Geld en vaccinaties

Hallo allemaal,

15 februari vertrekken mijn vriend en ik voor 3 weken met een organiseerde groepsreis naar Costa Rica (we hebben dit keer geen zin om zelf na te denken, dus lekker achter de paraplu aan :wink: )

Nu vroeg ik mij af wat voor geld je het beste mee kan nemen. Amerikaanse dollars? Costa Ricaanse Colons? We zijn van plan om daar sowieso te gaan pinnen wanneer het geld op is, maar we willen graag ook van tevoren al wat hebben, zodat we meteen bij aankomst wat hebben (bijv 500 euro oid), aangezien het wordt afgeraden op het vliegveld te pinnen ivm wisselkoersen en we meteen de dag na aankomst al weg gaan uit San Jose en ik geen idee heb of je in Monteverde kan pinnen. De vrouw van de reisorganisatie zei dat Colons niet te krijgen zijn in NL (2 seconden op de site van GWK zegt mij dat ik die gewoon kan bestellen…) en dat je geen Colons mag invoeren, is dat waar? Ik kan er niks over vinden…

Verder vroeg ik mij af of ik het goed begrijp dat je geen malaria tabletten nodig hebt in Costa Rica? We hebben alle prikken nog van eerdere reizen, dus het zou alleen om malaria gaan als we bij de SGZ oid langs gaan. Maar die zijn niet nodig toch? Scheelt weer een consult, aangezien we de rest toch al wel hebben.

Bedankt alvast!
Groetjes Linda

Pinnen kun je wel op de luchthaven. Geld wisselen moet je zeker niet doen.
Het best kun je kleine uitgaven zoals uit eten en de supermarkt betalen met colones.
De entrees van de parken en de excursies zijn over het algemeen geprijsd in dollars.
Neem 200 dollar mee als eerste handgeld en pin op de luchthaven de eerste colones

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Ok volgens mij zitten de meeste entrees van de parken al in de reissom. Dank je wel voor je antwoord!

Malaria komt vrijwel niet voor in Costa Rica, tenzij je voettochten gaat maken en de diepe oerwouden in trekt, daar waar de indianen leven, in het uiterste zuid oosten van Costa Rica. Maar groepsreizen komen daar met een bus van z’n levensdagen echt niet. Die gaan naar de grotere toeristische plekken waar geen malaria voorkomt.
Wat wel voorkomt is dengue, maar daar kun je je niet tegen inenten.
De larf van deze mug groeit in een omgeving waar veel vervuiling is, zoals in achterbuurten. Ze houden van blikjes en lege autobanden, kleine poeltjes stilstaand water. Als ze tot mug zijn verworden kunnen ze tot ongeveer 300 meter rondom hun geboorteplek voorkomen. De mug moet eerst iemand hebben gestoken die al dengue heeft, dan pas gaat de mug de ziekte overbrengen.
Rondom hotels zul je weinig kans lopen op ontmoetingen met dengue muggen.
Neem de gewone maatregelen: koop eens spuitbusje met muggenspul en bescherm jezelf daar mee. Te koop in vrijwel elke supermarkt in Costa Rica.
Muggen zijn het meest actief voor- en na zonsondergang. Ook op stranden moet je omstreeks zonsondergang uitkijken voor zandvlooien.
En als het gras in de tuin van het hotel die dag gemaaid is zitten daar hele kleine steekbeestjes in die op je benen springen. Niet groter dan een speldenknop, maar ze prikken wel heel vervelend.

O ja, koop in Nederland vooral geen colones, dan ben je namelijk erg duur uit! Zoals Johan al zegt, 200 dollar voor de eerste dagen is voldoende.
Pin bij de automaat Colones, dan betaal je namelijk het normale tarief in een winkel. Als ze Colones voor jou gaan omrekenen in dollars dan is de koers natuurlijk nooit erg gunstig voor jou!
Pinnen: de Banco Nacional geeft meestal de minste problemen!

Tip:Heb je een smartphone? Download de app van WAZE + de kaart van Costa Rica (gratis) en je weet altijd waar de dichtstbijzijnde bank is.

Zorg aan het einde van de vakantie dat je geen colones meer mee moet nemen naar Nederland. Op het vliegveld kun je in de taxfree shops nog leuke dingetjes kopen als aandenken aan jullie reis naar Costa Rica, die betaal je dan met je laatste colones.

Heb je dit al gelezen? Veel tips!

Goede reis
Otto

www.elmonofeliz.com

Volgens mij heb ik gelezen dat je een vertrek belasting op de airport van San Jose van rond de usd 25.00 moet voldoen bij vertrek. Het is handig om hier dan rekening mee te houden voordat je alles opmaakt.
kan je dat bevestigen Otto?

Visiting Costa Rica Maart 2015
JK

De vertrek belasting is U$29 p.p.
Maar…
Luchtvaartmaatschappijen zijn bezig om de vertrekbelasting in de ticketprijs te verdisconteren.
Het hangt af van de maatschappij of het al of niet in jouw ticketprijs zit.

Moet je toch nog betalen: dat kan met colones en met dollars of met een mix van deze twee.
Je kunt ook met Visa o mastercard betalen.
Dus: al je colones daar inleveren en de rest bijpassen met dollars of creditcard.

Bedankt voor jullie antwoorden! We wachten even tot de koers van de dollars iets beter wordt en colones pinnen we in Costa Rica :slight_smile: Deet nemen we zeker mee! :slight_smile:

De koers van de Euro ten opzichte van de Dollar is aan het dalen. Gisteren, 4 januari 2015, betaalde je $1,20 voor een Euro, vandaag was het alweer gezakt naar $1,19.
En de kans is dat die dalende tendens nog even zal doorgaan.
Met andere woorden, je moet steeds meer Euro’s betalen voor dezelfde hoeveelheid dollars.
PayPal gebruikt zelfs al een koers van $1,10.