Departure en entrance fee

Hoi allemaal,
Ik ben op dit moment in mexico en ben van plan om een aantal dagen naar Belize te gaan. Ik ben met TUI naar Cancun gevlogen.

Nu lees ik verschillende verhalen over departure/exit fee.
Moet ik een departure tax betalen wanneer ik de grens bij chetamul over ga naar Belize?
Ik las dat je dit kunt betalen bij een bank, is dat verstandig?

Moet ik ook weer betalen om het land binnen te komen? Ook bij de grens van Chetamul.

Ik vlieg na het terugkeren in mexico binnen 2 dagen naar huis met TUI. Moet ik op het vliegveld wederom een departure tax betalen?

Wat zijn de kosten van departure/entrance fee?

Alvast dank!
Elizabeth

Update:

• Landsgrens Chetumal; Ik moest 500 ‘departurefee’ betalen. Volgens de douane beambte moest je dit altijd betalen ongeacht je via het vliegtuig het land binnen kwam.

De bus van Chetumal naar Orange walk kostte 7 Belize Dollar of 55 Pesos. Duur; kleine 2 uur incl. grensovergang.

• Boot San Pedro (Belize) - Chetumal: Departure fee voor Belize was 20 US Dollars of 40 Belize Dollars. De boot kostte 100 Belize dollar of 50 US Dollars.

Entry fee voor Mexico kostte 500 Pesos. Hierbij kreeg ik netjes een bon waarop stond dat ik de kosten van FMM (Forma Migratoria Multiple) heb betaald. Deze werden aan mijn immigratiepapieren geniet. Bij het verlaten van Mexico via vliegtuig van Cancun moest ik een extra stempel gaan halen bij het immigratie kantoor. Verder hoefde ik niets te betalen.

Ik denk dat de departure fee bij het verlaten van Mexico dus een extra zakcentje voor de douane was. Maar er was geen ontkomen aan om dit niet te betalen.

Verder gingen de grensovergangen soepel en vrij snel.