Hallo!
Weet iemand hoe het zit met het afkopen van de dienstplicht voor een Turk in Turkije?
Mijn vriend woont namelijk in Turkije, en ik heb wel is gehoord dat je daar de dienstplicht af zou kunnen kopen. Maar ik kan er niks over vinden, en zelf zegt hij dat hij er ook niks van af weet. Ik kan alleen dingen vinden over het afkopen van de dienstplicht voor een Turk die in bijvoorbeeld Nederland of Belgie woont, maar niet voor een Turk die in Turkije woont…
Deniz kizi, ik weet eigenlijk niet of ook Turken in Turkije dit kunnen afkopen. Turken in het buitenland idd wel. Sinds 2012 kost dit wel een 10.000 euro.
Volgens mij kunnen ze zichzelf inderdaad niet afkopen. Ze kunnen wel de periode verkorten door een studie gedaan te hebben (of een paar andere redenen), maar ze zullen sowieso een tijd in dienst moeten. Hij zal er niet aan ontkomen. Daarnaast hebben ze tijdens hun dienstplicht een paar weken dat ze uit het leger mogen. Als jij en je vriend een beetje goed kunnen plannen, dan hoeven jullie elkaar geen jaar te missen. Kortom, bereid je maar voor op zijn dienstplicht en steun hem daarin zo goed mogelijk. Meer kan je niet doen.
Sowieso zou ik geen duizenden euro’s willen besteden hieraan… Die kan je beter bewaren en gebruiken voor een toekomst ná zijn dienstplicht. Daar heb je veel meer aan.
Dank je wel Birgül, ik had iets van die 10.000 euro gehoord ja. Maar wist niet of dat ook voor de Turkije die daar wonen geldt.
Dank je wel Egwene. We ontkomen er niet aan dus:-(
En je heb gelijk, het zou veel geld zijn die goed kunnen gebruiken na zijn dienst. Maar als ik dan denk aan wat er allemaal kan gebeuren tijdens zijn diensttijd word ik gek en heb ik er alle geld voor over snap je? Ik weet niet in hoeverre het gevaarlijk zal zijn dan
Als je vriend/man naar belgie of nederland verhuist dan krijgt hij uitstel tot hij 38 jaar is. Mijn man is 25 en doordat hij nu in belgie woont heeft hij uitstel tot hij 38 is. Ik hoop vurig dat in die 13 jaar de dienstplicht wordt afgeschaft.
Hoi,
Zover ik weet kun je de dienstplicht ook niet afkopen in Turkije. Mijn askim had het er wel over dat als je al een tijdje in dienst zit je iets kunt betalen om het te verkorten. Maar weet ook niet hoe dat precies zit en denk dat dat ook heel duur zal zijn. Daarnaast kun je zoals Birgül en Egwene zeggen de dienstplicht uitstellen als je in het buitenland woont of als je gestudeerd hebt. Maar persoonlijk denk ik dat het uitstellen niet zo veel nut heeft, (tenzij het natuurlijk wordt afgeschaft zoals birgül zegt, maar volgens mijn askim is die kans vrij klein) want als jullie straks samenwonen, misschien kinderen hebben en hij de kostwinner is en dan opeens nog het leger in moet en een jaar weg is, is niet fijn!! Nu zijn jullie nog een beetje gewend aan de afstand, dan zal het veel moeilijker zijn!
Je heb gelijk! Misschien beter om het achter de rug te hebben. Ik dacht aan nu en niet aan later en dat is indd niet slim. Maar het kan dus misschien wel verkort worden voor een x bedrag? Maar dat maakt eigenlijk dan ook niet zoveel meer uit hè. Ik weet nu dat er dus niks anders opzit dan te accepteren, deze tijd uit te zitten en hopen op de best