten. Ik begrijp dat het merendeel voor de export is en een heel klein gedeelte voor de consumptie in Uganda zelf. Ook hier word ik weer nageroepen. Aan de mannen merk is dat ze inmiddels al een flinke borrel op hebben. Abert vertelt ons dat in dit dorp de volgende drie bezigheden het belangrijkst zijn; 1. Visserij, 2. Alcohol drinken, 3. Prostitutie. De mannen zijn vroeg in de ochtend terug met hun boten, lossen de boel en duiken met hun verdiende geld de kroeg in. Vervolgens gaan ze op zoek naar vertier! Het HIV percentage is hier 80%. Er valt nog veel werk voor ons te verrichten.
Rond half 3 is er tijd om wat te gaan eten. Abert weet een “goed” restaurant. Trix, Mandy en Marit bestellen alleen een sapje, nadat ze gehoord hebben wat je er kunt eten. Ik vind dat ik op z’n minst een visje moet proberen. Dat kan niet anders als je in een vissersdorp bent. Ik ga er vanuit dat het niet verser kan, dan direct uit het Lake. M’n visje wordt geserveerd in pindasaus(!!!). Hij “zwemt” erin! Haha. Vreemde combinatie, maar ik moet zeggen, het is niet vies, (ook niet heel erg lekker), maar ik werk hem toch maar helemaal naar binnen. Heb m’n proteïnen weer binnen voor vandaag.
Na de lunch is er eigenlijk weinig toeloop meer van vrouwen en rond 16.00 uur rijden we terug richting Kyotera. Onderweg krijgen we een lekke band, maar William is heel bedreven in het verwisselen hier van en binnen tien minuten zitten we weer in de auto.
De wegen zijn hier zo slecht, dat een lekke band krijgen zo enorm normaal is, dat niemand daar warm of koud van wordt.
Weer een prachtige rit terug en om 18.00 uur zijn we weer in ons hok. Mandy en Marit halen snel op de markt nog wat verse groente en avocado’s en Mandy maakt verse guacomole, heerlijk!! Met wat pasta en een groenteprutje weer goed gegeten.
Ik heb vandaag wel meer dan 100 foto’s gemaakt, zo indrukwekkend vond ik Kasensero. Ik kan er maar een paar op m’n weblog plaatsen helaas, maar het geeft jullie een indruk.
Morgen de “bloeddonordag”in het ziekenhuis.
En oja, heel belangrijk nieuws vergeet ik nog te melden; DE VERHUIZING STAAT GEPLAND VOOR AANSTAANDE MAANDAG!
Ben zo benieuwd of het ook echt doorgaat, maar het ziet er nu toch echt wel naar uit!