Dienstplicht

Hee, weet iemand hoe het zit met het afkopen van de dienstplicht voor een Turk in Turkije?
Mijn vriend woont namelijk in Turkije, en ik heb wel is gehoord dat je daar de dienstplicht af zou kunnen kopen. Maar ik kan er niks over vinden, en zelf zegt hij dat hij er ook niks van af weet. Ik kan alleen dingen vinden over het afkopen van de dienstplicht voor een Turk die in bijvoorbeeld Nederland of Beglie woont, maar niet voor een Turk die in Turkije woont…

Hoi Lisanne,

Ik heb hier laatst over gepraat met iemand in Turkije over gepraat en deze vertelde dat ze daar het in willen voeren dat ook de turken woonachtig daar het af kunnen gaan kopen. Dit is nog niet rond en ze spraken over bedragen van rond de 20.000 euro.

Op dit moment kan de dienstplicht niet afgekocht worden als je als turkse man in Turkije woonachtig bent. Als je bv in Ned of Belgie zou wonen gaat het inderdaad naar bedragen van rond de 10000 euro wat betaald moet worden en dan nog moet je evengoed 1 maand in dienst

Dankjewel voor jullie reacties!
Angel weet je dan ook misschien of als ze dit in gaan voeren dit ook voor iemand is die al 20 is? Of alleen voor mensen die nu nog onder de 20 zijn? Want mijn vriend is namelijk wel al 20 nou.

Lisanne wat ik begreep zou het voor iedereen gelden. Maar ze praten dan ook over hoge bedragen, dus het zal sowieso niet voor iedereen weggelegd zijn.

Hoi Lisanne,

Ik denk dat je je er bij neer moet leggen dat je vriend gewoon naar dienst moet. Zoals Semra al zei, mannen in turkije mogen zichzelf niet uitkopen ongeacht welke leeftijd. En 20 is nog heel jong, ook mannen van 35 gaan nog gewoon dienst in. Wat angela zegt klopt, maar dat soort dingen duren vaak heel lang en zijn bijna onbetaalbaar voor jongens/mannen in turkije met hun loon…
succes ermee!

Bedenk ook dat je bedrogen uit kan komen als je gaat HOPEN op regels die ingevoerd zouden gaan voeren mijn vriend begon zijn diensttijd maart 2010 toen zeiden ze we gaan het ZEKER verkorten naar 9 of 12 maanden dienst. Uiteindelijk heeft hij gewoon zijn 15 maanden uit moeten zitten en is het tot op heden nog steeds niet verkort!!!

Ja dat het veel geld is klopt zeker ja, en het is dus nog niet eens zeker… toch hoop ik wel dat ze dat in gaan voeren maar ja waarschijnlijk moet ie alsnog wel gewoon in dienst ja. En raar dat ze zeiden dat het korter zou worden want nu is het ook nog steeds 15 maanden, en dan ook nog maar is heel weinig vrije dagen :frowning:

DEVENTER – Bij het Turkse consulaat aan de Keizerstraat in Deventer hebben zich vele tientallen Turkse mannen gemeld die voor vijfduizend euro hun dienstplicht willen afkopen. Ook bij het consulaat in Rotterdam meldden zich honderden mannen.

De mannen anticiperen op een nieuwe wet die de Turkse premier Recep Tayyip Erdogan heeft aangekondigd. Volgens dit voorstel moeten Turken straks het dubbele betalen om hun dienstplicht af te kopen.
Ook Turken die niet in hun vaderland wonen en een dubbele nationaliteit hebben, moeten hun dienstplicht vervullen van doorgaans vijftien maanden. Volgens de huidige regeling kan dit worden afgekocht voor een bedrag van vijfduizend euro. Ze moeten dan nog wel een verkorte militaire training volgen van 21 dagen. Het is de bedoeling van de Turkse autoriteiten om de afkoopsom te verdubbelen tot tienduizend euro. De verplichting om de verkorte opleiding te volgen zou dan komen te vervallen

**Hallo allemaal!:smiley:

Ik hou het nieuws over het onderwerp ‘dienstplicht’ ook scherp in de gaten. Mijn vriend is ook 20 en wilt absoluut niet het leger in… Nu is het zo dat ze op het moment druk aan het praten zijn over het veranderen van de regels over dienstplicht. Volgens mijn vriend wordt er inderdaad veel gepraat over de dienstplicht, maar dit keer zijn ze er aardig serieus mee bezig. Hierdoor zijn er 5 vrienden die eigenlijk deze maand hun dienstplicht zouden gaan volgen en die hebben besloten toch nog niet te gaan.

Ze praten nu al wel druk over het invoeren van een nieuwe wet voor turken in bijv. Nederland ( zie nieuws ) zij zouden zo’n 10.000 euro moeten gaan betalen i.p.v nu 5.000 euro, maar daarbij vervalt dan ook hun 21 dagen dienstplicht…**

Ik hoor vaak van mensen heb niet te veel hoop, maar als ik mij bedenk dat ik 15 maanden zonder mijn vriend moet en er een kleine kans bestaat dat ze het nu wel willen veranderen voor het nieuwe jaar om zo meer kans te maken om bij de EU te komen dan heb ik maar al te graag wat hoop!

Dominique zoals Semra al eerder schreef zou ik er maar niet te veel vertrouwen in hebben. Mijn ex askim heeft het vorig jaar ook uitgesteld in de hoop dat hij niet 15 maar 12 maanden dan zou moeten, maar helaas moet hij nu alsnog en gewoon 15 maanden. Weet dat alles ellenlang duurt in turkije. Ik heb laatst hierover zitten praten met iemand in Turkije en die zei al het kan nog weleens heel lang gaan duren en als het zover is voor weinig haalbaar aangezien ze over behoorlijke bedragen praten.

Geld is geen probleem…

Ik las nu dat dienstplicht afkoopbaar is voor turken in turkije voor 30 jaar en ouder…

Toen mijn man in het leger zat, 2007-2009 was dat alweer, hadden ze het ook over allerlei plannen, dus inderdaad nergens op rekenen en maar zien waar het strand :wink:
Als het moet, zal het toch moeten.

Het móet inderdaad :frowning:
Mijn vriend is ook 20 en heeft er nu al 6 maanden opzitten. En ik heb m in die tijd ook gewoon kunnen zien hoor.
Jouw vriend móet dan gewoon zn verlof slim indelen.
En nee mijn vriend wilde natuurlijk ook t leger niet in Maarja van uitstel komt afstel en nu studeer ik nog. Hij vond t ook belangrijk dat ie t gehad heeft als ik klaar ben met mn studie zodat we echt samen aan een toekomst verder kunnen.
Succes meis hoop dat er voor jou meer duidelijkheid komt.

Sent from my Desire HD using Wereldwijzer App

Wij hadden hetzelfde…liever nu het leger doen dan toen we al getrouwd waren en ik al hier woonde. Blij dat we er nu gewoon vanaf zijn.
En ik heb hem na 3 maanden een week gezien, na 8 maanden 3 weken gezien, en daarna weer toen hij klaar was. en natuurlijk was het zwaar, maar ja, het moet helaas…
En natuurlijk snap ik ook dat het anders is als ze in gevaarlijk gebeied komen…

Ja klopt als hij het leger in gaat heb ik natuurlijk ook liever dat ie dat nu doet nou ik nog hier in Nederland woon, en als ze die wet al in gaan voeren dan kan het dus pas vanaf dat ie 30 jaar is wat me ook niet zo fijn lijkt aangezien het wel veel geld is ja…
Maar hoeveel vrije dagen hebben ze dan precies als ze in dienst zijn?

Een maand in totaal

Hoi vrienden van het Turkije forum!
Ik had gisteren op de Belgische tv gehoord dat men hun legerdienst kan afkopen voor 10000 euro en men moet maar 16 of 21 dagen het leger in.
Nu normaal is de dienstplicht in Turkije 16 maanden geloof ik?
Vind dit toch wel een heel groot bedrag,nu verschillende mensen hebben de dubbele nationaliteit en toch moeten ze hun legerdienst vervullen in turkije of ze mogen het land niet meer in.

Dit geldt alleen voor de Turken die in NEderland of Belgie wonen, niet voor de Turken die in Turkije zelf wonen.
Vanuit NL was het 5000 euro (of nu nog steeds) maar dit zal verhoogd worden naar 10000 en dan ook die 3 weken leger niet. Dit is althans de bedoeling.
In Turkije kun je naar mijn weten de dienstplicht (nog?) niet afkopen

pfff 30 dagen is niet echt veel nee voor 15 maanden, maar ja het zou wel moeten