De laatste loodjes rondom verklaringen

Eyy Curagangers,

De laatste paar weken in NL zijn voor mij ingegaan. Woonruimte is helemaal rond en werk heb ik misschien voor mijn vertrek kunnen regelen, dat is dus nog ff afwachten.
van de week ga ik nog even bellen naar het antillenhuis, omdat ik niet zeker weet of ik het helemaal goed heb geregeld. Misschien weten jullie daarover nog meer.

Ik heb een ticket van 1 november tot 24 mei. ( 6 mnd en drie weken) Op papier blijf ik volgens de doeane dus lang weg.
Mijn zorgverzekering laat ik in NL doorlopen omdat ik me niet wil uitschrijven in NL, zorgtoeslag mag ik ook ontvangen vanuit NL.
Nu heb ik mijn VOG gewoon thuis liggen (1 mnd oud) een uidraai van bevolkingsregister ga ik morgen halen bij het gemeentehuis. Met deze documenten moet ik een van rechtswege aanvragen.
Ik vroeg me af of ik dit dan goed heb geregeld zo. Zeker omdat ik op papier lang ga verblijven op Curacao (gezien mijn ticket). De voorwaarden om langer dan zes maanden op het eiland zijn dat je een rechtswege hebt, woonruimte en voldoende middelelen van bestaan. Woonruimte heb ik dan en spaargeld om mijn huur te kunnen betalen, maar verder dus geen voldoende middelen van bestaan, daar wil ik juist voor werken op Curacao.

Ik vraag me af of ik starks geen gezeur ga krijgen op HATO Curacao en ik straks geweigerd word.

Ben benieuwd hoe jullie dit nu precies gaan regelen of al hebben gedaan.

Gr

Hi,

Ik heb begrepen dat je max 6 maanden op het eiland mag blijven zonder vergunning en als je dus een ticket hebt die langer is en je hebt dan nog geen contract of voldoende geld op je rekening (bedrag staat idd op antillenhuis, dat weet ik zo ff niet) dan kunnen ze dus wel moeilijk doen.Maar wij hebben onze terugticket helemaal niet hoeven laten zien. Maar ja in het vliegtuig moet je dus wel een ding invullen hoe lang je blijft en waar je verblijft. Dus ja …ik durf het niet met zekerheid te zeggen maar tis wel een risico! De verklaring van rechtswege kan je trouwens alleen regelen als je uitgeschreven bent uit NL en daar een bewijs van hebt. Je hebt dan nodig:

• Een geboorteakte;
  • Een bewijs van uitschrijving uit NL;
  • Een verklaring van goed gedrag;
  • En eventueel een trouwakte.

HI!
Het lijkt me niet zo verstandig om je uit te schrijven in nederland want is het dan niet zo dat je geen recht meer hebt op je huis en andere dingen zoals huur en zorg toeslagen? groetjes linda!

Je hebt idd geen recht op huur- en zorgtoeslag als je uit NL uitgeschreven bent omdat je dan geen inkomen meer hebt in NL. Maar je kan je dan niet op Cura inschrijven. Een verklaring kan wel zonder uitschrijving heb ik begrepen maar dan kan je je dus niet hier inschrijven en geen sedula (IDkaart) aanvragen.

HI!
Nou ik ga me niet uitschrijven in nederland want dan heb ik volgens mij ook geen recht meer op mijn huis.
Heb jij je huis nog in nederland?
Mischien ga ik het toch via een bemiddelingsbureau doen dan heb ik ook meteen een baan als ik daar ben .
Groetjes linda!

Je mag onder bepaalde voorwaarden je huis (kamer in mijn geval) onderverhuren aan een ander persoon die je woonruimte tijdelijk wilt onderverhure. In dit geval dient je huisbaas daarvan op de hoogte te zijn.
Ik heb begrepen dat het juist verstandig is jezelf uit te schrijven in het bevolkingsregister.

In de onderstaande link kun je even kijken wat daarvan de gevolgen zullen zijn.

http://www.wereldreis.nl/verzeker/uitschrijven/

gr thieu

Kijk ook even op de volgende link!

http://www.wereldreis.nl/verzeker/zorgverzekering_aanhouden/