(origineel bericht op be-more.nl)
De tuin.
Hallo allemaal.
Worancha ons nieuwe project, heeft buiten een school van 350 kinderen,
ook een tuin, die onderhouden wordt door 33 weduwen uit de gemeenschap.
Toen ik deze tuin zag, kwam al mijn boerinnenbloed, (voor zover ik dat heb)
in opstand. Aardappelen niet op ruggen, om de twee meter 1 aardappel, en elk veldje had een paar aardappels. Groenten die al veel te lang stonden, en
al flink doorgeschoten waren, dus geen opbrengst meer.
Heel veel groene pepers, en nog veel meer onkruid. Mijn handen jeukten om
hier mee aan de slag te gaan.
Er is ook nog het probleem van geen water hebben, het regent hier in principe alleen van mei tot september. Dus we zijn nu aan het brainstormen, hoe we de 33 weduwen kunnen overtuigen dat ze beter een groot veld met aardappelen hebben, en dt volgend jaar op een ander stuk, dat dat beter voor de grond is. En we zitten vlak bij een meer, waarom geen water uit dat meer halen. Vorige week kwam er een boer uit de omgeving om met ons hier over te praten, en hij was heel enthousiast.
Maar hij moet die weduwen ook weten te overtuigen.
Nu zouden wij vanmiddag een overleg met de weduwen hebben, maar zaterdagavond heeft een meisje van 18 jaar uit de gemeenschap zelfmoord gepleegd, dus de de gemeenschap is in diepe rouw, ook omdat vorige week er een zusje van dit meisje aan malaria is overleden.
Dit is allemaal er triest.
Dus ons overleg wordt opgeschoven naar donderdag.
<u><strong>Een lokale dag,</strong></u>
Gisteren hadden wij een super lokale dag, eerst gingen we wandelen in Wondo Genet, daar waren we 4 weken geleden ook, maar hadden toen alleen een pittige wandeling.
Nu hadden we een ontspannen wandeling, met veel moois om ons heen, zoals de hotsprings, bronnen met een temperatuur van wel 50 graden, en gingen we regelmatig van de omgeving genieten.
Na een wandeling van 2 uur, gingen we lokaal een injerra eten, dit is het lokale voedsel, daarna gingen we naar een lokale pub, waar we met luid gejuich ontvangen werden. In deze pub wordt honey beer geschonken, ze zeggen met weinig alchol, maar aan de uitstraling van vele mannen, weten wij wel beter. Het bizarre van deze tent was, dat je met veel mensen aan een lange tafel zit, en aan de andere kant van de ruimte staan de mannen gewoon te plassen, op een gegeven moment is de geur niet harden.
De mannen waren allemaal erg vrolijk en wilden wel dat wij foto’s maakten. Na dit gingen we naar de lokale markt, daar waren we echt een bezienswaardigheid, en loopt iedereen achter je aan.
Al met al een superleuke dag, en voor eventuele nieuwe vrijwilligers een aanrader.