de warme buitenlandse droom...

blijven dromen of werkelijk de knoop doorhakken… that’s the question.

Ik stel me even voor, mijn naam is Daniel en samen met mijn vrouw Audrey verlangen we, op onze leeftijd (bijna 39) zoals zovelen, naar een leven met een aangenamer ritme en een aangenamer klimaat! We zijn in de onderzoekende fase waarbij we nog moeten uitzoeken in welk land het mogelijk is om zonder al te veel voorwaarden en/of beperkingen naartoe kunnen. Er zijn verschillende landen(zuid-Afrika, Thailand, Mexico) die we verkend hebben qua visum- en andere toelatingsvoorwaarden maar telkens blijkt het moeilijker dan verwacht om je in een land te vestigen voor de rest van je dagen. Aangezien wij niet kunnen rentenieren zijn we genoodzaakt om een inkomen te vergaren zodat we kunnen leven van dat inkomen.
Een eigen zaakje opstarten lijkt ons dan ook de enige mogelijkheid aangezien de werkaanbiedingen ook in het buitenland niet voor te rapen liggen voor mensen zonder een hoge opleiding of echte vakmensen. Het is leuk om de succesverhalen te lezen van mensen die ooit de stap genomen hebben en daar nu geen spijt van hebben, anderzijds besef ik ook heel goed dat je een beetje geluk moet hebben en dat niet alles rozegeur en maneschijn zal zijn bij een emigratie-avontuur!
Het zou leuk zijn als er iemand is die op onze vragen kan antwoorden en tips kan geven!

(elk warm land heeft onze interesse aangezien we nog in de kinderschoenen staan van ons emigratie-verhaal, maar dat we de stap serieus overwegen staat als een paal boven water!)
elke suggestie, tip of elk verhaal is welkkom!

alvast bedankt,

groetjes

Danielsansido:wereld:

Hoi Danielsansido,welkom op wereldwijzer!
Als je wil weten hoe het er aan toegaat in het land waar je gaat wonen, is het een goed idee om eens te gaan praten met mensen die de stap gezet hebben.(Zij kunnen je ook informatie geven over praktische zaken)

Zo zal je bijvoorbeeld een bankrekening moeten openen en een hospitalisatieverzekering moeten zoeken. Je zal waarschijnlijk een bijdrage moeten betalen voor de sociale zekerheid en je aansluiten bij een ziekteverzekering. Dergelijke informatie vind je vaak ook op de website van het land waar je naartoe gaat.

India is het land van de mogelijkheden voor buitenlandse professionals,al koppelt India geen strikte voorwaarden aan de werkvisa voor buitenlanders, om er te mogen werken heb je er wel een nodig. Zo’n ‘employment visum’ kan je aanvragen als je beschikt over specifieke professionele vaardigheden, of zodra je er een job hebt gevonden.

Werk zoeken in India kan via de klassieke kanalen: kranten, het internet, een rechtstreekse sollicitatie bij een bedrijf dat een filiaal heeft ter plaatse, of via rekruteringskantoren. Daarnaast zijn walk-in interviews er niet ongewoon, en wordt er veel belang gehecht aan persoonlijke relaties. Probeer dus zoveel mogelijk te netwerken.

Indien je nog met vragen zit,dan kan je altijd een berichtje plaatsen in het Indiaforum hier op wereldwijzer!
Succ6 nog voor de toekomst Danielsansido !
Met vriendelijke reisgroet,georgessiam.

1 like

Thx GeorgesSiam, het is alvast een begin !
mvg

Daniel

Een vriend van mij is naar Tenerife geëmigreerd omdat het klimaat daar het meest constant is het gehele jaar door (rond de 25 graden geloof ik), althans in een bepaald gedeelte van Tenerife.
Wellicht is dat ook makkelijker te realiseren omdat het bij de Europese Unie hoort.

1 like

Hey Cecilia,
lijkt me fantastisch om naar Tenerife te gaan, maar denk ik denk dat daar de crisis ook hard heeft toegeslagen net als in de rest van Spanje? Of zou het anders zijn op die eilanden dan op het vasteland? Ik kan best eens proberen of ik iets vind over de toelatingsvoorwaarden voor Spanje(Tenerife) en de huidige economische toestand daar. Werk vinden zal daar geen optie zijn maar misschien zelfstandig iets uitbaten voor toeristen wel?
Heb jij enig idee van de visumvoorwaarden ? Europa is in ieder geval niet zo’n cultuurshock als pakweg India, Thailand of Mexico.
Het warme klimaat is een vereiste voor ons maar voor de rest staan we wel open voor alles!

grts
Daniel

Nee geen idee van de visumvoorwaarden. Kijk eens op www.expatica.com wat daar aan info te vinden is, en stel daar ook je vraag in een van de forums.

En ik heb ook geen idee hoe hard de crisis heeft toegeslagen op die eilanden…

1 like