(origineel bericht op be-more.nl)
De zesde week!!
Hoi allemaal,
Een berichtje op zondag dit keer omdat we gisteren de hele dag druk zijn geweest voor YODEP.
Laten we beginnen met vorig weekend. Toen zijn we bij Lake of Stars geweest. Een Malawi’s festival. Het festival vond plaats op een paradijselijk strand. Dus voetjes in het zand (Zoals mijn vader haat ik het strand maar ik kon me er nu vrij goed overheen zetten) en naar muziek luisteren. Het was erg leuk om een keer mee te maken al misten we wel de echte afrikaanse muziek. Het was allemaal erg westers en heel veel blanken. Maar dat is ook wel weer logisch want een festival kaartje is te duur voor de meeste malawinesen om te kopen.
Écht comfortabel hebben we niet geslapen. Het tentje waar we in sliepen (hier aangeschaft) was te kort. Julius kon niet languit liggen. Ook hadden we geen matjes dus we sliepen op de grond. We hadden alleen 2 slaapzakken. Uitslapen zat er ook niet in. Om 5 uur komt de zon op en die is gelijk super warm dus je word echt al heel vroeg uit je tent gebrand en als je er dan rond 2 a 3 uur in je bed ligt is dat niet echt heel fijn.
Na het weekend zijn we weer terug gegaan naar het project. We waren alleen allebei helemaal kapot maar na een nacht goed slapen konden we er weer tegenaan.
Maandag ging op zijn afrikaans. We hadden s’ ochtends een bespreking met de coordinator wat we allemaal dze week zouden gaan doen maar de coordinator kwam pas om 1 uur opdagen dus we hebben de hele ochtend niets kunnen doen. Maandag middag hadden we een vergadering over het budget voor YODEP-DAY. Daarna zou er weer engelse les voor de kinderen zijn maar ook dat ging niet door omdat er weer geen kinderen kwamen opdagen maar wat blijkt; De school heeft de lestijden aangepast en de kinderen moeten nu tot 4 uur na school. Ze hebben dus helemaal geen tijd om naar YODEP te komen om engelse les te volgen. Erg jammer maar het is niet anders.
Dinsdag heeft julius Charles les gegeven en ik ben s’ochtends thuis gebleven. Ik stond niet ingeroosterd en ik had de slaap erg hard nodig.
In de middag zijn we met ons kleine bij project begonnen. Het opruimen van het hoofdkantoor. De bedoeling van het kantoor is dat alle vrijwilligers daar hun raporten kunnen schrijven maar het werd de afgelopen periode voornamelijk gebruikt als opslag ruimte. Er stonden heel veel kapotte fietsen, zakken mais, los ligende papieren en stoelen. We zijn begonnen met de fietsen te verplaatsen en gelijk kregen we hulp van 3 lokale vrijwilligers. Zij vonden het ook hoog tijd dat het kantoor werd opgeruimd maar ze wisten niet precies hoe. Toen wij ons plan met ze hadden gedeeld waren ze enthousiast en gingen aan de slag. Alle fietsen hebben een tijdelijke opslag plaats gekregen. Zodra het ICT-centrum af is gaan ze naar de storage daar. De zakken mais zijn vervolgens verplaatst naar de plaats van de fietsen. Ik heb iedereen nog erg aan het lachen gekregen want natuurlijk kwam er bij het verplaatsen van de mais een muis tevoorschijn en ik ben gillend naar buiten gerend.
Nienke heeft afgelopen week nog een donatie gedaan en van dat geld laten we 4 fietsen opknappen, een kast bouwen voor het kantoor en gaan we een aantal kantoorbenodigheden kopen zodat ze ook echt aan het werk kunnen.
Wat erg leuk was om te zien was dat we de volgende dag bij YODEP kwamen en dat een lokale vrijwilliger uit zichzelf alle losse papieren had opgeruimd en de ruimte grondig had gesopt. Leuk dat ons iniatief goed wordt ontvangen.
Op woensdag hebben de meeting met de chiefs gehad over de tin-opleiding die wij sponsoren dankzij jullie donaties. De chiefs waren allemaal erg enthousiast en het plan gaat definitief door. S’middags begon het opeens keihard te regenen. echt niet normaal. Het dak begon dan ook te lekken in onze slaapkamer en het bed was nat. De activiteiten van de middag gingen dan ook niet door. Toen het eenmaal opgehouden was met regenen was het 1 grote modderpoel. Het weer is nog steeds niet geweldig. Het regent niet meer maar het is nu zo’n 25 graden. Een stuk kouder dan we gewend zijn.
Op donderdag heeft Julius s’ochtends home-visits gedaan en ben ik begonnen met het maken van de posters voor YODEP-DAY
In de middag was er weer special needs-class.
Vrijdag ochtend hebben julius en ik samen computerles gegeven. Daarna is Julius samen met Justin en Bennet naar de stad gegeaan om onderdelen voor de fietsen te kopen. ik ben thuis gebeleven en zou eigenlijk verder gaan met de posters maar ben werd even verhindert omdat ik eerst met marjo, andre en mijn moeder heb geskyped en daarna met Nienke en Melle. Moet soms ook gebeuren. S’middags zou er childrens-corner zijn maar het regende weer te hard dus ook dat ging niet door.
Julius is vervolgens zaterdagochtend weer gaan helpen met de stenen versjouwen en ik heb nu dan echt de posters afgemaakt nadat ik met de famillie kagie had geskyped die dit weekend op famillieweekend zijn.
S’middags zijn we naar de stad gegaan om de poster te printen en om kantoorartikelen te kopen. Helaas waren alleen heel veel winkels gesloten dus we gaan dinsdag terug naar de stad. In de avond hebben we heerlijk gegeten bij een luxe hotel. het eten was super en voor malawi begrippen duur maar we waren in totaal met zijn tweeen inclusief drank 15 euro kwijt.
Vandaag zijn we lekker thuis. Lekker relaxen en straks bij een locale wedstrijd kijken.
We hebben ook nog wat foto’s geupload.
Kus Marieke & Julius