Ik ga hier eens even iets neerschrijven wat ik zelf nog maar nét te weten gekomen ben en dat volgens mij helemaal niet veel mensen weten.
Als jij nog maar tijdelijk bent op bijvoorbeeld een 457 visum en je wil je kindje in school inschrijven, dan lees je overal dat je aan de government 4500 dollar per jaar moet betalen om de toelating te krijgen om je kind in te schrijven.
Dit geldt voor public schools.
Privé-scholen aan de andere kant zijn non-government en hebben hun eigen som te betalen. Deze zijn meestal rond de 10.000 dollar per jaar (!!!).
Maar… en nu komt het. Als je je kind in een Catholic school inschrijft, dan ben je nog beter af. En dit zijn we dus per toeval te weten gekomen. Een Catholic school is non-government, dus géén 4500 dollar te betalen per jaar én ze vragen maar gemiddeld 1700 per jaar. Dus, privé onderwijs tegen een heel mooi prijsje én stukken goedkopen dan public school.
Goed hé. cheer
Hopelijk heb ik hiermee nog iemand gelukkig kunnen maken.
Ja, ik vrees van wel want ze vragen hier wel degelijk een doopcertificaat dat ik toch wel even speciaal van Belgie heb laten overvliegen, want dat had ik niet.
Nee, maar we zijn ons aan het oriënteren om misschien volgend jaar juni te komen mits mijn partner een baan vind. Ben je zelf al verhuisd en hoe was je ervaring met je kind. Wij hebben een dochtertje van nu 5 jaar dus dan 6 maar ze is gelukkig wel heel vrij en niet verlegen. Ik ben benieuwd of je nog tips voor me hebt.
Wij wonen sinds juni 2008 in Sydney en het bevalt ons heel goed. Onze zoon was toen 2.5 en nu dus 4.5. Hij heeft in het begin heel erg aanpassingsmoeilijkheden gehad omdat hij ook heel sociaal was en tegen iedereen begon te praten. Eenmaal hier verstond niemand hem natuurlijk en dat vond hij heel gek en begreep hij niet. Hij ging zich ertegen verzetten. En dat heeft wel voor vervelende momenten gezorgd, maar na exact 6 maanden sprak hij Engels.
En nu… is Engels zijn eerste taal geworden. Wij hebben ons nu voorgenomen om Nederlands te blijven spreken tegen hem ook al antwoordt hij in het Engels terug want anders vergeet hij het helemaal en dat zou natuurlijk jammer zijn.
Mag ik vragen welk diploma jouw man heeft? Want ik ken wel bepaalde mensen die zouden kunnen helpen.
Groetjes
Claudia
Leuk dat je zo snel reageert!
Mijn partner is nu aan’t promoveren op de universiteit in Maastricht.
In maart 2011 loopt zijn contract af, daarna wil hij solliciteren.
Hij doet biologische gezondheid wetenschappen, hij probeert een postdoc functie op een universiteit te krijgen in Sydney Melbourne of Brisbane.
Volgens hem staan ze wel te springen op wetenschappers. Weet jij toevallig hoe zo’n vium werkt als de uni gerand voor hem staat en dan zo’n 457 via regelt, wordt de verhuizing dan ook geregeld?
En heb je toevallig ervaring met het verhuizen van huisdieren?
Hoelang ben je bezig geweest met alles te regelen?
Mis je je thuisfront (ouders,familie vrienden) niet?
Weet je hoeveel dollar je voor je huishouden kwijt bent? boodschappen enz? Om een idee te krijgen van de kosten of is het ongeveer het zelfde?
Facebook is nog niet zo’n slecht idee. lol. Zoek mij maar even op: claudia daemen. Ik voeg je wel toe. Gebruik je hier je echte naam? Dan weet ik wie je bent.
Groetjes
je zei dat je misschien iets voor ons kon betekenen, wil je nog op het mailtje hiervoor mailen? over hoelang je bezig bent geweest met alles te regelen.
Ik hoor het wel anders via facebook. Trouwens weet je hoe het zit met de schemering… hoe laat is het donker en is er wel schemering of is het meteen donker?
Wat gek, ik krijg precies dan wél deze mails door en dan niet… Die vragen van jou had ik niet doorgekregen.
Als je via een 457 full business sponsorship verhuist dan betaalt de firma in principe alles, maar eigenlijk zijn dit dingen die je met de sponsor (firma) moet laten vastleggen.
Hier werden de tickets en transport van onze spullen betaald tesamen met het verblijf hier voor de eerste maand.
Wat de uitgaven betreft. Het leven is hier in het algemeen een stuk goedkoper dan Belgie/Nederland.
Alleen het huren van een huis is stukken duurder. Daar mag je echt wel tellen op 1500 euro per maand en de huur wordt hier per week betaald en als je dit opzoekt op een website: vb domain.com.au dan zie je daar al wat voorbeelden. Het ligt er vooral aan welke streek je wil wonen en hoe dicht bij een centrum. Wij wonen in NSW en dat is volgens mij toch wel het duurste.
Kleding bijvoorbeeld is de helft van de prijs van in Belgie. Schoenen zijn spotgoedkoop. Voor bijvoorbeeld 100 dollar (70 euro) sta je helemaal in het nieuw. Van kop tot teen. Dus gaan winkelen is hier heel plesant…
Verder weet ik niet meer wat je nog vroeg en ik kan het niet meer teruglezen, dus laat maar even weten wat dat weer was…
Oh ja, qua winkelen. Wij spenderen zo’n 150 dollar per week aan boodschappen. Daar zit alles in, maar wij beperken wel een aantal dingen omdat we zo snel mogelijk een huisje willen kopen…
Met veel interesse hab ik jouw ervaringen gelezen.
Nu wil het geval dat ik vanuit mijn werk de mogelijkheid heb gekregen om mij, al dan niet permanent, te vestigen in Australië. Voor mijzelf is dat een eenvoudige beslissing. Ik blijf hetzelfde werk doen, alleen dan tussen engelstalige collega’s. Geen probleem.
Mijn grootste zorg is echter mijn gezin. Mijn vrouw vindt het ook geen probleem hoewel ze wel graag weer in het onderwijs wil gaan werken. Voor mijn zonen van 10 en 13 voorzie ik echter grotere aanpassingsproblemen. Ken jij dergelijke gevallen en zo ja, hoe gaat het daarmee?
We hebben de keuze uit Rhodes in Sydney of Carnegie in Melbourne. Of daar ergens in de buurt.
Ok, nu lukt het wel. Ik had een hele uitleg gestuurd maar mijn hele mail werd op een of andere manier verwijderd. Stuur mij anders even een berichtje op [EMAIL=“belginsydney@hotmail.com”]belginsydney@hotmail.com, dat werkt toch wat gemakkelijker.
Groetjes
Claudia
Ik weet niet of je nu nog actief bent, maar ik probeer het toch maar eens. Wij overwegen voor het werk van mijn man voor 2 jaar naar Australië te gaan. Hij heeft een aanbod gekregen en als dat allemaal door gaat, betekent dat dat we binnen 2 maanden al vertrekken. En de kans dat het door gaat, is erg groot. We hebben 2 dochters (de oudste wordt 3 in mei en de jongste wordt 1 in mei). Je schreef een stuk over de scholen, wanneer begint de school voor kinderen in Australië? Je gaf ook aan dat jouw zoon aanpassingsprobelem had. Wij hebben ook zo’n sociale dochter die met iedereen kletst en iedereen leuk vindt. Wat waren precies zijn problemen en hoe lang duurde het? Tot hij engels sprak? Zijn er verder nog dingen waar we rekening mee moeten houden met kinderen? Zijn ze veel ziek geweest (we gaan eerst naar Perth en dan naar Darwin). Heb ze veel last gehad van deze reis? Ik hoor het wel! Alvast bedankt.
De kindjes gaan hier pas op 5 jaar naar school. Ze moeten beginnen voor ze 6 jaar worden. Een stuk later dus dan Belgie of Nederland maar ze leren dan wel al onmiddellijk lezen en schrijven.
Gezien jullie maar voor 2 jaar denken te gaan, zullen jullie dus aan die fase niet toegeraken.
Wat het aanpassen betreft… Tristan heeft het wel een half jaar moeilijk gehad, maar het duurt dan ook effectief een half jaar voordat ze het kunnen spreken. Tristan nam eerst alles in zich op en verzette zich tegen alles wat Engels was en tja, dat was nogal veel. haha. Maar goed, achteraf gezien is dat ook weer snel vergeten. Je moest hem nu eens horen. Hij spreekt nog maar amper Nederlands… Dus eenmaal dat hij begon was er geen stoppen meer aan.
Wat de reis betreft, dat viel nogal mee. Het was voor hem een groot avontuur. Als we nu op vakantie gaan in Belgie dan geven we hem nogal eens wat om hem wat rustig te maken zodat hij wat meer slaapt dan normaal. Die dingen krijg je gewoon bij de apoteek maar best op voorhand even uittesten want sommige kinderen reageren averrechts en worden hyper en dat wil je nou net niet voorhebben op het vliegtuig.
Wij zijn naar hier gekomen omdat Tristan in Belgie altijd ziek was en dat is hier niet meer zo, maar van den andere kant wist ik niet dat 1 op 2 kindjes hier astma heeft (of krijgt)… Ikzelf heb hier astma gekregen.
Maar ik zou het allemaal terug overdoen hoor.
Groetjes en succes. Hou me maar op de hoogte.
Claudia
Hallo , ik je super dankbaar voor deze kennis, mijn vraag is nu ik ga over 4 wkn trouwen met mijn Valantino uit Canada, en wilnu al in de zomer gaan emegreren, met 2 kindjes uit mijn eerste huwelijk, ik zal door kunnen maar bij het formulier van sharing joint Custody, zal ik never nooit krijgen van mijn ex , en dat beteken vertraging… mijn vraag is kunnen hun zonder deze verguning toegelaten worden op de priveschool of het katolikeschool??? of moeten hun toesteming van het vergunning?/
ik hoor het graag,
alsnog bedankt voor jou Gousen tip.
Ik weet eigenlijk niet of je zelfs mag emigreren onder die toestanden? In elk geval, wat de school betreft… Ik heb geen idee. Wij hebben voor de katholieke school alleen maar het doopbewijs moeten voorleggen en ik veronderstel dat je dat wel hebt…
Zoals bij zovelen zijn wij op zoek naar iets anders dan ons Belgenlandje. Niet dat het hier qua infrastructuur slecht is, maar wel omwille van de stressy mentaliteit (werkdruk, hetgeen al begint op school!) en ons minder goede klimaat. Australië en New Zealand zijn tot hiertoe onze favorieten ookal zijn we er nog nooit op bezoek geweest. We zouden graag meer info willen opzoeken over beide landen en dan hopelijk een beslissing kunnen maken over het al dan niet emigreren.
Ikzelf ben een 34-jarige lerares Engels in het secundair onderwijs uit België (Antwerpen) en mijn man werkt voor een Nederlands betonconstructiebedrijf. Samen hebben we twee kindjes (3j en 19 maand). Het is natuurlijk een heel avontuur waarin je je smijt en we willen dan ook een bepaalde zekerheid, voor zover je dat kan krijgen. Ondertussen heb ik al op het forum gelezen dat ik eventueel wel in aanmerking zou komen voor een Skilled Visa en heb ook al gelezen over de IELTS. Tijdens mijn regentaatstudie deed ik al zulk soort test (APIEL), maar ik vermoed dat deze test enkel toelating geeft om ergens te gaan studeren in het buitenland…
Ik ben erg benieuwd naar de voor- en nadelen van emigreren en zou heel graag wat meer info vinden over het echte leven in Australië.
Mocht je ons hierover meer kunnen vertellen of kunnen doorsturen naar andere instanties dan zou dat super zijn! Ik heb inmiddels de site van Vlamingen in de Wereld ook ontdekt en ga daar ook mijn licht opsteken.
P.S.: Wat betreft astma: komt dit zoveel meer voor in Australië? Om welke reden dan?
Lerares, ik weet je naam niet, dus vandaar dat ik je maar even zo noem. Ik wilde even zeggen dat werk voor je man waarschijnlijk geen probleem zal zijn. Er is heel veel werk te doen in de bouw in Australië. Mijn man gaat voor een Nederlands bouwbedrijf aan de slag. Heeft het bedrijf van je man ook een internationale tak? Wij weten inmiddels dat we zeker gaan, dus goed nieuws! Wanneer we precies vertrekken horen we waarschijnlijk volgende week, maar het zal tussen april en augustus ergens zijn. Claudia, hoe ging dat bij jou als je eenmaal weer aankwam in Australië, waren het wekenlang slapeloze nachten of kwam je zoon snel weer in een ritme?
Bij welk bouwbedrijf gaat jouw man aan de slag als ik vragen mag? Hoe zijn jullie daarbij gekomen. Voor ons zou het inderdaad ook ideaal zijn mochten we al op voorhand een bepaalde werkzekerheid hebben. We hebben al veel gelezen over mensen die wel een aantal maanden moeten zoeken ter plaatse om een geschikte baan te vinden. Als je zelf tewerkgesteld wordt via een werkgever neem ik aan dat alles ook vlotter zal lopen i.v.m. verzekeringen, huren of kopen van woning, e.d. niet?