Kwaliteit van leven

Om niet langer herfst en winter door te moeten brengen in het vochtige koude Nederland ben ik aan het onderzoeken hoe ik het beste in de nabije toekomst (binnen 5 jaar) kan emigreren naar een land met warme winters en droge lucht. Daarbij denk ik zelf aan Cyprus, Israel, Spanje, Zuid-west VS en Malta.

Wie kan mij hiermee helpen door ervaringen met me te delen en me te voorzien van do’s and not to do’s…

Ik ben getrouwd en wij hebben een dochter uit China geadopteerd. Op het moment werk ik als service manager in de IT - rechtstreeks rapporterend aan een CIO. Ik heb een achtergrond in IT infrastructuur (networking, cloud computing & full circle automation) en heb daarnaast veel ervaring met processen opzetten, invoicing en budgetting.

Sander

Spanje heeft zeer beperkt werk in aanbod en is zeker niet overal droog en warm in de winter. Vrijwel alleen in delen van Andalusië is het nog >15 graden over het algemeen, alhoewel je altijd een koude dag kan hebben. In dit gebied liggen wel wat kleine steden, maar een baan vinden is best wel moeilijk daar. Momenteel zitten er in (grote) delen van Andalusië ook illegale immigranten uit Marokko en verder Afrika in. Die werken voor een appel en een ei in de kassen daar en in de landbouw. Veel meer werk is er ook niet te vinden en de mensen die er al werk vinden krijgen niet echt geweldig betaalt. Nogmaals: ik weet niet precies hoe het met de IT zit, maar kan me voorstellen dat er ook geen werk te vinden is binnen de IT.

VS is ook lastig overigens, omdat je dan de green card lottery moet winnen. Of je moet een beroep hebben dat heel erg gewild is, maar dat zou je op moeten zoeken of de IT hier onder valt en zo ja, wat precies er onder valt van de IT, omdat er vast wel verschil in zal zitten.

Het grootste probleem waar jullie vermoedelijk tegenaan gaan lopen is het vinden van een baan en de immigratie in het land. Sommige landen staan bijna geen immigranten toe. Willen ze je dan binnen laten, moet je wel een gewild beroep hebben. Dat zie je in veel landen, onder andere in bijvoorbeeld Australië en de VS. Het gemakkelijkste is binnen de EU, omdat je dan geen gedoe hebt of je er wel mag werken. Het nadeel is wel dat je een heel andere taal moet leren en je allerminst zeker bent van een baan. Veel succes ook in ieder geval.