Denver round trip: nu: Salt Lake City/Grand Teton/Yellowstone

We willen begin juni naar Grand Teton NP en Yellowstone en hebben een reis gezien aangeboden door SNP maar dat is een enkele reis met drop off in Seattle. Dan betaal je 300 Euro om de auto in te mogen leveren en dat vinden we bespottelijk. Als we nu een round trip Denver-Denver doen, bij Post Falls weer Yellowstone in via een andere ingang en dan dwars door het park weer afzakken naar Denver? We zijn geen campermensen of kampeerders dus zijn afhankelijk van hotels/lodges. Is Denver trouwens een leuke stad om rond te kijken?
Ook zou ik graag willen weten of het zin heeft om tijdens de tussenstop in Memphis een dag extra in te lassen om naar Graceland te gaan. We zijn geen echte Elvis fans maar het lijkt me wel een ervaring om daar een kijkje te nemen.

Ik heb geen idee of we iets fantastisch gaan missen tussen Post Falls en Seattle, maar ook dat hoor ik dan graag. Alle tips zijn welkom! Alvast veel dank.

Hi en welkom op het forum
Drop off is volkomen normaal en $ 300,-- is eigenlijk nog schappelijk. Voor zover ik weet heeft alleen National ($ 250,-- plus tax)zo’n lage drop off. De anderen rekenen tot $ 500,-- plus tax.
Een stop off in Memphis voor Graceland is zeker aan te bevelen, zelfs als je geen echte Elvis fan bent (ben ik ook niet). Post Falls Idaho ligt niet bij een ingang van Yellowstone.
Denver een mooie stad? Beauty is in the eye of the beholder :wink:
Je kan op een route Denver Denver ook nog Black Hills SD en Badlands NP toevoegen en op de terugweg Rocky Mountains NP (in die volgorde). Voor een dergelijke roundtrip heb je al snel 2 weken nodig (Denver SD-Yell-GTNP-RMNP-Denver) maar hoe lang kom je eigenlijk? Je kan een dergelijke reis best zelf regelen maar ook via een reisbureau natuurlijk.
Yeehaw

Voor een one-way trip heb je altijd drop-off kosten voor de auto, want iemand moet 'm terugrijden (en die persoon moet dan ook weer terug naar waar hij/zij vandaan kwam).

Een reis, waarbij je op dezelfde plaats terugkomt als waar je bent vertrokken, zal die drop-off kosten niet hebben. Je zal dan wel minder tijd hebben om zelf bezienswaardigheden te bezoeken, omdat je zelf tijd nodig hebt om de auto terug te brengen. Het is dus waar je prioriteiten liggen.

Hoe lang hebben jullie (2 weken? 3 weken?) en wat willen jullie zeker hebben gezien/gedaan buiten Yellowstone en Grand Teton? Denver lijkt me sowieso een lastige stad om op te vliegen vanuit Europa. Al eens San Francisco gezien? Dat is een directe vlucht met KLM vanuit A’dam!

Denver is een major hub Jurjen. Vroeger zelfs rechtstreekse vluchten (met Martinair, good old days…) maar nu niet meer. Via Chicago (United) of Detroit/Atlanta (Delta/KLM).

Voor zover alvast bedankt voor de reacties!
Wij hebben tussen 4 en 28 juni beschikbaar dus ruim de tijd. We zijn grote natuur- en dierliefhebbers en ik ben amateurfotograaf. Willen dus het liefst zoveel mogelijk van de prachtige natuur zien. Helaas ben ik door een spieraandoening niet in staat lange (klim)wandelingen te maken dus we moeten het meestal toch doen met en vanuit de auto. We houden niet van massatoerisme (Ruby’s Inn bij Bryce Canyon is daar een goed voorbeeld van, daar huiver ik nu nog van!) maar in Amerika is nu eenmaal alles groot en op families toegesneden dus ik ben bang dat we daar niet aan zullen ontkomen. We hebben het zuidwesten als 'ns gedaan, dat was fantastisch.
Ik heb Denver gezegd omdat dat het dichtst bij Grand Teton en Yellowstone ligt, maar we kunnen net zo goed naar Seattle vliegen, behalve de langere vliegtijd maakt dat me niet zoveel uit.
In de SNP reis is een kaartje opgenomen waarop het lijkt alsof je bij Post Falls weer terug Yellowstone in kunt maar dat zal dan liggen aan de vertekening. Ik heb nog geen goede kaart van dat gebied.
Ik heb zojuist wat reisboeken gekocht, die zal ik dit weekend 'ns doorworstelen dan weet ik beter waar ik het over heb. Heb net bijvoorbeeld gelezen dat er naast Old Faithfull nog andere geysers zijn die zelfs groter en regelmatiger zijn. Waarom ‘iedereen’ naar Old FAithfull gaat begrijp ik dan niet. Dat zeg ik: ik ga een andere geyser opzoeken en laat OF voor wat die is.
Maar dat zie ik misschien wel helemaal verkeerd!

Hmmmm, OF missen? Als je er toch bent -lol-
Dichtstbijzijnde grote vliegveld is Salt Lake City. Ca 5 uur rijden naar Jackson (GTNP) of Yellowstone (ingang west zijde). Met 24 dagen kan je een schitterende loop maken en zelfs Moab in Utah (Canyonlands NP, Arches NP, LaSal Mountains, Dead Horse Point, ut128 etc) toevoegen. Dus eerste beslissen hoe je de reis wil maken. Daarna kunnen je we helpen met de mooiste route. Overal waar het mooi is zijn veel mensen.
Yeehaw

Ja, dat is ook wel weer zo, haha. En het is ook een waarheid als een koe dat waar het mooi is, je nooit alleen bent. Spijtig. Maar goed, Moab etc. hebben we al ‘gedaan’ dus die kant hoeven we niet meer op. Het gaat ons echt om het gebied tussen Denver, (Salt Lake City is ook een mogelijkheid) en Seattle. En dan zo veel mogelijk moois met zo weinig mogelijk mensen.
(ik zie bij jullie allemaal een icon ‘thanks’ staan…geen idee hoe ik dat moet toevoegen, maar het moge duidelijk zijn dat ik iedereen die reageert bij voorbaat van harte bedank!! )

Die ‘Thanks’ is aanklikbaar, zo geef je een bedankje. :wink:

Old Faithful is wel één van de grootste en indrukwekkendste geizers, mede omdat je ongeveer je klok gelijk kan zetten op het spuiten. Hoe dit werkt wordt ter plekke door een groepje parkrangers uitgelegd (meestal achtervolgd door een groepje scoutingkids).

Uiteraard zijn er zat andere geisers, maar ze zijn allemaal anders. Zie voor impressies een gemonteerd filmpje van Guido over Yellowstone. Wellicht zit Grand Teton er ook bij in, zo niet: zie het filmpje over de verzameling van NP’s die ze hebben bezocht.

Denk eens aan een reis als:

  1. Aankomst
  2. Denver
  3. Rocky Mountains NP (kan nog sneeuw liggen)
  4. RMNP
  5. RMNP-South Dakota (naar Custer, Hill City of Keystone. Keystone zal jullie minder bevallen denk ik…)
    6,7. Black Hills SD, Badlands NP
  6. Naar Devils Tower NM
  7. Devils Tower-Cody (Buffalo BIll museum, Nite rodeo)
  8. Cody-Beartooth (sneeuw?)-Cooke City-Lamar Valley-Yell
    11,12,13: Yell en naar GTNP
  9. GTNP
  10. GTNP via Craters of the Moon naar Boise of Twin Falls
  11. Twin Falls-Coloumbia River Gorge
  12. Portland
    18: Portland-Mt St, Helens-Olympic NP
    19,20 Olympic
  13. Mnt Rainier
    22,23,24: Seatlle.
    Is maar een voorbeeld.
    Yeehaw

Dat is niet waar.
Tussen bepaalde staten zijn die er standaard niet. Daarbij hangt het er ook nog eens vanaf bij wie je huurt. Ik bedoel hiermee de broker, niet de autoverhuurder. Bij usareisen.de ontdekten wij dat we tussen Colorado en CA geen drop off hadden, terwijl alle andere NL maatschappijen minsten $250 rekenden (+tax) Nee, ik heb geen belang bij promotioe van usareisen, maar ik deel mijn kennis.

v.w.b. je reis: De balck canyon (vooral de north rim) is erg de moete waard. Neem ook hwy 70 (de veterans hwy heet ie geloof ik) langs de Colorado rivier.
Mocht je afzakken naar Durango en omstreken, dan is hwy 50 een must. Is uitgeroepen tot een van de mooiste wegen van de US.

Weer bedankt voor de reakties en tips. We houden het toch bij een round trip maar kijken nu naar Salt Lake City.
Ik lees veel op Amerikaanse forums over mensen die auto’s huren bij verhuurbedrijven en dan later motorproblemen krijgen op de bergpassen, oververhitting e.d. omdat ze, zo wordt gezegd, de goedkoopste auto’s meekrijgen met een kleine motor.
Klopt dit?

Tja, als je bij een van de bekende verhuurders huurt, dan krijg je over het algemeen recente auto’s mee zonder al te veel km’s.
Door thuis te boeken kom je automatisch bij hen uit aangezien eigenlijke alle tour operators en brokers met Herz e.d. werken.

Een kleine motor? de meeste motoren zijn al snel 3 liter V6, dus klein? Ik denk dat de rijstijl meer bepalend is. Beter een paar keer krachtig remmen dan de hele tijd de rem vasthouden bijvoorbeeld. Da’s dan berg af he… :smiley:

Er zullen altijd drop off kosten zijn tussen Denver en Seattle en dat is, denk ik, wat Jurjen bedoelt.
De route die Gsus beschrijft heet niet us50 maar Us550 aka Million Dollar hw.
Als je huurt bij een van de grote verhuurbedrijven (bv Hertz, Avis, National, Budget, Alamo) krijg je vrijwel altijd een jomge auto mee. We hebben er nog nooit een meegekregen die ouder dan 6 maanden was. Nog nooit panne gehad (lekke band ja). De truc op bergpassen is naar een lagere versnelling te schakelen (ook met een automaat) Dat geldt zowel bergop als bergaf. Veel Amerikanen zijn dat niet gewend vandaar die eeuwig oplichtende remlichten voor je. Ik schrijf heel veel op USA roadtrip forums en je staat versteld van de reakties. Menigeen heeft daar nooit bij stilgestaan.
Yeehaw

1 like

Ik vind het doodeng op die bergwegen - rijd dus zelf ook niet dat moet mijn arme man doen - en weet niet eens hoe je met een automaat naar een lagere versnelling schakelt! (We hebben een Prius dus eigenlijk zou ik dat moeten weten, haha). Maar goed, we willen echt die drop off kosten vermijden (hebben ook nog 2 katten die in een pension moeten en dat kost een fortuin voor 4 weken) dus we blijven bij een round trip. Iemand ook het Custer State Park bezocht? Schijnt ook fantastisch te zijn.

Ja! die bedoel ik. THX. Echt een van de mooiste wegen die ik in de US heb gezien.
Maar ook de weg die loopt langs de Black Canyon north rim. Praatje maken maken met passerende motorrijders. (en balen dat die van mij thuis staat…)

Als je Black Canyon of the Gunnison gaat bezoeken zou ik voor south rim kiezen. North rim wegen zijn onverhard en er is geen visitor center.
Voor 550 heeft Gsus gelijk. Een van de mooiste wegen in de USA en deeluitmakend van San Juan Skyway.
Catharina, ik kan je elke route geven die je wilt maar bepaal eerst waar naar toe je gaat vliegen. De route kan ook gaan zonder echt “enge” bergwegen. Sommige doorgaande routes kunnen wel over bergpassen gaan maar griezelig zijn die niet imo.
Yeehaw

1 like

@Yeehaw: we hebben inmiddels via een reisbureau een offerte aangevraagd. Dat is een vaste reis waar (bijna) niet van afgeweken kan worden omdat die via een andere leverancier loopt en schijnbaar vastzit aan bepaalde historische (voor zover dat kan in de USA) plaatsen. We krijgen er ook een heel boekwerk bij volgens de reisorganisatie. We vliegen nu op Rapid City en gaan naar Custer State Park, Helena, Coeur d’Alene, Glacier, via Boise en Idaho Falls naar Yellowstone, verblijven daar 3 nachten, dan naar Grand Teton (Jackson), waar we 2 nachten zijn en dan terug via Cody naar Rapid City. Dit uit mijn hoofd even. Totaal zijn we geloof ik zo’n 23 dagen op reis. Het enige wat we nog kunnen veranderen omdat we dat zelf hebben toegevoegd is de plek in Grand Teton waar we overnachten. De reisorganisator vond Jackson de beste plaats maar of dat zo is weet ik niet. Ik ga liever voor ‘mooi en rust’ dan ‘best’ in de zin van praktisch zoals hij het bedoelde. Dus daar moet ik nog even over nadenken. Tips zijn weer welkom!

Voor Glacier:
When does the Going-to-the-Sun Road open and close?
While portions of this scenic route remain open year-round, for the next 8-10 years, weather permitting, the entire Going-to-the-Sun Road will be open for vehicle access from mid-June to mid-September. Before and after this core summer season, accelerated road work will be allowed and sections of the road will be closed.
Dat zegt dus niet alles. Met late sneeuwval kan GTTS rd nog best tijdelijk gesloten zijn. Begin september enkele jaren geleden hadden we sneeuw op Logan Pass.
Jackson is een alleraardigst Western stadje en leuk om te overnachten. Lodging is er meestal vrij duur maar dat zal in de reis inbegrepen zijn.
Ik hoop dat ze minstens 2 volle dagen (beter 3) voor Badlands NP/Black Hills SD reserveren. Veel te zien hier en Custer SP is idd prachtig. Maar ook Wind Cave, Jewel Cave, Mnt Rushmore, Crazy Horse, Needles Hw, Bear Country, Wall, Wounded Knee Museum, Badlands NP etc etc zijn mooi. Ik hoop dat ze ook Devils Tower NM toevoegen. En Big Horn Battlefield op weg naar Helena.
Ben benieuwd naar de gehele route.

Heb zojuist de offerte ontvangen. Ben niet geheel gelukkig met de keuze van hotels, die zijn wel erg ‘average’. Maar goed, ik moet blijkbaar concessies doen. Alleen wil ik 1 heel goed - eigenlijk het beste - hotel en dat is in Yellowstone. Want als we daar zijn, zijn wij 25 jaar getrouwd en ik heb geen zin in een crappy hotel met een evenzo crappy ontbijt. Ik besef dat je voor zo’n verwend nest als ik in the middle of nowhere niet heel veel keuze hebt en dat het allemaal is geent op de familie doorsnee, maar ik wil het toch proberen. Onze reisagent werkt helaas niet echt mee. Ik bedoel dus ook niet een Old Faithful dat misschien historisch wel heel mooi is maar waarvan de kamers juist weer een beetje teveel de ‘rustieke’ kant opgaan (en daardoor flink overpriced is).
Wie begrijpt waar ik het over heb en heeft suggesties?

Als je niet tevreden bent over je reisagent ga dan naar een andere of plan je reis met behulp van het forum. Die agent is er voor jou en niet omgekeerd. Je kan prima zelf een auto huren vanuit Nederland en zelf je hotels boeken. Probeer voor autohuur eerst eens deze sites: www.usareisen.de of http://www.eautohuur.nl/ Dan heb je ook al vast wat vergelijkingsmateriaal. Voor de hotels kan je reviews krijgen op Tripadvisor. (sla die met 1 contribution over…) De hotels in Yellowstone zijn helemaal niet naar onze smaak. Ik heb niets met OF lodge of die in Lake of Mammoth maar anderen lopen er weer mee weg. Kijk eens op de sites voor Colter Bay of Moran Junction tussen GTNP en Yellowstone voor een geschikt hotel voor een 25 jarig jubileum. Gefeliciteerd vast!