Vanuit Sumatra naar Java of Flores/Rinca?

Hoi iedereen,

1 sept vertrek ik naar Indonesie, Medan in Sumatra. Ik ben van plan om vanuit daar naar Bhukitlangi (oerang utang) te reizen. Dan wil ik naar het Toba meer reizen. Weet iemand of dit rechtsstreeks kan of dat ik weer via Medan moet reizen? Ik denk hier 10 dagen voor nodig te hebben, is dit realistisch?

10 sept:
Ik ben er nog niet uit wat ik dan wil, of handig is. Ik wil heel graag naar Rinca om de komodoveranen te bewonderen. Uiteraard moet ik dan eerst naar Flores vliegen, wie weet zelfs met een overstap. (handig is denk ik om vanuit medan te vertrekken…?) In totaal heb ik 5 dagen de tijd (inclusief reizen), omdat ik op 15 sept weer in Bali moet zijn. Is dit te doen?

Een andere optie is om van Medan naar Yogha te vliegen en daar 5 dagen te genieten van de cultuur. Wellicht is dit makkelijker te realiseren. Ik vraag me af of dit stuk erg verschilt met Thailand, aangezien ik daar eerder veel tempels heb bezocht.

Mijn voorkeur gaat uit naar Flores/Rinca, maar denken jullie dat dit te doen is? Andere tips zijn ook welkom!

Alvast bedankt,

Maartje

De plaats waar je oerang hutan kunt zien heet Bukit Lawang. Je kunt daar vanuit de terminal Pinang Baris in Medan in 3 uur heen (bij normale weersomstandigen). Vanuit Bukit Lawang ga je weer via Medan naar Parapat en dat met de boot over. Je kunt ook proberen om een travel te regelen en eventueel delen met andere reizigers.

Als je van Sumatera naar Flores wil vliegen en in dit geval naar Labuan Bajo dan vlieg je Medan-Jakarta-Denpasar-Labuan Bajo dus met twee overstappen maar ik denk niet dat dit in 1 dag lukt. De vluchten naar Labuan Bajo gaan over het algemeen voor de middag en in Bali is het ook nog eens keer een uur later dan in Sumatera/Java Ik zou het even na moeten zoeken.
Concreet betekent dit (waarschijnhlijk) dat je van die 5 dagen 2 dagen nodig hebt voor de reis naar Flores (overnachting het gemakkelijkst in Kuta, Bali), je hebt dan 2 dagen om Rinca te bezoeken maar 1 is voldoende, de andere dag kun je gebruiken om de omgeving bijvoorbeeld ten noorden van Labuan Bajo te verkennen. De 5e dag dan terug naar Bali.

Je vraag over tempels in Thailand en over Yogya begrijp ik niet zo goed. Ik hoop dat je toch al wel het een en ander gelezen hebt en foto’s hebt gezien. Ik neem dat je doelt op de tempelcomplexen van de Prambanan en de Borobudur. Dit zijn twee totaal verschillende culturen, in een heel andere setting met een andere historie. Ook Medan-Yogya gaat met een overstap via Jakarta. Vanuit Yogya zijn er vluchten naar Denpasar op Bali.

Het is ook nogal een groot verschil om te kiezen tussen Borobudur/Prambanan en de komodovaranen. Wat ik nog wel kwijt wil dat ik het altijd jammer vind dat mensen alleen naar Labuan Bajo gaan (die zijn er op de een of andere manier heel erg veel) terwijl Flores heel veel andere mooie dingen te bieden heeft. Als je van Sumatera 1 of 2 dagen afsnoept kun je ook Medan-Jakarta-Denpasar-Ende (of Maumere) doen, bezoek aan Kelimutu en overland via Bajawa (traditionele dorpen) naar Labuan Bajo. Vijf dagen voor alleen Borobudur/Prambanan is aan de ruime kant, dit kun je combineren met een bezoek aan de Bromo en vanuit Surabaya of Malang naar Denpasar vliegen.

gr
Anne Mieke

Ik sluit me aan bij wat AM zegt over Flores: ik vind het een fantastisch eiland! Ik ben zelf naar Maumere gevlogen, en ben toen overland in ongeveer 2 weken richting LB gereisd. Nergens bijna was een tourist te zien, maar in LB zat zelfs een klein aantal hotels vol. (Geen reden tot paniek, er zijn er genoeg.)

Is LB leuk? Neuh, niet echt. Rinca was een aanrader, het duiken in dat gebied ook, maar in de stad zelf is niks te beleven. Veel interessanter is de Kelimutu vulkaan, en de kleine dorpen in de omgeving. Het badderen in een van de warme bronnen met de locals (wel je kleren aanhouden!), heerlijk, want op het eiland is geen warme douche te bekennen (of ik heb niet goed gezocht). De animistische dorpen rondom Bajawa. Enz.

Uit deze die volgt moge blijken dat smaken ook wat betreft Indonesië kunnen verschillen. Eind 2008 geraakte ik per ongeluk op Flores terecht, dit stond helemaal niet in mijn plannen, maar de omstandigheden dwongen mij snel een “leuke” bestemming uit te zoeken. Ik was naar Kisar geweest en kon niet vliegend terug naar Ambon wat ik oorspronkelijk van plan was, 1 vlucht per week al voor 3 weken vol geboekt. In de boot had ik geen zin, want daar had ik op de heenweg al 4 dagen op gezeten. Ik verkoos toen voor veel geld naar Kupang te vliegen, daar was ik ooit wel eens in een grijs verleden geweest. De stad was vreselijk uitgedijt door de komst van honderdduizenden vluchtelingen uit het oosten van het eiland. Ik kocht te Kupang een kaart van Oost Indonesië en ging prikken, dat werd Flores, een eiland dat weliswaar nooit erg hoog op mijn lijstje had gestaan, maar nu ik in de buurt was nam ik de kans waar om daar eens een kijkje te gaan nemen. Ik koos voor het eiland Solor, omdat dat eiland een rijke historie kent. Een vlucht naar Larantuka lukte mij niet omdat het toestel dat deze vluchten uitvoert defect was, ik koos toen voor Maumere met Merpati en hun fantastische Fokker 100. Maumere boeide mij totaal niet. Ik vond die Florianen, Florezen, hoe heten ze eigenlijk ? ook niet al te vrolijk, in het algemeen een beetje sombere mensen. Het hotel waar ik zat had de volgende ochtend moeite met het serveren van een ontbijt of zelfs maar koffie, hoewel de Indonesiërs die er verbleven wel lekker zaten te ontbijten. Na een uur gewacht te hebben en twee keer gerappelleerd ben ik maar naar de stad gegaan. Ik heb daar een ontbijt gehad dat ik nog niet vergeten ben nl. daun ubi (blad van een knol), papaja- en bananenbloemen. Daarbij nam ik sambal goreng van aardappel, tempé, kippenlever en hartjes, ik liet er grote porties van opscheppen, daarbij rijst en kopi manis… Terug in het hotel bleken ze daar een boekpresentatie te hebben, dat was belangrijker dan het serveren van een ontbijt aan een loslopende toerist, de raja van Maumere was daar aanwezig dat gaf een hoop poespas. Ik ben op zoek naar een auto gegaan, uitgecheckt en naar Larantuka gereden. De omgeving van Maumere vond ik ook behoorlijk lelijk. Pas in de buurt van Larantuka werd die mooi, volle bossen en niet waarin al stevig was gehakt zoals bij Maumere in de buurt. Larantuka is een bijzonder aardige plek, zeer de moeite waard. Hoewel het vervoer naar Solor voor een redelijke prijs ook moeilijk was heb ik bijzonder genoten van mijn boottochtjes naar dat eiland. Het eten in Larantuka was ook matig. Padangs of Javaans. Er waren een paar Makassaren met ikan bakar, maar die smeren olie en kecap op zo een vis, dan verdwijnt de smaak, lijkt na bereiding vaak meer op een oliebol. Het ontbijt in de haven was OK, ikan goreng vers met nasi en kopi. Wat mij vooral tegenstond was het hoge rippersgehalte van het volk op Flores en niet zo goedlachs. In de paar dagen dat ik daar verbleef ben ik in situaties terecht gekomen waarvan ik dacht he hoe durf je. Dat was o.a.de schandalige prijs voor een wasje in een hotel, ik betaalde die met een stalen gezicht, want wist dat het moeilijk was verhaal te halen. Ik haatte die griet die na even gewerkt te hebben de hele dag met de rest van het personeel zat te kletsen. Ook de bierprijsverhoging met 5000 Rp per fles de avond voordat ik weg ging was erg doortrapt, maar wederom een stalen gezicht. De poging om maar liefst 500.000 voor het bezichtigen van een fort op Solor te vragen met hele rituelen om toestemming te vragen voor bezichtiging erom heen. Ik heb 50.000 Rp gegeven met de mededeling daarbij dat dit meer dan genoeg was, het is tenslotte niet meer dan een hoop stenen. De taxichauffeur op de terugweg naar Maumere die bijna ging huilen toen ik hem 400.000 Rp gaf een prijs die iedere chauffeur met genoegen toucheert. De taksi die ik had besteld kwam niet opdagen, toen ik bij de plek waar deze taxi’s staan ging vragen was volgens de drie chaufeeurs de door mij bestelde taxi niet aanwezig en boden zij mij hun diensten aan. Ik zei OK, maar had geen prijs afgesproken, wel met de bestelde chauffeur. Ze weten immers alles van elkaar. 400.000 Rp voor de afstand Larantuka – Maumere is een gode prijs. Ik moet altijd vreselijk kotsen als ik een Indonesiër zich in allerlei bochten zie wringen als ze op een gemakkelijke manier geld verdiend hebben en er dan nog meer uit proberen te slaan. Dan hebben ze aan mij een slechte. Mijn trip naar Maumere werd besloten door een verblijf in aan fantastisch hotel van een zeer sympathieke Chinese eigenaar. Ik denk niet dat k ooit weer op Flores zal komen. Het kan natuurlijk zijn dat ik pech heb gehad, maar ik heb zelden zoveel pech tegelijk in mijn leven. Ik denk dat die Florianen mij niet zo goed liggen en dat het eiland minder de moeite waard is dan een heleboel andere eilanden in de buurt.

Je beschrijft hier het deel van Flores tussen Maumere en Larantuka, een deel van Flores wat ik persoonlijk ook minder vind dat de rest. Echter het deel Maumere tot Labuan Bajo is erg mooi en op sommige plekken interessant en dit is ook meteen het gebied waar de highlights zich bevinden zoals Kelimutu, de dorpen rond Bajawa, de omgeving van Ruteng en Rinca op 2 uur varen van Labuan Bajo.

De dame die hier de vraag stelt zal gezien haar tijd niet het stuk Maumere-Larantuka gaan bezoeken, 5 dagen zou voor het overige deel al een race tegen de klok zijn (inclusief de aanreis)

Misschien is je reis destijds een ongelukkig samenloop van omstandigheden geweest. Ik vind van de drie grote eilanden van NTT (Timor, Sumba en Flores) Flores een bezoek het meest waard. Maar ieder zijn ding. En over bevolking gesproken; ik heb zelf niks met Balinezen, nooit gehad, ik krijg er gewoon geen contact mee. Soms zijn dat van die onuitlegbare dingen.

gr
Anne Mieke

Dat het een ongelukkige samenloop van omstandigheden is geweest vermoed ik ook, maar heb geen zekerheid daarover natuurlijk. Ik heb op Batam vaak Florijnen (hoe heet een inwoner van Flores nou?) ontmoet en die waren zeer OK. Ik kan Flores echter zo laten liggen Indonesie is dusdanig groot dat je Flores echt niet missen zal in een optelsom, ik ga er in ieder geval nooit meer naar toe.

Ik kom al jaren niet meer op Bali, dat vind ik echt smerige rippers die alleen maar aan en in geld denken. En dan dat afgeven op Javanen met hun geloof misselijk, terwijl de Javanen daar wel het smerige werk opknappen. Ik ben dat gezeur van die Balinezen na de eerste bom nooit vergeten, ze deden net alsof ze failliet waren, alsof ze in die 10-tallen jaren daarvoor nooit iets verdiend hadden.

Nou heb ik nadat ik in Flores was geweest wel een nacht op Bali verbleven in verband met de verbindingen naar Java. Ik verkoos het om 's morgens vroeg te vertrekken in plaats van 5 uur te wachten op een vliegveld met die blikken Bali muziek. kleng, kleng, kleng…

“Highlights” die zijn voor iedereen anders, je hebt natuurlijk altijd mensen die zelf niet nadenken, dat graag van anderen horen, wat ze moeten doen. Zij kunnen dan na hun vakantie kletsen over zaken waarvan anderen ook weten en vallen ze niet uit de toon. Het gebruik van het afschuwelijke woord “highlight” wijst daar al op. Voor mij is het contact met de plaatselijke bevolking die mij het een en ander over volk en traditie zonder al te veel aangetast te zijn door modern konsumerisme kan vertellen al een hoogtepunt (highlight), maar ik ben waarschijnlijk een simpele ziel. (kasiannya:D). Ik betwijfel sterk of het oosten van Flores en de eilanden daaro de tjap “niet interessant” verdienen, juist daar zijn nog veel van de oude Portugese tradities bewaard gebleven. Mocht ik ooit weer in die richting verzeild geraken dan zou ik juist daar naar toe gaan. Volgens mijn inschatting moeten de eilanden Adonara en Lomblen zeer de moeite waard zijn, niet in het minst vanwege de walvissen die de bewoners nog bejagen op traditionele manier. Toen ik in Larantuka verbleef hoorde ik dat de inwoners van Lemakera (Solor) de avond ervoor een grote walvis hadden gevangen. Zo een beest wordt dan op het strand collectief in stukken gesneden, dat duurt een tijdje. Ik ben niet gegaan, want ik verwachtte een bloederig en vooral stinkend zooitje, de dag erna. Als ik Komodovaranen wil zien da ga ik wel naar de dierentuin in Surabaya, daar hebben ze er erg veel :smiley:

Florenees? Maar dat klinkt voor geen meter. Ach dan is het Indonesisch toch een stuk simpeler he; gewoon orang Flores…

Ik houd het op “Floreaan”

x

Hoi iedereen, bedankt voor de info.
Het blijft moeilijk. Ik heb in totaal maar 4 weken en doordat ik begrepen heb dat het reizen op Sumatra niet zo vloeiend gaat (ivm wegen, etc), reken ik daar 10 dagen voor. Op de 15de moet ik op Bali zijn, aangezien mijn vriend dan daar aankomt. Toch lastig he?

Hebben jullie misschien andere tips die goed aan te reizen zijn en waar ik ongeveer 5 dagen kan vertoeven. Uiteraard wil ik kunnen genieten en niet alleen maar bezig zijn met reizen. Ik hou van jungles, vulkanen; vooral natuur waar ik actief kan zijn.

Ik begrijp dat de tempelcomplexen overal anders zijn, dat heb ik zelf ook waargenomen (verschil bijv tussen thailand, maleisie of guatemala), maar omdat Indonesie zoveel te bieden heeft probeer ik een keuze te maken.

Alvast bedankt,

Maartje

x

x

Medan 2 nachten -Bkt Lawang e.o 2 nachten , Toba / Parapat 2 en Bukittinggi e.o 4 nachten kan je met gemak halen .
En daarna vliegen vanaf Padang richting het oosten( Java).

Tenminste als er geen wegversperring is (wegverschuivingen) , dat was in Jan-febr 2009 in de buurt van Sipirok .
Hoogstens een oponthoud van 30 minuten .
Men kan stapvoets rijden .
Ik heb de reis gemaakt zonder Bukit Lawang .
Met andere indeling qua dagen en steden .
Ik logeerde 2 nachten in Padang (komende uit Jakarta) , 2 nachten Bukittinggi, 1 nacht Padang Sidempuan , 1 nacht Sipirok = is een klein bergstadje een paar km na Padang Sidempuan , 2 nachten Parapat (aan de rand van Toba meer) en 2 nachten Medan.
Daarna gevlogen naar Jakarta.

Hoi,
Ik denk dat ik de tip van Maryono ter harte neem en vanuit Sumatra (medan) naar het oosten van Java vlieg om richting de vulkaan Bromo te reizen. Mijn reisschema ziet er tot op heden zo uit:
2 sept aankomst Medan
3 of 4 sept vertrek richting Bhukit Lawang (verblijf 2 nachten)
5 of 6 sept vertrek richting Tobameer (via medan denk ik?) (verblijf 2 nachten)
7 of 8 sept vertrek richting Medan, vlucht naar Yogyakarta
9 of 10 sept aankomst Yogyakarta (verblijf 1 nacht)
10 of 11 sept vertrek richting Cemara Lawang, Bromo (verblijf 2 nachten? of is dit te lang?)
12 of 13 sept terug naar Yogyakarta, daar eventueel nog 1 of 2 dagen verblijven om naar Borobudar/Prambanan te bezichtigen.

Aankomst 15 sept in Bali Denpasar.

Denken jullie dat dit te doen is en hebben jullie eventueel nog andere tips? Kan ik vanaf Bromo het beste terug reizen naar Yogyakarta of via land naar Denpasar reizen, of is er mogelijk nog een vliegveld dichter bij Bromo?

groetjes Maartje

x