In april volgend jaar willen wij Flores en Rinca doen aangezien wij al in het voorjaar Java , Bali en Lombok deden . Wel wil ik 4 dagen in Kalibaru ( Oost Java ) verblijven om daar nog enkele excursies te doen .
Mijn vraag nu is , vlieg ik van uit Brussel of Amsterdam naar Denpassar in Bali en dan met binnenlandse vluchten eerst naar Maumere in Flores om daar onze trip te beginnen of ga ik van uit Denpassar eerst naar Kalibaru , verblijf daar 4 dagen en ga dan naar Maumere om Flores en Rinca te doen ?
Vluchten in het oosten van Indonesie vallen ineens ‘zomaar’ uit: tijden worden soms gewijzigd of vluchten gecanceld. Als je eerst naar Flores gaat heb je meer speling.
Als je met de boot van Perama van Flores via Rinca terug naar Lombok en Bali wilt reizen, dan kun je ook je schema aanpassen aan het bootschema. Die boot gaat nl. maar eens in de 6 dagen.
Het is de bedoeling om enkele dagen in Labuan Bajo te verblijven waaronder een boottocht naar Rinca maar dan het vliegtuig te nemen naar Denpassar om dan met de ferry de oversteek te doen naar Java .
Nog één vraagje . De tickets van uit Brussel naar Denpassar , daar wacht ik op promoties die regelmatig komen maar de tickets voor de binnenlandse vluchten zoals Denpassar / Maumere ( is er wel een rechtstreekse vlucht ? ) zou ik die op voorhand moeten kopen of ter plaatse als we geland zijn in Denpassar ?
Waarom zou je naar Maumere willen vliegen als je alleen naar Labuan Bajo en Rinca wilt? Er zijn ook vluchten naar Labuan Bajo!
Ik boel zelf gewoon m’n tickets als ik in Indonesië ben, de meeste maatschappijen accepteren geen Nederlandse creditcards voor online boekingen. Als je zekerheid wilt kun je je tickets via een reisbureau boeken, maar dat is een beetje zonde van het geld vind ik. Maar ieder z’n ding!
Ik heb je dat nog niet verteld maar onze trip begint in Maumere en zo zakken wij af naar Lubuan Bajo . Deze trip gaan we heel waarschijnlijk doen met Sunda Trails of tewel met een gids genaamd Anton die we hebben leren kennen van een vorige reis met Sawadee en die in Flores woont .
Ik ben voor de nieuwsgierigheid zo juist naar de website van Lion Air geweest en heb daar de prijs opgezocht voor een ticket Denpassar / Maumere voor de prijs van 82 euro en voor april 2012 .
Bij ticketindonesia.info was dit 100 euro .
De reden dat ik de overstap doe naar Java nadat we Flores en Rinca gedaan hebben is omdat ik daar in het voorjaar enkele prachtige foto’s genomen heb van de zwaveldragers onder aan het kratermeer van de Ijen vulkaan . Ik ben nl. fotgraaf en doe mee aan wedstrijden in binnen - en buitenland als voormalig voorzitter van een plaatselijke fotoclub .
Kawah Ijen is inderdaad prachtig! Ik heb er afgelopen zomer ook een aantal fantastische foto’s gemaakt! (Staan niet online.) Op m’n site kun je wel een paar foto’s van Flores vinden.