Ergens las ik het volgende:
“In 2015 zal geleidelijk aan de vertrekbelasting verdwijnen, omdat deze belasting in de ticketprijs wordt opgenomen.”
Weet iemand of deze belasting inmiddels is afgeschaft? Zo nee, wanneer dat gaat gebeuren?
Claudia
Ergens las ik het volgende:
“In 2015 zal geleidelijk aan de vertrekbelasting verdwijnen, omdat deze belasting in de ticketprijs wordt opgenomen.”
Weet iemand of deze belasting inmiddels is afgeschaft? Zo nee, wanneer dat gaat gebeuren?
Claudia
Is nog niet bekend, er is zelf sprake dat ze de vertrekbelasting willen verhogen van $29 p/p naar $34 pp.
Mmm, jammer. Bedankt voor de info.
Claudia
Als je met Copa naar Panama vliegt om vervolgens vanaf daar door te vliegen met KLM naar Amsterdam, hoef je geen vertrekbelasting meer te betalen. Wel moet je het formuliertje invullen alvorens je bij de incheckbalie je koffers afgeeft.
Dat formuliertje vind je bij de balies helemaal aan de rechterzijde van de vertrekhal.
Otto
www.elmonofeliz.com
Dat is goed nieuws Otto, bedankt! We vliegen inderdaad met Copa en KLM, mooi!
Claudia
Werkt dit nog steeds op deze manier? Ik vlieg ook met Copa en KLM dus zou mooi zijn als ik de vertrekbelasting niet hoef te betalen. Wat is ‘het formuliertje’ precies en haal ik dat bij de balie van Copa airlines of niet?
als je op het vliegveld de vertrekhal inloopt zie je in die grote hal helemaal rechts achterin allemaal balies. Bij die balies moet je de vertrekbelasting betalen (indien nodig) en het formuliertje ophalen. Dat formuliertje eerst invullen voordat je naar de Copa balie loopt. Copa-KLM naar Amsterdam= geen vertrekbelasting betalen.
Als je met Copa en KLM weer terugvliegt naar Nederland, krijg je een dag van te voren automatisch een e-mail van KLM dat je online kunt inchecken. Maar als je naar de de website van de KLM gaat , zul je zien dat je vooraf niet online kunt inchecken. Wat moet je dus doen? Ga met je paspoort en het ingevulde formuliertje naar de Copa balie. Dat is voldoende. Alle andere papieren zijn overbodig en worden in de prullenbak gegooid. Je koffer wordt gewogen en ingenomen en je krijgt een instapkaart voor het vliegtuig naar Panama. In Panama aangekomen moet je je weer melden bij de KLM balie die zich vlak bij de gate bevindt waar jij straks in moet stappen voor de KLM vlucht naar Amsterdam. Bij die KLM balie krijg je, na overhandiging van jouw paspoort, dan de instapkaart voor jouw vlucht naar Amsterdam. Alvorens in te stappen wordt alle handbagage weer gecontroleerd.
Op het vliegveld van San Jose, bij de gates, zijn allemaal tax free winkeltjes met leuke Costaricaanse souvenirs. Gratis koffie+chocolaatjes proeven! Op het vliegveld van Panama zijn ook allemaal taxfree shops, maar dan met elektronische apparaten en drank.
Hoe zit dit met de grens over gaan met bijvoorbeeld een bus en dan vanuit Panama naar Nederland vliegen? Betaal je dan aan de grens?
Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar? Het lijkt mij leuk om per bus door die regio te trekken maar hoe zit dat met het per bus verlaten van Costa Rica? ![]()
Als je met de bus de grens overgaat naar Panama moet je ook uitreisbelasting betalen. Ik meen te weten dat dat nu $7 is. Dat betaal je bij een bank in Villas Neily, 10 km voor de grens. ( ja, erg logisch…?) maar in Paso Canoas zijn er lieden die de belastingkaartjes van $7 te koop aanbieden.
Zo ook als je de grens met Nicaragua overgaat. Daar betaal je ook uitreis belasting.
Het beste kun je in San José instappen in de Tracopa bus naar David in Panama. Dan regelen zij het allemaal voor jou.
En zo zal het ook gaan als je de Nica bus instapt in San José als je naar Nicaragua gaat.
Misschien stomme vraag. Heeft “het formuliertje” ook een naam? M.a.w. Hoe vraag ik dit in het Spaans aan de balie?
Ook wij vliegen met copa en klm
“formulario” in het spaans
of in het engels: “form”
en met handen en voeten ga je ook erg ver komen…
Ik snap dat formulier form of formulario is. Echter dacht dat het een specifieke naam had…thnx
Als je bij Copa in de rij gaat staan, staat daar iemand met formuliertjes.
Dat is mijn ervaring van een paar weken geleden.
Johan
www.costaricaopmaat.nl
Ik ben afgelopen dinsdag met Copa en KLM terug gevlogen, maar moest toch echt nog vertrekbelasting betalen. Ik heb een formulier gekregen, ben naar de Copa balie gegaan om in te checken en daar vertelde ze dat ik eerst naar de andere balie moest om de vertrekbelasting te betalen. Ik vroeg hoe het kon dat mijn vriend dat 4 dagen eerder niet hoefde met dezelfde vluchten, het antwoord daarop was: “dat kan liggen aan het moment van boeken”. Dat zou idd kunnen, mijn vriend heeft zijn ticket inderdaad later geboekt en blijkbaar zat het bij hem al in zijn ticket erbij en bij mij niet.
Dat zou best mogelijk kunnen zijn als jouw ticket nog van de oude stempel was. Wanneer heb je die gekocht? En stel je vraag eens op de Facebook pagina van KLM.
Ik had mijn ticket eind aug/begin sept. geboekt. Voordat ik het weg ging had ik het al aan iemand gevraagd die bij KLM werkt bij de service afdeling oid, maar zij wist het op dat moment niet precies of kon het niet zien. Het is toch al betaald dus het is goed zo.
Ben benieuwd. Wij hebben het goedkoopst mogelijke ticket non refundable. Misschien daarmee te maken met het soort ticket?
nee, het heeft niets te maken met non-refundable tickets.
Alle tickets, die je nu koopt van Copa-KLM hebben thans de $33 vertrek belasting inbegrepen.
Overigens kun je bij KLM voor ongeveer €250 je ticket omzetten naar een andere datum. Je krijgt alleen bij non-refundable tickets nooit je geld terug als de reis niet doorgaat. Althans als je je ticket hebt gekocht via de KLM website. Ik weet niet of dat ook het geval is als je via een bookingsite boekt.
We zien wel. Tickets geboekt op 28-08 voor volgende week maandag 28-03…