De koers

Beste lezers,

Vanmorgen was ik bij een change-office in Manavgat.

De koers : 1 euro-1,98 YTL

De banken geven zelfs 2 YTL,ongekende stijging dus.

En dan te bedenken dat ik 1,1 heb meegemaakt.

Ik blijf de koers volgen,

Groetjes,

Hans.

Das niet zo mooi.
Ik heb hier nog bijna 300 YTL… dat was eerst 177 euro en nu nog maar 150? shit… of reken ik verkeerd?

Wij hielden altijd 1,66 aan, dat was in april en mei het gemiddelde. Vanwaar deze stijging? Verwacht men dat het alleen maar meer gaat stijgen of juist niet?

Ik krijg mijn salaris meestal in Euro’s dus ik vandaag mijn geld laten omzetten in Lira’s en meteen naar de Yapı Kredi :smiley:
Ze gaven me 1 Euro 2,02 en nog wat Lira :smiley:
Dat was wel even mooi meegenomen :smiley:
Ik hoop dat het deze eind van de maand nog zo is :smiley:
Heel veel groetjes vanuit İçmeler…

Ik kwam net bij toeval op de site van het Brabants Dagblad het volgende tegen:

ANKARA (ANP) - De Turkse centrale bank heeft in een spoedzitting besloten het belangrijkste rentetarief voor het land te verhogen van 13,25 naar 15 procent. Het besluit volgt op een onverwacht scherpe stijging van de inflatie. Het algemene prijsindexcijfer kwam over de maand mei uit op 9,86 procent.

De regering van premier Erdogan krijgt het steeds moeilijker om haar doel te halen. Ze wil de inflatie dit jaar beperken tot 5 procent. Sinds mei heeft zowel de Turkse lira als de effectenbeurs in Istanbul ruim 14 procent aan waarde verloren.
Het is de eerste keer in bijna vijf jaar tijd dat de centrale bank van Turkije de rente verhoogt. Vanaf 2002 is het renteniveau 27 keer verlaagd van 57 tot 13,25 procent.

Het staat gedateerd op vandaag en de bron is: http://www.brabantsdagblad.nl/laatstenieuws/article401253.ece

Normaal gesproken is het Brabants Dagblad niet zo ‘snel’ wat nieuws betreft, maar ik kon hetzelfde bericht nog nergens anders vinden. Inmiddels staat het ook op teletekst. De koers zal dus niet lang zo blijven, ben ik bang. Wel slim çiçek om je salaris meteen om te wisselen!

Het is natuurlijk zo dat de koers van een munt een afspiegeling van zijn waarde is. Indien je meer lira’s krijgt voor een euro, dan zul je met die lira’s gewoon minder kunnen kopen. Alleen in toeristische gebieden durft men daar wel eens van afwijken. Het gebeurt dat handelaar omwille van hun eigen gemak een afwijkende wisselkoers hanteren. Dat was me vorig jaar in Side echt opgevallen. In enkele gevallen was die koers in Lira zelfs veel voordeliger. Het komt er dus op aan bij de pinken te zijn, de wisselkoers goed in het hoofd te hebben en per geval kiezen of je met euro’s of Lira betaald.

Geert

Dat is natuurlijk onzin Geert. Een turkse handelaar interesseert het niks hoeveel euro’s jij betaald hebt voor je lira’s. Voor hem is 10 lira gewoon 10 lira. Daarom is het juist interessant om de wisselkoers in de gaten te houden…

Sorry hoor, nog nooit van muntonwaarding gehoord ? inflatie misschien ??

Van muntonwaarding heb ik nooit gehoord. Misschien bedoel je muntonTwaarding?
Maar goed maakt niet uit. Zou alleen wel leuk zijn als mensen zich eerst verdiepen in de economie voordat ze er uitspraken over doen…

ok Fapfap, komtie:
Heel veel turken betalen dingen in euro’s of dollars. Veel huur van huizen ed zijn in die valuta. Ook zijn er mensen(zie als bij cicek) die in euro’s uitbetaald worden.
Voor hen is de wisselkoers heeeel belangrijk, want ze kunnen door nu te wisselen en volgende week terug te wisselen geld verdienen! Of doordat voor de bevolking prijzen niet stijgen zoals voor toeristen(zelfs supermarkten hebben 2 schermen, toeristen en lokalen) hebben ze meer te besteden

Nee de koers is wel degelijk belangrijk, wat er voor euro’s en dollars betaald word is het belangrijkst!
:wave:

Als euro stijgt, dan worden de uit europa geimporteerde goederen ook duurder…

Beppie, mijn eerdere post was inderdaad misschien wat kort door de bocht…
Bedankt voor je duidelijke verhaal. :slight_smile:

Groeten Fapfap

Beste lezers,

De koers vandaag was 1 euro= 2,26 YTL

Dat is te vergelijken qua koers qua euro omgerekend naar de nederlandse gulen.

Ik ga me daar zorgen over maken;het staatsbedrijf zal daar als eerste de prijzen op aanpassen:efes bier,raki,sigaretten,telefoonkaarten.

Voorzie een stijging wat betreft die prijzen en dus niet gunstig voor de plaatselijke bevolking en op ook niet voor jullie.

Hoor graag jullie reacties,

Hans.

Ja, het gaat allemaal wel een beetje de pan uit rijzen.
Er gaan een hoop mensen in moeilijkheden komen als het zo doorgaat.

Oh Hans, wat een toestand!! Waardoor ineens vraag ik me af. Ik weet dat de IMF de Lira ‘kunstmatig’ stabiel hield(dat is waar het op leek iig!) maar waardoor is dat ineens losgeslagen??
Toch omdat de toetreding niet in korte termijn komt(is de stabieliteit minder belangrijk)
Of omdat het niet meer haalbaar was??

Ik maak me met jou zorgen, de kosten zullen flink gaan stijgen dat weet ik zeker!! Arme jullie arme bevolking arm Turkije!!
:wave: