Ziektekosten verzekering voor reis Mexico

Hallo allemaal,

Wij gaan in mei vertrekken naar Mexico (Playa del Carmen) en zijn aanbeland bij het uitzoeken van onze ziektenkosten verzekering. Als je voor een periode langer dan 1 jaar buiten Nederland gaat wonen kun je je niet meer verzekeren voor de ziektenkosten verzekering.

Heeft een van jullie misschien ervaring met altenatieve manieren om ons toch tegen ziekte te verzekeren. Het ziet er naar uit dat we in september dit jaar toch wat kosten omtrent ziekenhuisopname gaan maken.

Kunnen wij ons verzekeren in Mexico ondanks dat wij geen verblijfsvergunning hebben??

Of is de zorg zo goedkoop dat we het misschien uit eigen zak kunnen betalen?

Groeten,

Winny

Hoi winny,

reken absoluut niet op de medische zorg die je als werknemer gratis krijgt van de staat, de staatsklinieken en de vele centros de salud zijn overbevolkt en de lokale bevolking kan maanden op de wachtlijst staan vooraleer ze een afspraak krijgen; daarbij is de kwaliteit en betrouwbaarheid heel laag in vergelijking met onze normen. Hier zoek je best de privé klinieken en artsen op, er zijn er genoeg maar dit is niet goedkoop naar mexicaanse levensstandaard.

Je hebt 2 opties, ofwel zoek je een privé verzekeraar hier in mexico, AIG, MetLife, … (daarmee heb ik geen ervaring) ofwel doe je het vanuit nl/bel. In belgie is er DOSZ, voor werkenden (ongeacht hun nationaliteit) buiten de EU, misschien bestaat er ook zoiets in nl, dit werkt maar is duur (je verdient in pesos maar betaalt in euros).Ik doe het voorlopig met europassistance, omdat ik regelmatig nog terugga, maar als je dit niet van plan bent is dit niet voordelig, vanaf 6 maanden verblijf in het buitenland betaal je maandelijks bij tot je bewijst dat je terug thuis bent dan pas sta je weer op nul.

veel succes, en als je iets interessant te weten gekomen bent, laat maar horen, ik blijf ook uitkijken!

Hanna

Even een kleine opmerking als ik zo vrij mag zijn.
De ziektekostenverzekering hier in Mexico is niet gratis van de staat maar je werkgever betaald jou ziektekosten verzekering en hij betaald een premie aan de hand van wat je verdient dus verdien je meer betaald hij of zij ook meer premie, dus als je ergens in dienst gaat vooral daar ook naar vragen omdat het niet altijd gebeurt automatisch.
Je gehele gezin is dan ook mee verzekerd.
En voor sommige dingen is het inderdaad handiger om gewoon naar een prive arts te gaan zoals een dokters consult kost hier in Playa 350 pesos maar geen lange wacht tijden en je kunt bijna overal terecht.
Patrick uit PDC.

dat klopt inderdaad Patrick uit pdc, als jij in loondienst werkt wordt je verzekerd en daarbij kan je je vrouw, je kinderen, je moeder enz ook mee laten verzekeren. Blij te horen dat jij vertrouwen hebt in de soort assistentie die hiermee wordt aangeboden in de ziekenhuizen van de secretaria de salud, die zal ongetwijfeld in playa del carmen van een andere kwaliteit zijn dan in het plattelandsstadje waar ik zit, waar je van veel bewoners akelige verhalen te horen krijgt over de toestanden die daar gebeuren. Ik weet alleszinds dat ik er geen voet binnenzet. Nu, elk zijn eigen situatie natuurlijk. Mijn man vertelde dat hij eens zijn wijsheidstanden heeft laten trekken door een tandarts van de SSA, maanden later had hij nog pijn. Sindsdien gaat hij bij priveartsen, ook al heeft hij zijn verzekering van de staat.
En, inderdaad de doktersconsultaties zijn niet heel duur, ik hoorde enkel dat winny sprak over ziekenhuisopnames, en als je die privé wilt doen, wordt dat helemaal iets anders. Zo ken ik een meisje die voor een hernia operatie in een kliniek in veracruz 80000 pesos moest samenrapen, een fortuin voor haar familie. Bijna onmogelijk is dit.

Hoi Hanna en anderen,

Weet jij of wij ons ook kunnen privé verzekeren ondanks dat we geen verblijfsvergunning hebben.
We verwachten trouwens in september ons tweede kindje, vandaar alle vragen over ziektekostenverzekeringen. Ons eerste kindje werd via een keizersnede geboren.

Groeten en hopelijk tot hoors

Winny

Ik denk dat je best een privé-verzekering neemt. De IMSS (Sociale Zekerheid) hospitalen hebben een zeer slechte reputatie, men spreekt soms wel eens van het nakend “failliet” van het IMSS.
Als buitenlander met een FM2 kan je gerust een privé-verzekering nemen (in Mexico bv GNP…). Het is duurder naarmate je ouder bent, maar hoe jonger je eraan begint, hoe goedkoper later… Ideaal is uiteraard verzekerd worden door hert werk.

Hoi Marc,

bedankt voor je reactie, maar helaas zullen wij de eerste maanden van ons verblijf in Mexico niet beschikken over een FM2. Ik zou graag duidelijkheid krijgen of het mogelijk is om je tegen ziektenkosten te verzekeren ondanks het uitblijven van een FM2

Groeten,

Winny

Je vertrekt en landt in Mexico uiteraard als toerist. Ik dacht dat een reisverzekering je dan dekt voor minstens 3 maand? In die tijd zou je een FM3 (sorry, FM2 is pas later) moeten hebben…

Hoi Marc,

Hier in Nederland wordt ons door de zorgverzekeraars vertelt dat we ons niet kunnen blijven verzekeren in Nederland als we ons uitschrijven uit de gemeente (deze uitschrijving zou je nodig moeten hebben voor het aanvragen van een fm 3 in Mexico). Daarnaast dekt een reisverzekering maar hele minimale kosten als het om ziektenkosten gaat. Wij verwachten in september ons tweede kindje en verloskundige zorg valt niet onder een polis van welke reisverzekering dan ook.

Maar ja we zoeken wel even verder hoe we dit opgelost krijgen (voor alles is er een oplossing denk ik maar)

Groeten en bedankt voor je reactie,

Winny

Hallo Winny,

Naar mijn weten is het niet nodig je uit te schrijven in Nederland indien je hier in Mexico een FM 3 aanvraagt. Een FM 3 is juist bedoeld voor tijdelijke bezoekers, dus met een residentie in een ander land, die andere aktiviteiten willen ontwikkelen dan puur toeristisch. Indien je in de toekomst de Mexicaanse nationaliteit zou willen hebben moet je wel je Nederland/ Belgisch - schap opzeggen t.z.t. .

Wat de verzekeringen betreft, ik denk dat je je zwangerschap en bevalling hier bij een Mexicaanse ziektenkostenverzekering niet meer gedekt krijgt zo kort voor de datum, over het algemeen zijn er clausules opgenomen in de polis waardoor in het eerste jaar bevallingen niet gedekt zijn.

Indien je hoe dan ook in Mexico wilt bevallen denk ik dat dit voor eigen rekening zal zijn. Even een hele ruwe prijs indicatie ; gewone bevalling ongeveer 900 usd en een keizersnee het dubbele, in een particuliere kliniek van redelijke niveau.

Mocht je ingeschreven kunnen worden in het Instituto Mexicano Seguro Social (IMSS) of eventueel ISSTE dan kost het je niets of weinig. Voor bevallingen kun je daar heel goed geholpen worden.

Succes Joep

Hallo Winny,
1e vraag is of je in Nederland ingeschreven blijft als ingezetene; in dat geval ben je nl. verplicht om een zorgverzekering (basisverzekering) te hebben.
Voor jouw situatie zou ik toch eens kijken op de site www.buitenland.cvz.nl ; hierin kun je vast wel terugvinden wat op jouw specifieke situatie van toepassing is.
Als je zelf een verzekering moet afsluiten, adviseer ik je om (ook) te kijken op www.expatriatesinsurance.com ; dit is een onderdeel van Goudse Verzekeringen die een pakket incl. zorg heeft voor mensen die langdurig in het buitenland verblijven. De ziektekosten is bij terugkeer ook nog een tijdje geldig, dus heb je dan de tijd om je weer in Nederland te verzekeren.

Succes met het uitzoeken,
HerrieB

Ik heb me ook in België uitgeschreven toen ik vertrok, maar achteraf gezien klopt daar iets niet…je bent weg uit België maar nog niet aanvaard in Mexico…je zit eigenlijk “nergens”… dus waarom niet gewoon als toerist vertrekken en een reisverzekering zoeken die internationaal gaat tot in Mexico? Je kan dan altijd nog zgd. ter plaatse in Mexico de beslissing nemen om te vragen aan de Mexicaanse overheid of je langer mag blijven (FM3).

Voor België lees ik:
“Indien u reeds in het buitenland bent, kan u uw schrapping uit het bevolkingsregister van de gemeente vragen per brief gericht aan het College van Burgemeester en Schepenen. In principe zult u aan deze brief een bewijs van uw vestiging in het buitenland moeten toevoegen (attest van de lokale autoriteiten of van een Belgische diplomatieke/consulaire post, kopie van de lokale verblijfsvergunning enz.).”
http://www.diplomatie.be/nl/services/inscription.asp

Hoi Winny,
heb je inmmiddels iets gevonden?
ik wordt uitgezonden door een nederlandse organisatie en heb via hen een ziektekostenverzekering bij Aon (www.aonexpatinsurance.com). Dit is een ziektekostenverzekering die losstaat van je verblijfstatus in Mexico volgens mij, en iig los van je uitschrijving uit NL (ik ben ook uitgeschreven). Ik moet er wel bij zeggen dat mijn uitzendende organisatie dit voor mij betaald, dus ik heb geen idee wat het kost, maar ik heb wel heel goede verhalen gehoord over de verzekeringsvoorwaarden, ook wat betreft bijv. inboedel/reis/ongevallen/etc.
Succes!