De genocide Armenie

Beste lezers,

Er is de laatste dagen veel om te doen,wel of niet stemmen.
Wat is jullie mening?
Graag zou ik de mening van turken verblijvend in nederland willen horen,zodat we een discussie kunnen vormen.

Groetjes,

Hans

Ja het is weer wat in Nederland he.
Hoorde dat het weekend ook een bijeenkomst is geweest voor de turkse mensen. En daarwerden ze op geroepen om voor d66 te stemmen op 22 november.
Ja ik vindt het ook een beetje discriminatie wat de CDA en de PVDA doen.
Want iedere nederlander heeft ook een andere mening over de tweede wereld oorlog toch of hun familielid heeft er iets mee te maken gehad, moeten die niet dan van delijst worden gehaald???
Ik vind het geen goed teken dat zij eigenlijk wel 2 grote partijen dit doen.

Groet

Ik hoor vaak praten over ‘de armeense kwestie’, maar ik heb geen flauw benul waarover het gaat.Kan er misschien iemand kort de situatie schetsen, zodat de leken de discussie ook een beetje kunnen volgen.

Stil nu op dit opic,vooral nu Orhan Pamuk de nobelprijs voor literatuur gekregen heeft.
Niemand die een mening heeft?

Hans.

OK dan…Wel opvallend dat Orhan de Nobelprijs gewonnen heeft dus.

Hans hoe word hierop gereageerd in Turkije eigenlijk?

Als ik denk aan de 2de wereldoorlog en hoe er gereageerd is op het uitmoorden van de Joodse mensen…en dat dit dan ontkend werd…toen brak er een flinke tegenstand uit.
Eigenlijk is dit hetzelfde…naar ik begrijp. Het geheel is natuurlijk behoorlijk verborgen, dus niet echt bekend hier in Europa.

Ik weet niet wat ik zou doen, want die discussie is mij een beetje ontgaan dus. Waarom moet er wel of niet gestemd worden…dat mis ik een beetje.

Hans wil jij het duidelijker uitleggen

Bep,

Ik wil het bespreekbaar maken zonder voorondeel.

Hans.

Nee Hans, ik bedoel dat ik dus begrijp dat de turkse regering het gebeuren ontkent, maar dus niet snap waarom er nu niet gebruik gemaakt word van stemrecht. Dat deel ik me ontgaan/begrijp ik dus niet!

Kun je dat nog eens uitleggen!
Thanks
Bep

Tijdens de eerste wereldoorlog dachten de armenen, volgens hun de ‘zwakke Turkije’ (Turkije deed mee aan de oorlog) te kunnen verslaan en kwamen in opstand in de hoop stuk van het land te veroveren.
Het was oorlog en aan beide kanten vielen duizenden doden en gebeurde verschrikkelijke dingen, maar het was oorlog, dit is geen genocide.

Wat de Franse en de Nederlandse regering betreft: Dit is toch een aanval op de democratie of zie ik dat verkeerd??
Wat de Fransen doen -straf als je genocide ontkent- zie ik als een pesterij maar daar hebben ze alleen zich zelf mee.
Dit is meer iets voor een dictator en heeft niets te maken met democratie?