De grote treinreis

Hallo reizigers,

mijn vriend en ik zijn van plan om volgend jaar een reis van 1 jaar te gaan maken. We willen graag naar Nw Zeeland, Australë, en Zuidoost Azië.

Nu we erover aan het nadenken zijn en andere reisverhalen lezen wil mijn vriend nu ook graag beginnen met de transmogolië express. Ik ben nog niet helemaal overtuigd over zo’n lange treinreis en hoor er verschillende verhalen over.

Graag hoor ik jullie mening over deze treinreis. Is het iets wat je echt moet doen? of valt die week in de trein gewoon tegen?

groetjes,
De kiezel

Waarom zou je een week in de trein willen blijven zitten? Lijkt het jullie niet leuk om uit te stappen in verschillende plaatsen in Rusland en Mongolie? Of je de reis gedaan MOET hebben, tja, daar laat ik me niet over uit. Iedereen moet zelf weten wat hij wilt, en ik vind het altijd vrij triest overkomen als mensen dingen gaan doen die hen eigenlijk niet leuk lijken…

Ikzelf heb de TME een paar jaar geleden genomen om van China terug in NL te komen. Ja, de treinreis is bijzonder, maar de stops onderweg zijn minstens net zo bijzonder. Zo heb ik in Rusland St. Petersburg, Moskou, Krasnoyarsk, Irkuts en het Baikalmeer bezocht. Ik ben een maand in Mongolie geweest voor het Nadaam festival, Ulan Baatar en de Gobi woestijn. Zo’n prachtig en bijzonder land! Ook in China en Vietnam heb ik delen per trein gereisd, toch een stuk relaxer dan de nachtbus (MHO). Dus…

Een vliegticket naar China of Thailand is echter goedkoper!

Mijn reisverslagen: Out of Asia.nl - Trans Mongolie Express

Foto’s Mongolie en China:
http://www.fotoof.nl/main.php?mode=album&id=19
http://www.fotoof.nl/main.php?mode=album&id=15

Afstappen onderweg is de boodschap. Als je een jaartje reist moet dat zeker kunnen.

Een volle week non-stop op de trein is saai maar met de onderbrekingen is het een leuke ervaring. Ga voor alle info ivm de Trans Siberische naar The man in seat 61. Daar vind je vrij veel info, ook over treinreizen elders in de wereld.

precies, de treinreis maakt hem leuk doordat je onderweg uitstapt en ook iets onderneemt zodat je ervaring van de omgeving op doet.

Irkoets, ulan baatar, Datong, peking allemaal leuke steden waar je je meerder dagen kunt vermaken. Zo deed ik er 3 weken over en vond het prachtig.
Had er niet aan moeten denken om 7 dagen nonstop in de trein te moeten zitten…

Ik heb ook het plan om bij mijn wereldreis de TME te doen, maar 7 dagen in een trein non-stop lijkt me ook horror, stap in ieder geval uit in Irkoetsk en Mongolië. En als je 4 dagen (Moskou - Irkoetsk) ook nog te lang vind, moet je daartussen ook nog een uitstapje regelen.