de zwevende Yurikamometrein

Ik kreeg n tip: Ga met de zwevende Yurikamometrein van het station Shimbashi naar de Odaibawijk en ga op het reuzenrad - heeft iemand in deze trein gezeten? Hoe gaaf! Is het de moeite waard?

Allereerst even een misverstand uit de wereld helpen: de Yurikamome zweeft niet, hij rijdt gewoon. Hij wordt ook vaak monorail genoemd, dat is het evenmin, de Tokyo Monorail rijdt niet ver daar vandaan tussen Hamamatsucho (met Manneken Pis op het perron!) en Haneda Airport. Wat de Yurikamome wel bijzonder maakt is dat hij autonoom rijdt, zonder bestuurder. Meestal tenminste, in noodgevallen of zoals ik zelf weleen gezien heb voor opleidingsdoeleinden kan hij ook handmatig bestuurd worden.

Voor de Yurikamome kan je overigens een dagkaart kopen welke je er meestal met 3 ritten al uit hebt.

Odaiba is een heel apart stukje Tokyo, tijdens de economische bubbel hadden ze daar gigantische plannen die maar deels zijn uitgewerkt, en mede daardoor is het veel ruimtelijker van opzet dan de rest van de stad. Nu is het vooral een verzameling grote malls, diverse musea, hotels en wat kantoorgebouwen. Zeker leuk voor een dagje. Wat zoal de moeite waard is:
[ul]
[li] de rit er naar toe over de Rainbow Bridge is sowieso al mooi.[/li][li]met de vele malls hét shopping-paradijs van Tokyo.[/li][li]bij de Decks mall ligt een stukje strand wat vooral 's avonds leuk is voor het uitzicht[/li][li]bij de Aqua City mall staat een kleine kopie van het Vrijheidsbeeld (dit nadat enige tijd het originele kleine beeld uit Parijs daar gestaan had). Daar vlakbij aan de buitenkant van de mall zit een Kua’Aina Burger, naar eigen zeggen 's werelds beste hamburgerketen, en wie ben ik om dat tegen te spreken?[/li][li]voor de DiverCity mall staat een 18 Gundam-robot op ware grootte, 18 meter hoog.[/li][li]Fuji TV heefd er een spectaculair vormgegeven hoofdkantoor, vanwaaruit je ook een mooi uitzicht zou moeten hebben (maar op de een of andere manier kom ik daar steevast na sluitingstijd…)[/li][li]ook Telecom Center zou een mooi uitzicht moeten bieden.[/li][li]het “Miraikan” National Museum of Emerging Science schijnt ook zeker de moeite waard te zijn.[/li][li]Oedo Onsen[/li][li]in de Palette Town mall zitten indoor winkelstraten in Italiaanse stijl, de enorme Toyota MegaWeb-showroom waar je desnoods een proefrit kan maken, en ook het grote reuzenrad.[/li][/ul]

Overigens is er in Japan ook al wel een echte zweeftrein in gebruik, de Linimo, maar daarvoor moet je naar Nagoya. Is ook niet zo spectaculair als je wellicht zou verwachten, het lijkt en voelt gewoon als een soort trammetje, en is ook zeker niet bijzonder snel.

In die trein kan je gewoon voorin zitten en dan filmen door de vooruit. Maar ik ging in het donker filmen en toen zag ik half mezelf in het glas op de film. Je kan ook lopen over de rainbow bridge en dan mooie foto’s maken van de skyline.

Owja je moet wel een aparte kaartje kopen want een metrokaartje is niet geldig. Zo’n gekleurde regenboogkaartje uit de automaat. Die suica kaart weet ik eigelijk niet of je daarmee ook kon betalen.

• Updated - - -

Bij Aquacity mall is ook een leuke retro Amerikaanse cafeetje

Suica is gewoon te gebruiken voor de Yurikamome, maar een dagkaart is vanaf 3 ritten meestal al voordeliger.

1 like