December in Indonesië, aanrader of afrader?

Hallo allemaal!

Een klein beetje kennis van experts gezocht. Mijn vriendin en ik overwegen namelijk om in december naar Indonesië te gaan om deze prachtige eilanden te ontdekken. Maar waar we nog niet helemaal uit zijn;
**
Is het wel verstandig om in december naar Indonsië te gaan gezien het regenseizoen?**

Ik heb al diverse gidsen ingezien en websites bezocht en ik lees tegenstrijdige berichten (wel regenseizoen, maar prima te bereizen in die tijd… maar ook kans op half weggespoelde eilanden). Daarom de vraag aan jullie; is het een aan- of afrader? Ik begrijp dat Indonesië uit een enorm aantal eilanden bestaat en het dus (groot) verschil maakt naar welke eilanden je gaat. Dus jullie ervaringen/advies hier over zijn welkom.

Ons plan in het kort; 3 á 4 weken, cultuur, natuur en een beetje van de zon genieten.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Groet,
Jan Willem

Ik heb de route Padang - Medan in januari 2009 gedaan , via de enige weg , de zgn TSH (Trans Sumatra Highway).
In feite is het een kleine “provincialeweg” zoals in Nederland , een soort 2 baans weg waar de bussen elkaar rakelings langsrijden.
Vanaf Padang Sidempuan , heb je de stad Sipirok waar een paar km verder de landverschuiving plaatsvind.
Het is al een tijdje aan de gang . En elke keer heb je daar die landveschuivingen , op dezelfde plek.
Er is ook 2 kleine aardverschuivingen (tanah longsor) waar men gewoon langs kan rijden .

Men kan die plek(na Sipirok) vermijden als men na Padang Sidempuan :

1. "naar links gaat "richting Sibolga en daarna naar Tarutung en verder naar Parapat(Toba) cq Medan.
    2.Er is een andere alternatieve weg , niet populair omdat het afgelegen is en met weinig verkeer. Als je panne krijgt hebben ze daar geen ANWB .
    Wordt door de plaatselijke mensen afgeraden.
    Tenminste volgens de receptie bij Hotel Torsibohi in Sipirok.

Alternatieve 1 hadden we genomen en het gaat echt sneller (meer dan 35 km per uur).
Nadeel is dat je een omweg maak richting kust (havenstad Sibolga ) .Om daarna via Tarutung naar Parapat te rijden.
Wij zijn vanuit Tarutung weer terug gegaan naar Sipirok omdat we 1 nacht heben geboekt in Sipirok.

Ik weet natuurlijk niet of het weeromstandigheden in januari (laatste week) veel verschilde met het weer in December.

N.m.m kan je gewoon reizen vanaf Padang , Bukittinggi , Padang Sidempuan , naar links (Sibolga) , Tarutung , Parapat , en tenslotte Medan. Vanaf Bukittinggi zijn de wegen klein , slecht onderhouden maar nog te doen . Je kan hoogstens 35-45 km per uur rijden , niet alleen door de slechte wegdek maar ook door de veel bochten .
Vanaf Padang Sidempuan kan men iets sneller rijden t/m Parapat.
Vanaf Parapat kan men binnen ongeveer 4 uren al in Medan zijn .

Ik weet niet of onze huurauto Toyota Kijang een 4wielaandrijving heeft , ik zag veel van de SUV of MPV auto rijden.
De gewone kleine bussen rijden ook wel , geldt ook voor de bakbeesten van autobussen (bus pariwisata) en transporttruks .

Op Java reizen is praktisch bijna probleemloos te noemen .

• Sibolga , een kleine havenstad waar surftoeristen met de boot oversteken naar een eiland , ben even de naam kwijt.
    In het centrum heb je een leuke hotel en kleine " eenvoudige" eetgelegenheden , de naam ben ik kwijt .Bij de haven moet je (ik in ieder geval) toestemming vragen om foto’s te maken .
    Ben samen met 1 van de “port authorithy” man foto’ s wezen maken , na toestemming van de " chief" heb gekregen .Zeer vriendelijke man die toevallig een zuster heeft in jakarta en ooit op bezoek was bij haar.
    Omdat ik ook toevalig ooit gewoond heb in jakarta kunnen we verder kletsen over koetjes en kalfjes.

Pak Surya, zonder zelfs maar over een lagereschooldiploma te beschikken, heeft overal verstand van. Zijn wijsheid haalt hij denkelijk uit de Lada-folder van 1973.
Hij heeft zoveel vrienden (geloof jij dat? Laat de eerste zich hier melden!), die hem informeren, nu weer aangetrouwde ooms en nichten (was een ander topic toch?). Ik ken niet eens mijn eerste-lijn-neven/nichten! De buren, kerkgenoten, medebelastingbetalers en wat dies meer zij, die kent hij ook! Dat krijg je als je tegen de honderd loopt!

Even als geheugensteuntje voor de oude baas: December in Indonesië, aanrader of afrader? Niet over iets anders, dus ook niet over de tochtjes die hij in januari gemaakt heeft en de plekjes die iemand die voor het eerst Indonesie bezoekt niet zal aandoen.
Over het onderhavige topic wordt weer eens met geen woord gerept. Het is weer gedoemd roemloos ten onder te gaan.

Ach ja, het is om moedeloos van te worden. Een mens kan geen serieus topic meer openen of binnen één web-pagina is het om zeep

Jammer van 2 bovenstaande reacties .
Ik ga niemand aanraden of afraden , dmv mijn eigen ervaring wil ik laten zien dat het best te reizen valt , in Januari.
Het regende 1 of 2 x (motregen zoals we in NL zeggen).
Behalve de treinreis Padang-Pariaman , de hele reis (2 uren) heeft het geregen , met bakkenvol.
Is ook te zien op de foto van de landverschuivingen (op dezelfde plaats, een paar km na Sipirok) .
De 1ste keer vanuit Tarutung (via sibolga) heb ik geen foto’s gemaakt.
Staat gewoon te knijpen omdat het regende(motregen) , de helling is glad , modderig.
Zag een bakbeest van een vrachtwagen naar beneden schuiven.
Hebben eerst gewacht tot die truk boven was.
De volgende ochtend heb ik pas foto kunnen maken toen we vanaf Sipirok terug gingen richting Medan . Gelukkig is het droog . Heb toen snel een paar foto’s gemaakt .

Door een alternatieve route te nemen via Sibolga kan men dat vermijden of via die kleine weg na het stadje Siprok , zeg maar een sluiproute.

Foto van "haven: Sibolga met 2 kleine patrouilleboten en de "ferry"naar NIAS .

Als er behoefte is om te weten in welke “restaurant” we in Sibolga gegeten hebben zal ik op verzoek een foto plaatsen.

Als er behoefte is om te weten in welke “restaurant” we in Sibolga gegeten hebben zal ik op verzoek een foto plaatsen.
[/quote]

Het gaat hier toch over het weer in December in dit topic.
Ga je weer reclame voor jezelf maken.
En maar klagen dat anderen off topic gaan.

Het gaat hier toch over het weer in December in dit topic.
Ga je weer reclame voor jezelf maken.
En maar klagen dat anderen off topic gaan.
[/quote]

Is het zo ?
De schrijver weet al dat het regenseizoen is .
(Quote :
Is het wel verstandig om in december naar Indonsië te gaan gezien het regenseizoen?)
Het gaat namelijk of het verstandig is om in de regenseizoen te gaan reizen . *
Uit mijn verhaal kan men impliciet lezen dat het wel kan , zelfs op Sumatra , ondanks eventuele overstromingen/landverschuivingen dichtbij het stadje Sipirok
.*

Goed het gaat om het maand Januari , en niet December , en toch heb je nog de regentijd ofde resten ervan .
Het is anders als men naar Nias wil oversteken , of een boottocht te maken van Java naar andere eilanden .
Dan kan het spoken op zee (ombak tinggi ) .

Om ruimte te besparen heb ik mijn reactie in blauw geplaats.

Ha mensen, om de één of andere reden kreeg ik geen notificaties meer van updates. Vandaar mijn late reactie. Excuses daarvoor.

Bedankt voor alle posts tot op heden! Het forum lijkt goed te werken. Ik ga vanavond alle reacties goed lezen en wellicht komen er nog wat additionele vragen.

Laat ik de vraag eens op deze manier beantwoorden.

Ik bezocht indonesie voor eind van de droge moesson. Ik was blij dat het soms regende. Alles zag er droog en kaal uit, en warm dat het was
Ik bezocht indonesie ook voor einde van de regentijd. Het kan er best hard regenen, maar het duurt niet lang, en niet de hele dag. Alles zag er groen en fris uit. Ik heb het wel over Java en Bali.
Veel verder ben ik niet geweest :slywink:

Je hoeft niet te zoeken, hij is overal te vinden.:vak02: behalve op de blog van de vriend van boomaap (klik op de link)

Jullie mening is duidelijk. Nou weer graag verder over het weer in december…