Hier nog een wonder… ,
Ik ben enkele dagen geleden mijn, nog drie jaar geldige, Mexicaanse rijbewijs kwijtgeraakt. Vanmiddag besloot ik dus voor een nieuw exemplaar te gaan (reposicion de licencia).
Toevallig keek op de klok toen ik binnen kwam in het gebouw; 12.55 pm. Nummer opgehaald, balie 1, balie 2 waar al mijn gegevens inclusief scans waren opgeslagen, betalen balie 3, en tot slot overhandiging van het document, balie 4.
Toen in naar buiten liep keek ik nog even op de klok : 13.04 pm.
Je zou kunnen stellen dat het geen wonders zijn maar dat de Mexicaanse overheid steeds beter georganiseerd is.
Joep,
Queretaro.
Na aanleiding van een post uit “Trouwen in Mexico” ben ik een nieuw topic begonnen. Hier is die dan:
Over wonderen gesproken
…en de medische wetenschap van Mexico. Het is voor mij nu al bewezen dat de ziekenzorg ondanks alle gemis aan luxe en onderhoud aan hun ziekenhuis gebouwen (afhankelijk waar je gaat), Mexico toch nummer 1 blijft met betrekking tot Nederland. Ondanks een langdurig onderzoek van een maand naar een aandoening die ik nu al meer dan 12 jaar heb en in Nederland gediagnostiseerd werd als psoriasis aan de nagels, is in Mexico nu eindelijk bewezen dat het niet die aandoening is maar iets anders. De dokters (na vele tests en Xrays hier in Mexico) zijn er nu eindelijk achter dat het een schimmel is die zich genetisch heeft aangepast en dat de trauma die deze heeft veroorzaakt al sinds meer dan 10 jaar zijn werk heeft gedaan. Voor psoriasis aan de nagels is geen remedy verkrijgbaar, voor de laatste wel.
Na 12 jaar kan ik eindelijk mijn medicatie nemen en zal ik verlost worden van mijn aandoening, die meer en meer een belemmering werd dan een bijzaak. De medicatie zal in ieder geval de aandoening verminderen, zoniet helemaal doen verdwijnen, werd mij gegarandeerd. Dankzij de medische wetenschap en de kundigheid van de vele dokters hier in Mexico. En de kosten: “enkel $ 100 pesos voor consult en de kosten voor de medicijnen”. Dat Nederlandse ziekenzorg slecht en de kosten in Nederland veel te hoog zijn, voor wat men levert, is nu al voor de tweede maal aan mijn eigen lijve ervaren. Wat dat betreft kan ik alleen maar van een wonder spreken dat ik eindelijk van deze aandoening afkom, mensen die psoriasis hebben weten waarover ik praat. 
Met dank aan mijn Mexicaanse doktoren :zon02:
Crazypat,
…bedankt voor je hulp maar soms gebeuren wonderen hier in Mexico, echt waar. Ik kan het weten, want ik heb voor ik naar Guadalajara verhuist ben er drie meegemaakt. Een daarvan was dat mijn huidige werkgever de FM3 procedure heeft gestart en de hele mik betaald, ik hoefde alleen de documenten aan te leveren en klaar was ik. Geen centje pijn. 
Nu komt het wonder. De advocaat die ermee belast is voor dit bedrijf schreef mij en mijn manager een email waarin hij duidelijk maakte dat het beter voor mij was om een FM2 aan te vragen aangezien dat meer zekerheid en rechten voor een immigrant geeft dan een FM3. Daarnaast kreeg ik te horen dat de overheid niet echt scheutig is met het duidelijk informeren naar de rechten van een buitenlander als die naar Mexico komt en ook nog eens hier gaat wonen en werken. Aangezien ik de status mee heb; ik ben getrouwd met een mexicaanse en mijn zoon heeft ook de mexicaanse nationaliteit, heb ik dus wettelijk gezien recht op een FM2 status. De overheid heeft veel liever dat je een FM3 krijgt, want die willen geld zien. Voor een FM3 moet je namelijk alle veranderingen betalen en met $ 2040 pesos per verandering (activiteit, verandering werkgever, verandering functie omschrijving werk, verandering status, verlenging, nieuw boekje) telt dat aardig op. Intussen hoef ik mij daar geen zorgen meer over te maken gezien de werkgevers daar een oplossing voor hebben en goede immigratie advocaten in dienst nemen. Resultaat is dat ik nu dus niets hoef te betalen en toch de aanvraag voor FM2 krijg en binnenkort mijn status als “inmigrante” heb 
Dit is nog eens service, viva Mexico.:zon02: