De reiskriebbels zijn toe geslagen, en nu?

Hee allemaal!

Al een tijdje zit ik er over na te denken om een lange reis te gaan maken…
Nu trekt azie mij enorm en de plannen waren er dan ook om deze zomer af te reizen naar India, helaas is dit er niet van gekomen maar dit is zeker nog iets wat in de planning staat. Aangezien ik deze reis met een vriendin zou ondernemen, gaat dit er voorlopig nog niet van komen (zij ik voorlopig zeg de komende 4 jaar verhinderd). Dus nu wordt het de planning bijstellen…

Zelf zit ik er nu heel erg aan te denken om eerst een paar maanden rond te trekken door Thailand, Laos, Cambodja… Om daarna voor langere tijd te vertrekken naar Australie. In australie heb ik contacten in Syney en wil dus ook daar werk gaan zoeken om van uit daar verder de te kijken naar hoe en wat.

Dit alles zou plaats vinden van af augustus 2012 tot juni/juli 2013… Maar aangezien ik echt een leek ben om het gebied van reizen. (Ben nooit verder dan europa geweest) zijn alle adviezen welkom.

Een paar concrete vragen zijn:

-Wat is het start budget waar ik van uit moet gaan? Ik ben wel bereid om in Australië veel te werken, zeg een maand of 4 5.

• Is het niet veel te warm in Thailand, Laos enz enz als ik in de zomer maanden vertrek?

• En zijn die gebieden voor een vrouw alleen goed te doen?

• Zo ja, wat zijn de goedkoopste vlieg tickets?

Ik hoop dat iemand me iets kan helpen met al deze vragen!

Groetejs Bente

Hoi,

Dit is prima te doen voor een vrouw alleen. Zuidoost Azië is in verhouding heel veilig (ik zou zelfs durven beweren dat het er veiliger is dan bijv. Italië). Het is er wel warm maar ik weet even niet welk klimaat het op dat moment is. Het is meer een kwestie van regenseizoen of droog seizoen, ze kennen niet onze 4 seizoenen. Laat je niet persé weerhouden door regenseizoen. Ik heb in Laos gereisd in wat het regenseizoen moest zijn maar heb nergens last van gehad, alleen op het eind in Bangkok een dag echt keiharde plensregen. Vaak is het regenseizoen juist wat minder druk qua toerisme, dus lagere prijzen en meer keuze uit leuke hotelletjes.
Ik weet ook niet waar jij tegen kan qua hitte. Het is tropische warmte dus klam. Gewoon vroeg op en dan veel doen, 's middags rustig aan, en in de late middag eventueel weer wat doen. Of in de middag lekker aan een zwembad hangen of onder een waterval zwemmen ofzo. :slight_smile:

Je komt daar ook volop andere backpackers tegen met wie je eventueel stukjes samen kunt reizen en tips en ideeën kunt uitwisselen.

In Australië werken is ook een leuk en goed idee. Een leuke culturele ervaring, en in die tijd kun je geen geld uitgeven. Als je in de horeca werkt, krijg je vaak ook nog een gratis maaltijd. Maar bv. bij een boerderij krijg je vaak ook gratis accommodatie.
In de Australische winter is het wel wat lastiger werk vinden. Misschien kun je dus beter eerst daarheen gaan.
Dat maakt het ook leuker om daarna voor je gevoel bakken met geld te hebben in het goedkope Azië. Ik had het ooit andersom gedaan: eerst goedkoop Azië en toen opeens de schok van hoe duur Australië was in vergelijking… en veel zuiniger moeten doen.

Australië is wel ver weg maar verder is het makkelijker om er te reizen en werken dan Frankrijk. De mensen zijn aardiger en behulpzamer, de taal is makkelijker, de bureaucratie is minder erg.

Qua vliegtickets zou je kunnen kijken of er gewone retourtickets bestaan met een ‘stopover’ in bv. Bangkok, waar je een paar maanden de tijd mag nemen (om over land / met kortere vluchten in Azië te reizen). Zelf vind ik het altijd wel handig om bij een winkel van De Vliegwinkel om advies te vragen. Je zou het ook kunnen proberen bij Joho.nl (die hebben ook winkels), die kunnen eventueel ook werk voor je regelen.

Er bestaan ook allerlei boekjes over hoe je een lange reis kunt plannen, en waar je allemaal aan moet denken.
En lees ook eens de gratis tips in mijn handtekening.

Veel plezier en mooie reis!
Cécile

Juni/juli is prima voor azie, heb ik ook gedaan en bijna geen regen gezien. Ik ben in 2009 zes maanden gaan reizen, naar Zuid-Amerika dan. Daar heb je ook dure en goedkope landen. Toen gerekend met 1000 euro per maand, zit je altijd goed naar mijn idee. Dan je ticket nog, werkvisum, vaccinaties (wissel van verkering aan het einde vh jaar, zodat je alle vaccinaties terugkrijgt), reisverzekering (ohra heeft een reisverzekering die je verzekert als je max 365 dagen aaneengesloten in het buitenland verblijft), vraag aan het einde vh jaar zorgtoeslag aan. Officieel moet je je uitschrijven als je langer dan 8 maanden uit NL bent, maar veel gedoe en niemand die het checkt.

Zeg ruim 15.000 voor een jaar totaal. Dit is het minimum, dan haal je er vanaf hoeveel je ongeveer denkt te gaan verdienen in Australie. Denk dat het er erg vanaf hangt wat voor werk je gaat doen. Succes met sparen!

Nooouuu, een verkering moet toch wel wat meer te bieden hebben dan vaccinaties. :smiley:

Oh ja en qua budget: kijk eens in Lonely Planet boeken (bv. in de bieb) wat zij voor budget per persoon per dag aanraden voor elk land. Meestal raden ze budgetten aan voor drie verschillende reisstijlen van low-budget tot luxe. En die kloppen echt aardig.

Hoe meer georganiseerde tourtjes je ter plaatse doet, hoe duurder het wordt. Hoe sneller je reist, hoe duurder het is (langer de tijd nemen per gebied is goedkoper). Als je veel met het vliegtuig wilt doen bv. in Azië van hot naar her, wordt het ook duurder.

Voor Australië heb je volgens mij wel bus- of treinpassen, maar het is ook leuk om een auto te kopen en zelf rond te rijden. Let wel op dat je voldoende water en reserve-eten en zo meeneemt voor als je strandt in de woestijn (alhoewel er ook regelmatig vrachtwagens langs komen en Australiërs enorm behulpzaam zijn). Buiten de steden mag je gratis kamperen, of bij een tankstation (road house) kamperen en daar voor 1 dollar douchen.
De oostkust is volgens mij waar alle 17/18-jarige Engelsen (die gaan reizen in het ‘gap year’ na hun middelbare school) zich klem zuipen. In Sydney heb je daar ook een hoop van… grote arrogante verhalen maar ondertussen zijn ze Sydney nog niet uit geweest omdat al hun geld opgaat aan alcohol, nieuwe uitgaanskleding etc.
In de rest van het land is het toerisme wel diverser volgens mij. Ik heb met een auto van Perth via de zuidkust naar Sydney gereden, eerst kwamen we vooral veel oudere Australiërs in hun campers tegen. :slight_smile: Vanaf Adelaide werd het al veel diverser.

Pas ook op dat je niet verliefd wordt op een Australiër :slight_smile: ! Het zijn knappe, vriendelijke mensen, en zo’n surfdude kan natuurlijk enorm aantrekkelijk zijn… :slight_smile: maar dan zit je met een groot probleem qua wonen (Australië heeft ook een superstreng immigratiebeleid), je familie en vrienden zien (24 uur vliegen en dure tickets) etc. Ik ken er genoeg die zich verscheurd voelen tussen die twee continenten!

hee hee,

Echt super bedankt voor alle tips! In mij hoofd krijgt mijn reis steeds meer vorm! Het scheelt dat ik contacten heb in Sydney, dus een plek om te beginnen. Denk dat ik na een paar maanden rondtrekken in Azië ga kijken hoe ik er voor sta qua geld en dan zie hoe mijn reis in Australië loopt!

Nu ga ik me maar is storten op een butget en spaar plan! ik ben er klaar voor haha!

xx Bente

Geweldig dat je dit gaat doen! AirAsia is ideaal om te vliegen binnen Azië en van/naar Oceanië. Ze hebben een digi nieuwsbrief waarin ze hun aanbiedingen aankondigen. Heel handig om je daarop in te schrijven.