afschaffing verplichte vertrekbelasting?

wil je het zeker weten? Stuur een bericht naar KLM via hun Facebook
Altijd antwoord van KLM!

We zijn net terug ook wij hebben gewoon nog vertrekbelasting moeten betalen . Braaf formulier ingevuld maar bij inchecken alsnog teruggestuurd naar de vertrekbelasting balie. Toch nog eens klm een bericht gestuurd waarom de ene wel en de andere niet hoeft te betalen

Dit is het antwoord van KLM:
We hebben dit even voor je nagekeken en voor Costa Rica geldt nog steeds de vertrekbelasting. Dit is een belasting die door het land zelf wordt vastgesteld en staat dus los van de vliegtuigmaatschappijen die van en naar Costa Rica vliegen. KLM neemt deze kosten, als het mogelijk is, op de in de ticketprijs. Omdat onze passagiers met partnermaatschappijen naar Costa Rica vliegen, is de vertrekbelasting niet opgenomen in de prijs en moet deze dus nog op het vliegveld voldaan worden. We hopen je bij dezen voldoende geïnformeerd te hebben. Met vriendelijke groet, KLM Facebook Team

Toch vreemd. Ik ben in februari met Copa en KLM naar NL gevlogen en hoefde geen vertrekbelasting te betalen.
Ticket gekocht bij KLM.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Ja, het is merkwaardig!
KLM zegt dat je moet kijken bij de factuur van jouw ticket. Als daar de vertrekbelasting niet bij staat moet je gewoon betalen.
Of zou het zijn dat niet KLM maar Copa het probleem is geworden?

Ik heb klm via messenger facebook 2 dagen geleden hetzelfde gevraagd maar tot op heden geen antwoord.

KLM antwoordt en zegt dat je geen vertrek belasting meer hoeft te betalen indien je ticket dit jaar is gekocht. Tickets van vorig jaar zouden nog zonder vertrek belasting kunnen zijn. Bij Iberia moet je wel vertrek belasting betalen.

Vertrekbelasting in colonnes?

Hallo helaas eindigt onze vakantie overmorgen en vliegen we weer terug naar Nederland.
In dat kader een paar vragen rondom de vertrekbelasting.

• Weet iemand of je de vertrekbelasting ook in colonnes kan betalen? En zo ja hoeveel dat dat is p persoon?

• kun je ook deels in colonnes en deels in dollars betalen?

• Kun je na t betalen van de vertrekbelasting nog het restant aan colonnes omwisselen of ben je dan al voorbij balies etc?

En als ik de info uit voorgaande berichten goed begrijp moet je dus betalen bij balies rechts achterin de vertrekhal?

Alvast super bedankt voor alle info.

PS we vliegen met Delta airlines via Atlanta/JFK/Amsterdam.

Delta airlines: je hoeft geen vertrekbelasting (meer) te betalen. Dat is al heel lang niet meer nodig bij alle Amerikaanse en Zuid Amerikaanse maatschappijen.
Als je de hal binnen komt loop dan eerst naar de rij voorafgaand de balie van Delta. Daar staat een persoon in uniform. Vraag om een papiertje. Dat moet je eerst invullen. (Dus schrijf in het hotel vast op een blaadje je paspoort nummer en vluchtnummer op en stop dat in je broekzak samen met een pen.)
Als je papiertje hebt ingevuld weer aan diezelfde persoon afgeven. Daarna doorlopen daar balie Delta. Daar geef je je paspoort af en je koffer. Dan krijg je jouw instapkaarten en kun je doorlopen naar de douane en handbagage controle links in de hal. In de vertrekhal zijn allemaal leuke winkeltjes. Gratis WiFi.
In Atlanta wordt de bagage automatisch ddoorgelabeld naar Amesterdam. Dus geen omkijken meer naar.
Goede reis.
Otto

Hallo Otto,

Bedankt voor je snelle reactie. Dat is dan een mooie meevaller. Ik zag op de tickets een hele rij aan tax opgesomd en geen vertrekbelasting voor CR dus vandaar mijn aanname.

Nu ik colones over ga houden de vraag waar deze om te wisselen. Ik neem aan naar dollars als beste optie?
In andere topics las ik je advies om niet op t vliegveld geld te wisselen ivm de slechte koers die men daar hanteert. Dit geldt ook voor het terug wisselen?
Waar is de beter alternatief? Bij iedere willekeurige bank of hoe anders of toch gewoon op t vliegveld?

Bij iedere willekeurige bank kun je de colones omwisselen.
Met een vaste wisselkoers.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

of koop wat leuks voor jezelf in een van de winkeltjes op het vliegveld. Een mooi fotoboek van Costa Rica bijvoorbeeld.

Als je vliegt met Edelweiss Air (Swiss Air) moet de vertrekbelasting dus wel betaald worden?

nee, voor zover bekend zit de vertrekbelasting al in de ticketprijs bij vrijwel alle airlines.
Ik geloof dat alleen Cubana Airlines passagiers nog moeten betalen. En Sprit? Maar dat zal binnenkort ook wel veranderen.