Nu kan het zeker zo zijn dat er voor Calgary een betere aanbieding te vinden is, maar zou je me eens kunnen uitleggen wat in de wazige wereld van vliegtickets het verband tussen afstand en prijs is
Ja, daar hebben jullie dan weer een punt. Op het gevaar af dat het off-topic dreigt te worden zou ik nog de volgende factoren kunnen bedenken: het humeur van chef ticketprijzen, de stand van de maan of de schoenmaat van de piloot. Er lijkt inderdaad geen logica mee te spelen. Aan de andere kant heeft Alberta in Canada wel een van de laagste belastingtarieven (ik geloof alleen de GST) dus vanuit die logica beredeneert zou vliegen op Calgary goedkoper kunnen zijn (let op het woordje “kunnen”). Hoe dan ook, vliegen is verwarrender dan je denkt.
Hoi
Als we toch off-topic bezig, ik vind de ticketprijzen wel heel duidelijk zie het onderstaande stukje maar eens:
This is an electronic copy of the piece in the Travel section of the
San Diego Union on if Paint were sold like airlines price tickets.
BUYING PAINT FROM A HARDWARE STORE
Customer: Hi. How much is your paint?
Clerk: We have regular quality for $12 a gallon and premium for $18. How
many gallons would you like?
Customer: Five gallons of regular quality, please.
Clerk: Great. That will be $60 plus tax.
BUYING PAINT FROM AN AIRLINE
Customer: Hi, how much is your paint?
Clerk: Well, sir, that all depends.
Customer: Depends on what?
Clerk: Actually, a lot of things.
Customer: How about giving me an average price?
Clerk: Wow, that’s too hard a question. The lowest price is $9 a gallon,
and we have 150 different prices up to $200 a gallon.
Customer: What’s the difference in the paint?
Clerk: Oh, there isn’t any difference; it’s all the same paint.
Customer: Well, then, I’d like some of that $9 paint.
Clerk: Well, first I need to ask you a few questions. When do you intend
to use it?
Customer: I want to paint tomorrow, on my day off.
Clerk: Sir, the paint for tomorrow is the $200 paint.
Customer: What? When would I have to paint in order to get the $9 version?
Clerk: That would be in three weeks, but you will also have to agree to
start painting before Friday of that week and continue painting until at
least Sunday.
Customer: You’ve got to be kidding!
Clerk: Sir, we don’t kid around here. Of course, I’ll have to check to see
if we have any of that paint available before I can sell it to you.
Customer: What do you mean check to see if you can sell it to me? You have
shelves full of that stuff; I can see it right there.
Clerk: Just because you can see it doesn’t mean that we have it. It may be
the same paint, but we sell only a certain number of gallons on any
given weekend. Oh, and by the way, the price just went to $12.
Customer: You mean the price went up while we were talking!
Clerk: Yes, sir. You see, we change prices and rules thousands of times a
day, and since you haven’t actually walked out of the store with your
paint yet, we just decided to change. Unless you want the same thing to
happen again, I would suggest that you get on with your purchase. How
many gallons do you want?
Customer: I don’t know exactly. Maybe five gallons. Maybe I should buy six
gallons just to make sure I have enough.
Clerk: Oh, no, sir, you can’t do that. If you buy the paint and then don’t
use it, you will be liable for penalties and possible confiscation
of the paint you already have.
Customer: What?
Clerk: That’s right. We can sell you enough paint to do your kitchen,
bathroom, hall and north bedroom, but if you stop painting before you do
the bedroom, you will be in violation of our tariffs.
Customer: But what does it matter to you whether I use all the paint? I
already paid you for it!
Clerk: Sir, there’s no point in getting upset; that’s just the way it is.
We make plans based upon the idea that you will use all the paint, and
when you don’t, it just causes us all sorts of problems.
Groetjes Cor
Geweldig! Zo ontzettend Herman Finkers ook…Kunnen we niet in het Canada Forum een separaat onzin-forum opzetten? Kunnen we ons tenminste onderscheiden van de rest.
Weer even terug naar het onderwerp: vandaag is het dus duurder om naar Seattle te vliegen ipv naar Calgary maar… dat hoeft straks natuurlijk niet meer zo te zijn.
We vertrouwen erop u hiermede naar tevredenheid te hebben ingelicht…
Groet, Rob
[edit door beheerder: is een apart onderwerp ook goed als begin? ;)]
Afstand is niet altijd de belangrijkste factor, ook de populariteit, de luchthaven (hoogte van die belasting) en er zijn ongetwijfeld nog een aantal factoren.
Prachtig stukje inderdaad, onbegrijpelijk eigenlijk dat zo’n branche er zo mee weg komt. En waar zouden we toch zijn zonder al die vergelijkingssites…
Nu maak ik voor mijn broodwinning rekenmodules voor verzekeringsmaatschappijen, ik zou willen dat het daar zo werkte. Noem een willekeurig getal, pik een paar random voorwaarden erbij, en het is gewoon altijd goed…
Volgens mij heeft elke luchtvaartmaatschappij een eigen ‘constante’.
Deze constante zorgt ervoor dat ongeacht de adviesprijs van een ticket er uiteindelijk een prijs uitkomt die je moet betalen die zelfs bij benadering niet meer lijkt op de adviesprijs maar altijd groter is dan de adviesprijs. (De zogenaamde variabele constante).
Die constante is op zijn beurt mede afhankelijk van de op die dag geldende of beoogde shareholdersvalue van de betreffende vliegtuigmaatschappij.
De shareholdersvalue is op zijn beurt weer afhankelijk van de door het management gewilde hoogte van de te ontvangen bonus.
De hoogte van de gewilde bonus is vervolgens weer afhankelijk van het prive bestedingspatroon van het management (dat op zijn beurt weer wordt beïnvloed door de gezinssituatie van de afzonderlijke managers).
De manager zelf is natuurlijk beïnvloed door zijn/haar opvoeding en het sociale milieu waarin hij/zij is opgegroeid wat ook mede bepalend is geweest voor de keuze van de levenspartner.
Het loont dus de moeite om in het privéleven van het managementteam te duiken om enig gevoel te krijgen over het prijsbeleid van de vliegtuigmaatschappij.) Oftewel, hebben ze inmiddels massaal folders besteld voor de aanleg voor een zwembad in de achtertuin, zijn er plannen om een tweede, derde of x-de huis te kopen of hebben ze slechts de behoefte om een cursus macraméen te gaan doen (een reeds lang gekoesterde wens kan ik me zo voorstellen…). In dat laatste geval zouden de ticketprijzen weleens aantrekkelijk kunnen blijken te worden.
Dus als ik het goed begrijp kan ik totaal geen invloed (weerloos) op de prijs van vliegtuigtickets (waarde) uitoefenen.
Veel succes in Yukon,
Cor
Jawel hoor. Gewoon je eigen vliegmaatschappij beginnen, maar dan dus net even anders dan de rest. Alhoewel, nu DSB failliet is is het wel een stuk lastiger om de financiering van een stel Boeings rond te krijgen…
In RTL Z werd juist aangekondigd dat we komend half jaar juist een tegenvaller hebben in de economie en dat de overige banken weer meer leningen gaat uitgeven.
Hoeveel 747’s had je gewild?
Als je wilt kun je misschien binnenkort een aantal vliegtuigen voor een habbekrats overnemen van JAL. Wordt sinds kort kunstmatig in leven gehouden door de Japanse overheid.