Als broekje naar Monterrey

¡Hola!

Ik zit op dit moment in Monterrey, en het bevalt me super. Mijn vriendin woont hier (ze is Mexicaanse) evenals inmiddels een hoop vrienden. Ik zit er sterk aan te denken hier te blijven. Maar nu zit ik met een paar vragen/zaken in mijn hoofd.

1Het “aanmelden” in Mexico en het “afmelden” in Nederland. Hoe gaat dit in zijn werk?

2Vinden van werk. Ik ben al wel op zoek geweest, maar weet niet precies waar/hoe ik moet zoeken. Ik probeer nu met Nederlanders in contact te komen.

3Diploma’s. Word er veel naar diploma’s gevraagd? Ik heb een middelbaar diploma voor grafische technieken, hoger onderwijs heb ik (met m’n stomme kop) niet afgemaakt.

4Leeftijd. Kan mijn leeftijd (19) me in enige manier tegenzitten? Ik heb nog niks opgebouwd in Nederland, dus ik laat niks achter, maar ik heb dus ook niks om als startkapitaal in te zetten om hier te beginnen.

Ik vind dat ik best wel een werker ben, ben gauw tevreden, dus als ik rond kan komen, en af en toe een extratje kan doen, ben ik happy.

Alvast bedankt voor de reacties,

Met vriendelijke groet,
Danny Yates

[EMAIL=“wolfjuh89@hotmail.com”]wolfjuh89@hotmail.com

Niemand?

5 Hoe is je Spaans ?

Groeten
Joep

Redelijk inmiddels, kan mezelf duidelijk maken, maar moet nog veel beter. Ik zit nu nog in Monterrey, en mn spaans gaat hier sneller vooruit als thuis.

Beste Danny,

Wat het eerste bij mij te binnenschiet is: waarom ga je geen opleiding volgen in Mexico? Je schrijft dat je een midelbaar diploma hebt voor grafische technieken en dat je het hoger onderwijs niet hebt afgemaakt. Kijk eens wat de mogelijkheden zijn voor jou om met een Nederlandse studie financiering een studie in het buitenland te volgen. Wie weet kan je er iets mee. Je bent immers nog heel erg jong!

Als je toch graag aan het werk wilt (of dit met een studie wil combineren) zou je kunnen kijken wat je met je opleiding die je nu hebt kan doen. Ik weet niet of grafische technieken ook met ontwerpen te maken heeft of echt puur de technieken? Misschien dat je tijdens je opleiding een portfolio hebt opgebouwd of eens iets voor vrienden/familie gedaan hebt waarmee je je kunt presenteren bij ontwerpbureaus o.i.d. Je kan altijd de stoute schoenen aantrekken en kijken of daar veel werk in te vinden is. Dan kan je via je werkgever een werkvergunning aanvragen (houdt er rekening mee dat niet ieder bedrijf daarop zit te wachten, maar je kan het altijd proberen natuurlijk).

Succes ermee in ieder geval!

Groeten,

Lisa

Hoi Lisa,

Grafische Technieken heeft meer te maken met Off-set drukken. Schoonmams is werkzaam in deze sector, maar er staan momenteel geen vacatures vrij daar.

Ik heb nu iets gevonden via een vriend, in telemarketing. Geen super job, maar mij lijkt dat ik niet te kieskeurig mag zijn qua beginselen.
Nu vraag ik me alleen af, als een werkgever die FM3 voor je regelt, zit je dan vast bij die werkgever? Anders kan ik vanuit daar verder zoeken, dan zit ik er alvast. Appartementje heb ik al, staat op naam van een vriend. 4200 peso de maand, en groter als wat je voor dat geld in Nederland krijgt.

Enige op m’n lijstje is nog mijn Spaans en werk.

Hoi Danny,

Jammer dat je nu niets via je schoonmoeder kan regelen, zou natuurlijk goed uitkomen! Je zit niet aan een werkgever vast zit wanneer deze een FM3 voor je regelt. Misschien dat ze het niet heel erg leuk vinden dat je na een maand ofzo weer weg bent, maar je zit er in principe niet aan vast. Daarbij kan je natuurlijk altijd aanbieden zelf de kosten voor de transmite te betalen (is niet zoveel, zo´n 30 euro) en ook zelf veel dingen uitzoeken wanneer dit nodig is. Kijk anders ook eens op http://www.inami.gob.mx/ dan heb je beetje een beter beeld wat je zou moeten doen om een FM3 te verkrijgen.

Ik woon zelf sinds een jaar en 4 maanden in Mexico Stad en ben op dit moment toevallig bezig met een FM3. Mijn vriend (is Mexicaans) heeft een bedrijf en zodoende hebben we alle papieren geregeld, zodat ik daar aan het werk kan. Gisteren en vandaag zijn we bij het Instituto Nacional de Migración geweest en het neemt wat tijd in beslag, maar ze zijn erg behulpzaam en vriendelijk. Ik moet nu twee weken wachten en dan hoor ik of ik hier aan de slag kan, maar daar werd al gezegd dat dit geen probleem is. Het enige is dat je veel papieren moet hebben als een contract, papieren van het bedrijf, etc, etc.

Succes ermee en je kan altijd mailen als je nog iets wilt weten!

groeten,

Lisa

papieren contrakt hahahahahhaha nee dat hebben we hier niet hoor je werkt tot ze je zat zijn en dat adios zo werkt het hier en papieren van school stellen hier niets voor die kun je koopen in de waldo of in de wal mart paspoord ook rijbewijs ales wat je wil en als je trug wil naar nl kun je met een hoop papeiern trug en geldig

Bij de betere bedrijven hebben ze zeker wel contracten, en dan bedoel ik niet alleen de grote bedrijven, maar ook zeker de kleinere bedrijven. Niet allemaal nee, maar de goed georganiseerde bedrijven werken zeker wel met contracten.

Wat een onzin dit. Contract kun je hier wel krijgen hoor, gewoon om vragen. Alleen bij de hele kleine bedrijven als winkels mischien niet. Maar normaal gesproken werken ze bij veel kleine t/m grote bedrijven gewoon met contact. En dat zul je waarschijnlijk ook nodig hebben als je op basis van een baan bij een bedrijf je fm3 gaat aanvragen. Daar ging het hier om. En ja ook met contract kunnen ze je ook zo ontslaan. Maar met of zonder contract is het niet zo makkelijk adios als jij denkt. Je werkgever moet dan nog in elk geval 3 maanden loon uitbetalen plus enkele andere dingen. Doet deze dat niet, dan kun je dat met eenvoudig met succes aanvechten bij een instantie waar ik de naam van kwijt ben. Gewoon je rechten uitzoeken dus als je wordt ontslagen.
En als je zegt dat je je paspoort, rijbewijs, papieren van school e.d. bij de walmart kan kopen… Tja dan vraag ik me toch af of je wel weet waar je het over hebt… Maar goed dan nog, dan heb je die zogenaamde papieren van school aangeschaft, denk je dat de migratiedienst daar in trapt? Je komt net uit Europa en je hebt Mexicaanse diploma’s zonder dat je ooit een visum hebt gehad om in Mexico te studeren??
Die zullen je aanvraag zo weigeren.

geen iedee ik heb een paspoord gewoon gekogt want ik kon geen fm3 krijgen ik was er voor al 5x het land uit geweest om nieuwe stempel te krijgen maar dat gaat een beetje veel tijd in zitten he en geld dus heb ik het maar zo gedaan ik zal het adres op zoeken voor je van de supper markt daar ddurd het een uurtje voor je je paspoord hebt en 30 minuten voor je reibewijs ik zelf woon in mexico citty hier zijn de dingen iets anders als monterrey maar zal daar ook wel mogelek zijn groeten

Hehehe, nja ik heb het niet nodig. Heb al mijn fm2 en een mexicaans rijbewijs en kan op een legale manier aan een mexicaans paspoort komen dit jaar. Dus dat doe ik maar. Wil niet nu na 8 jaar alsnog problemen krijgen en het land worden uitgestuurd daarvoor. :wink:
Maar ik denk niet dat ik hier in Guadalajara een supermarkt kan vinden waar ik dat soort zaken kan verkrijgen.

nee daar denk ik niet nee maar het zal me niet verbaazen groeten

Ik zelf woon in Mexico Stad en ik heb nog nooit gehoord van het kopen van een paspoort bij de Wall Mart. Ik zou er nog niet eens aan denken op die manier oficiele documenten te ontvangen. Dan zou ik toch zorgen dat ik mijn zaakjes goed geregeld zou hebben, zodat ik op een legale manier aan deze documenten zou komen. Het is heel erg jammer dat mensen aan deze corruptie meewerken, dat is toch wel het laatste dat dit land nodig heeft…

Het is overigens ook zo dat de wet hier in Mexico de werknemer heel erg beschermt. Wanneer werknemers een werkgever aanklagen, hoeven zij hun punten niet te bewijzen en wanneer de werkgever niet kan bewijzen dat de genoemde punten van de werknemer onjuist zijn (door middel van contracten, werkbriefjes, salarisontvangst, etc, etc) wordt de werknemer in het gelijk gesteld. Het is alleen vaak zo dat mensen dat niet weten.

Het lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk. Zal hooguit iemand zijn die die papieren verkoopt in de buurt van Walmart, of in een gehuurde ruimte van Walmart. Maar dat dit uit naam van Walmart gebeurt geloof ik niet echt. En als dit wel gebeurt dan zal ik me er wel over verbazen ook in DF en helemaal in Guadalajara. Bovendien is het niet lastig om het op een legale manier te verkrijgen. Hooguit wat tijdrovend alleen.

Dat van werknemers beschermen klopt helemaal. Helaas heb je dan ook weer mensen die daar misbruik van maken en zo slecht werk leveren en worden dan ontslagen na korte tijd en strijken zo hun ontslagpremie op. Of door andere manieren. Komt gelukkig niet veel voor. Ik heb het bijvoorbeeld gelukkig nooit mee gemaakt. Maar wel dit soort verhalen gehoord bij de instantie waar dit soort aanklachten worden behandeld. Beste is om niet zomaar een werknemer te accepteren als je een eigen bedrijf hebt. Informeer ook bij bedrijven waar deze eerder heeft gewerkt om meer over hem te weten komen.

iederee zegt dat het ieligaal is maar dat is het niet je betaalt gewoon meer en dan gaat het proses een heel stuk sneller ik ga egt geen 5 jaar wagten en elke keer het land uit om nieuw stempel te krijgen kosten me 1000 pesso en nu heb ik ales geregeld ik kan er ook gewoon mee op vakantsie naar nederland geen probleem zijn egte papieren erkent overal met mijn ijgen naam en ales wat op mijn russiese paspoord staat staat hier ook dus wat nou iliegaal??? ik heb het proses van 5 jaar gewoon iets sneller laaten gaan dat is ales :dope:

ja en dat weet ik ook en dat verkloot ales hier een beetje he
is niet makkelek een baan te vinden en wat een mensen met voor oordeelen hier nou ben ik een slecht mens om dat ik geld heb betaalt om mijn papieren wat sneller te krijgen nou zeggg:zon02:

Mischien zijn de papieren niet ilegaal (Al betwijfel ik dat ook), maar ze zijn wel op een ilegale manier verkregen. Dit is dan gewoon pure corruptie over iets wat normaal gesproken minimaal 5 jaar duurt maar vaak nog wel langer. Er is namelijk geen officiele weg om deze papieren in een versneld tempo te verkrijgen. Dus iemand wordt ergens flink omgekocht om dit proces te wel te versnellen. En als dat in stand wordt gehouden door dit soort praktijken dan komt het land er nooit goed bovenop.
Bovendien hoef je niet ieder jaar het land uit. Sterker nog, hoe minder vaak je het land uit gaat, hoe makkelijker ze je de mexicaanse nationaliteit geven.
Dus ja ik vind dat gewoon niet kunnen. Je komt in een ander land op bezoek, en je helpt het land geen moer met dit soort zaken. Alleen help je die corrupte ambtenaar. Dat je geen werk kan vinden is geheel iets anders. Dan moet je voordat je naar Mexico komt hier al zeker van zijn. Dat is geen reden om dan maar via corruptie de papieren op orde te krijgen.

Beste Pedro,

Dat je in vijf jaar tijd geen officiele baan hebt kunnen bemachtigen in MEXICO is waarschijnlijk het gevolg van het feit dat de bedrijven waar je gewerkt of gesolliciteerd hebt, niet voor jouw garant hebben willen staan met een schriftelijk verzoek aan de INM. Blijken ze toch allemaal gelijk te hebben gehad.
Ik denk dat er heel veel niet-Mexicanen zijn die vele jaren bezig zijn om hun eerste FM-3 los te krijgen. Uiteindelijk lukt dit wel soms pas na vele jaren echter. Dat je in een paar weken een FM-3 kan regelen is geen geheim, is maar net waar je de grens legt.

Een gemiddelde baan verkrijgen in Mexico is vaak het resultaat van een goede relatie en vertrouwen wekken bij de werkgever. Van minder belang zijn diploma`s en dergelijke.

Ik heb zelf mensen in dienst (ongeschoold) en een van de belangrijkste eigenschappen van de werknemer zijn betrouwbaarheid (confianza) en eerlijkheid (honestidad). De kneepjes van het vak leggen we zelf wel uit. Volgens mij is dat het criterium bij veel bedrijven.

Joep

maar als j hier een ijgen bedrijf hebt ja dat is het makkelek ik heb nog steeds geen baan ik heb 6 jaar in de securety gewerkt in nederland maar hier een daan is een baan ik woon in mexico stad en het bevalt me hier wel erg dus of ik mijn papieren nu wel heb of niet ik ga hier niet meer weg