Transmongolië + Laos/Cambodja/Vietnam

Hallo,
Ik wil in januari volgend jaar beginnen met de Transmongolië Express en verder naar Laos, Cambodja en Vietnam. Ik weet uiteraard dat het dan erg koud is in Rusland. Verder wil ik tijdens de reis uitstappen in Irkutsk en Ulaan Baatar. Heeft iemand dit eerder gedaan in deze periode en is het te doen?
Ik heb in totaal ongeveer 2,5 maand de tijd voor het hele stuk, waarvan ik ongeveer 2 weken aan de treinreis wil besteden. Heeft iemand tips voor wat ik kan of moet zien in deze landen? En vanuit waar is het 't handigst om door te vliegen naar Australie? Alvast heel erg bedankt voor de tips en de moeite!

Groeten Baukje

Wil je 2 maanden besteden aan de treinreis, en dan 2 weken aan Laos, Cambodja en Vietnam? Dat laatste is echt veel en veel te kort! Ik zou minstens 2 maanden voor die 3 landen uittrekken, en als het enigszins kan zelfs meer.

Ik heb geen ervaring met de TME in de winter, ik heb de trip zelf in de zomer gedaan. Ik ben gestopt in St. Petersburg (geen TME natuurlijk ;), Moskou, Krasnoyarsk en het Baikalmeer. Overal ben ik een aantal nachten gebleven, maar zeker geen maanden. Daar is Rusland me ook net iets te duur voor. In Mongolie ben ik wel een maand geweest, Mongolie is een echte aanrader. Voordeel van de zomer is dat je kan kamperen in de woestijn, en dat je half juli naar het Nadaam Festival kan.

Sorry als ik het onduidelijk geformuleerd heb, maar ik zei: ik heb in totaal ongeveer 2,5 maand de tijd voor het hele stuk, waarvan ik ongeveer 2 weken aan de treinreis wil besteden. Dus 2mnd voor Laos/Cambodja/Vietnam. Maar thanks voor je tips. Zat jij in Irkutsk toen je bij het Baikalmeer zat?

Sorry, ik las verkeerd :wink:

Ik heb zowel aan het meer zelf als in Irkuts overnacht. Ook heb ik het openluchtmuseum van de stad bezocht. Zeker een aanrader. Bij deze mijn reisverslag van de TME: IkReis - Transmogolië Express. (De andere landen zijn ook op mijn site te vinden.)

Geeft niet :wink:
Ok ik ga je site goed lezen! Maar nog even een vraagje, ik heb hele goed prijzen gevonden voor de treinreis op treinreiswinkel.nl, waar ook het treinkaartje van St. petersburg naar Moskou opstaat (42 euro) want ik wil daar eerst ook een paar dagen heen. Met losse kaartjes van moskou naar irkutsk, irkutsk naar Ulaan en Ulaan naar Beijing kom ik op 480 euro uit, erg goedkoop vergeleken met prijzen die op sommige sites genoemd worden maar het zijn echt de prijzen van 2011. Wat hebben jullie betaald? En ik ga het alleen doen, dat is wel te doen toch?

Jouw reis is niet te vergelijken met de mijne. Omdat ik van Beijing naar Moskou reisde, kon ik bij geen enkele Nederlandse maatschappij boeken behalve bij Tiara Tours. De prijs van oost naar west lag toen overal (ook bij Tiara) hoger dan de prijs van west naar oost. Ik moest mijn visum toen in China regelen, en had een uitnodigingsbrief en hotelreserveringen nodig. Elke extra stop, kostte me een paar 100 euro extra. De hotels waren voor mijn doen erg luxe, met minder had ik zeker ook genoegen genomen.

480 euro is een nette prijs denk ik.

De reis is prima in je eentje te doen, zeker wanneer je richting oosten reist. Richting westen was ik vaak met mijn (toenmalige) vriend de enige toerist. Alleen reizen is ook dan niet eng, maar je moet wel creatiever worden in je communicatie :wink:

1 like

Hi! Ik wilde ook in die periode begonnen alleen is het mij afgeraden (aangezien de temperatuur in Mongolie dan tot -40!! kan oplopen). Je kan het wel doen (en het uitzicht schijnt echt schitterend te zijn), hou er alleen rekening mee dat je vooral in de trein zit of in een auto (buiten zijn hou je dus echt maar 5 min vol). Ik wil graag ook de paardrijtochten doen in Mongolie, en dat is geen optie met -40, vandaar dat ik nu in mei vertrek.

Je kan losse kaartjes ook goed boeken via:
http://www.trans-sputnik.nl
en probeer dit ook eens:

Ik zit eraan te denken via Tiara Tours te boeken (de trein reis) en veel accomodaties zelf (scheelt toch meestal de helft!)

Ben erg benieuwd hoe je het vond!