Diamox (hoogteziekte)

Ik ga in september de Kilimanjaro beklimmen en ik twijfel of ik Diamox zal meenemen/slikken. Iemand goede/slechte ervaringen?

Te gek dat je dat gaat doen! Ons werd het in Nepal afgeraden tijdens onze trekking door de Annapurna, omdat het ook de symptomen van hoogteziekte kan onderdrukken en je daardoor dus minder merkt dat je hoogteziekte hebt. Daardoor kun je de verkeerde beslissing nemen en verder stijgen (met alle erge gevolgen van dien…). Het is volgens mij nog altijd het beste rustig te stijgen, goed naar je lichaam te luisteren en goed te eten en drinken. Heb je hoofdpijn/misselijkheid/etc? Neem geen pil, maar stijg niet verder of daal.

Heel veel plezier!

^ Diamox is toch geen pijnstiller ofzo, waarom zou dat dan symptomen maskeren? Ik kan mij wel voorstellen dat het een vals veiligheidsgevoel geeft, waardoor je gewoon niet luistert naar je lichaam (“Ach, het zal wel overgaan, ik ben Diamox aan’t slikken”). En dat is gevaarlijk, ja.

Ik zou het zelf ook liever enkel preventief nemen als ik weet dat de hoogte waar de klim start mij problemen zal opleveren (zo is in één keer naar 3500m gaan mijn limiet). Eens ik daar verder klim, zou ik het liever rustig aan doen en slechts enkele 100’en meters per dag stijgen. Niks nemen is natuurlijk de enige manier om 100% zeker te zijn dat je lichaam je alles kan vertellen wat je moet weten.

Ik heb het Instituut voor Tropische Geneeskunde hier al een paar keer aangehaald op’t forum, maar het is in mijn ogen een van de beste bronnen voor informatie over dit soort zaken. Ziehier hun informatie-blad over hoogteziekte:
www.itg.be/itg/Uploads/MedServ/nhoogte.pdf

Uiteraard is wat forum- en internetresearch niet genoeg om je beslissing te nemen, praat dus zeker eens met een arts die wat ervaring heeft met dit soort dingen. Maar zo ver was je zelf vast ook al!

In ieder geval veel plezier gewenst tijdens je reis, het zal hoe dan ook wel een geweldige ervaring zijn, met of zonder Diamox.

Ik heb hem zelf niet beklommen (ben niet zo’n berggeit) maar wat ik vooral hoorde van andere reizigers was dat zij blij waren dat ze een dag extra hadden genomen bovenop het standaard (minimum) aantal dagen dat er staat voor die beklimming. Soms kregen zij het toch wat te zwaar, en dan hadden ze eerder moeten stoppen, als het persé binnen die dagen had gemoeten. Door die extra dag konden ze toch de top halen.

Misschien heb je hier ook wat aan.

Allemaal dank voor jullie reacties. We hebben een extra acclimatiseringsdag erbij zitten. En missch moet ik Diamox gewoon in mijn tas hebben en dan heeft het wellicht het gewenste placebo effect :slight_smile: