(origineel bericht op be-more.nl)
Bedankt YODEP en welkom back LIYO
Lieve mensen sorry dat ik laat ben met mijn blog, maar dit komt door de projectverhuizing. Ik ben weer terug bij LIYO en het voelt nu echt weer helemaal als thuis zijn. Na 4 hele goede weken bij YODEP is het toch ook weer fijn om 8 hopelijk goede weken bij LIYO tegemoet te zien. Ik heb in ieder geval weer precies dezelfde kamer als in mijn eerste twee maanden, dus als het net zo wordt als mijn eerste twee maanden, dan ben ik helemaal happy!
Helaas heeft het tijdens mijn laatste YODEP week nogal veel geregend. Gelukkig hebben we in ieder geval de cementlaag afgemaakt, oftewel het veld is bijna af. De afwerking is deze week gedaan en wat rest is het zetten van de lijnen, maar dit is een mooie klus voor Joost, want ik zit niet meer bij YODEP. Wat fantastisch was, was dat de directeur van YODEP ook nog een ochtend kwam helpen en dat op dat moment alle members zich aan het uitsloven waren, om even te laten zien wie het hardste werkt en dat terwijl sommigen, die nu opeens dus wel werkten, door de week op hun luie reet zitten.
Ook heb ik deze week nog een les bijgewoond. Zo bijzonder om te zien hoe 40 kinderen van 2 tot 5 jaar in een klaslokaal acteren. Het is een kwestie van wie het hardste schreeuwt, heeft het meeste recht van spreken. Op een gegeven moment heb ik de druktemaker bij mij op schoot gezet en ziezo meteen was het stukken rustiger. Wat ik zo mooi vind, is dat alle kleine mannetje telkens aan het stoeien zijn, maar dat de grote druktemaker tijdens het bidden als fanatiekste meedoet en anderen, die aan het klieren zijn op dat moment, even laat zien dat ze normaal moeten doen, werkelijk schitterend om te zien.
Verder hebben we deze week de nodige ‘feesten’ gehad, waaronder Sem zijn 22ste verjaardag, Steffen zijn 22ste verjaardag en de ‘Goodbyeparty’ bij YODEP en LIYO. De ‘Goodbyeparty’ bij YODEP was heel anders dan die bij LIYO. We hadden in de namiddag wat Sobo en chips gekocht en zijn om tafel gaan zitten. Hier heeft iedereen een aantal mooie woorden gesproken, hebben we gezamenlijk nog een aantal liederen gezongen en vervolgens zijn we naar huis gegaan. Bij LIYO daarentegen was het een groot feest, alle members waren er, er was een stereo-installatie en we hebben de avond afgesloten in een lokale bar. Het had allebei zijn charme, dat was zo leuk om te zien. Het zijn twee verschillende projecten met allebei goede kanten en verbeterpunten. Ik denk vooral dat de projecten van elkaar nog erg veel kunnen leren.
Op donderdagavond, voor het feest bij LIYO, hebben we bij Joy gegeten. Joy is de link tussen Be More Nederland en de Malawiaanse projecten. Zijn vrouw kookt net als mijn oma, onwijs lekker, maar veel te veel, alsof een heel dorp ervan mee kan eten. Het was zo mooi om te zien hoe dankbaar Joy en zijn vrouw waren, omdat wij bij hun kwamen eten, haast niet voor te stellen. Hij heeft zelfs een Europese toilet in plaats van een gat, maar dat terzijde. Ik citeer Joy: ‘Guys, there is always a room for you, so if you want to sleep here or just have a shower, the door is always open for you’, ‘kippenvelmomentje’.
De week stond dus in teken van het afscheid, maar ook in teken van het nieuwe begin bij LIYO. We zouden de week bij YODEP afsluiten met een voetbalwedstrijd met de members van LIYO en YODEP, maar helaas ging dit vrijdag niet meer door, aangezien velen nog moe waren van het feest van gisteren. In de namiddag zijn we, nadat we ons visum verlengd hadden, met de mannen van de roadtrip, Sem, Sophie en onze Malawiaanse vriend van LIYO genaamd Michael naar Mulanje Mountain gegaan. Mulanje Mountain is het derde grootste gebergte van heel Afrika, maar we konden helaas niet naar de top vanwege het regenseizoen, dus zijn we naar de watervallen gegaan, ook erg mooi om dit natuurverschijnsel te zien, het is uiteraard niet te vergelijken met de Victoria Falls, maar ook dit was wel weer de moeite waard.
Wel grappig, want we zijn met de auto heengegaan en zondag weer door een minibusje opgehaald. We hebben vooral op de terugweg er een feestje van gemaakt en hebben het laatste weekend met Oscar en Steffen afgesloten met Steffen zijn verjaardag.
We hebben het weekend van Michael betaald, aangezien hij onze gids was. Hij heeft volgens mij het weekend van zijn leven gehad. Hij zei telkens dat het hem niet uitmaakte wat we zouden doen, want hij was met ons en dat was al mooi genoeg voor hem, fantastisch. We zaten in een sublieme lodge, het voelde als thuis en zaterdag zijn we naar watervallen gegaan. Het zou 1.5 uur lopen zijn, maar wij hebben dit binnen 1 uur gelopen. Hier hebben we heerlijk gezwommen in het ijskoude water en zijn we vanaf de rotsen het water ingesprongen, heerlijk. Het was weer typisch Malawiaans weer, want eerst scheen de zon en dit werd weer opgevolgd door regen. Het was een waanzinnig gezellig weekend met Michael als gids. We hebben de tijd met Oscar en Steffen in stijl afgesloten, jongens het ga jullie goed tijdens het backpacken en weet dat ik jaloers ben op jullie reis, we spreken elkaar!
Mijn eerste LIYO week is alweer bezig, het regenseizoen houdt aan, maar het is heerlijk om weer bij LIYO te zijn, mijn tweede thuis. We zijn weer hard aan het werk en ik geniet volop.
Dikke kus.
PS. Ik heb zelfs al een tik afgeleerd, oftewel geen labello meer voor mij.
PPS. Komend weekend geen feest weekend voor mij, want ik heb de eer om samen met Joy naar de kerk te gaan. Als dit bevalt ga ik vaker met hem op zondag naar de kerk.