De aankomst op het vliegveld was weer lekker hectisch en onduidelijk. Maar de vriendelijke Viet achter de balie wees ons op de visa balie, welke we natuurlijk eerst nodig hadden. Gelukkig hadden we alles thuis al ingevuld, dus dat was snel bekeken. Bij de bagageband hebben we misschien 5 minuten op onze koffer moeten wachten, daar kan Schiphol nog wat van leren, door naar de koffercontrole en richting uitgang. Hier stond zoals afgesproken onze chauffeur al te wachten dus dat ging allemaal perfect.
De rit naar het hotel was weer geweldig, zig zag tussen alle ander auto’s door en de vele duizenden scooters ontwijkend kwamen we even later in ons hotel aan, ook hier ging alles weer voorspoedig. 10 minuten na aankomst op onze hotelkamer in HCMC begon het te plenzen, maar dat weerhield ons er niet van de stad wat te verkennen.
Bij het hotel hadden we maar even een plattegrond van de omgeving gevraagd en een businesskaartje meegenomen, want Engels spreken ze hier nauwelijks. Nog steeds gebroken van de reis leek het ons het prettigste om in een mall maar even wat te gaan rondkijken en misschien wat te relaxen. Jammer… Het begrip mall kunnen ze hier nog niet echt. Dus na wat rondzwerven door de stad kwamen we uiteindelijk bij de Ben Tahn markt, deze stond toch op ons wensen lijstje dus meteen maar een kijkje genomen. Zo midden op de dag was het hier veel te heet, dan maar wat anders zoeken. Gelukkig vonden we iets wat op een winkelcentrum leek, de Russian Market, zo bleek achteraf. Hier hebben we de meest heerlijke ijskoffie ooit gehad en heerlijk mensen zitten kijken. Rond 18:00 weer teug naar het hotel om ons even op te frissen voor het eten maar dat eten hebben we niet gered. Ik denk dat we een uur later in slaap zijn gevallen…
Vroeg wakker, op tijd ontbijten en op weg naar Chinatown, helaas dacht de taxichauffeur Sheraton(hotel) dus we zijn er nooit gekomen. Als alternatief bij Parkson en Vincom naar binnen gestapt maar dit zijn niet ons soort winkels. Om de hoek even kijken bij het Opera-house en wat wandelen, komen we in een leuk park terecht waar veel stelletjes zitten te knuffelen. Jammer genoeg begon het weer te plensen, dus uitkijken naar wat overdekt. Dan maar naar de Russian Market voor wat souvenirs, dit bleek ook lastig we kwamen op de verkeerde Russian market, eentje langs de snelweg… Terug naar hotel voor juiste naam, Thuong Xa Tax bleek de naam. ’S Avonds voor het eerst eten op de markt, leuk en lekker. Daarna weer fout adres voor voetmassage, uiteindelijk vlakbij aangehouden door chickie, “look at my shop, not dirty massage” lol. Logisch was achteraf gezien in de rose buurt van HCMC. Massage was wel perfect.
Vandaag rustig aan een beetje sight seeing want vanavond hebben we de Foodie-tour geboekt. Achter op een scooter bij een stel leuke meiden van begin 20, door 7 districten van HCMC, en bij 5 verschillende eetstops diverse gerechten gegeten. Geen rare gerechten maar wel anders, het meest vreemde was kikker. Wat een geweldige ervaring was dit! We hebben ons geen moment onveilig gevoeld in deze verkeerschaos. Een aanrader voor iedereen die HCMC bezoekt.
Vandaag dan eindelijk de city tour doen, we besloten dit te doen met de fietstaxi. Eerst onderhandelen over de prijs, daar kwamen we wel uit 150.000 VND voor twee personen. Werkelijk alles gezien wat we wilden en die gasten spraken nog redelijk Engels ook. Het “leukste” kwam aan het spontane einde van deze tour, bij het afrekenen in een rustige straat wilde ze opeens 2x 150.000 VND ?! Ik kon er de humor wel van inzien dus geef ze 200.000 maar dat vonden ze niet goed, krijg ik een ander, nieuw, kaartje onder mijn neus waar de routes opstaan en een prijs van 1,5 miljoen VND. Toen werd het toch wel vervelend en begon ik op dat moment zelfs te twijfelen of ik het dan niet goed had gelezen. Dus op een helder moment besloot ik dat we maar even naar de tourist-police moesten lopen. Eenmaal de pas richting de tourist-police gemaakt te hebben besloten de heren dat ze toch maar de andere kant op gingen… Op dat moment besefte ik dat ik die 150 dus niet fout had gelezen. De rest van de dag lekker mensen wezen kijken op een terrasje en lekker uit eten bij een klein restaurantje.
Cu Chi tunnels in Ben Duoc geregeld voor vandaag, spannend! Dit overtrof alle verwachtingen.
Natuurlijk kent iedereen de verhalen van deze oorlog, maar om ze ter plaatse van een Vietnamees te horen maakt toch heel veel meer indruk en ook dit is zeker een aanrader. Wel voldoende bugspray opsmeren want er zit nogal wat ongedierte als ik de rest van de bezoekers zo zag krabben, gelukkig hadden wij de nodige voorkennis wel. Later op de dag nog even in de Bitexco toren geweest voor wat overzichtsfoto’s, ook weer een verhaal op zich.
De taxichauffeur begreep niet waar ik heen wilde, die vroeg het dus aan diversen anderen. Geen mens weet dat dat ding zo heet?! Op een bepaald moment besloot ik de toren te tekenen… Toen werd het opeens heel duidelijk. Afsluitend voor de laatste keer nog maar eens op de avondmarkt gegeten.
Morgen staat er een trip met de Mekong-express bus naar Cambodja op het programma. Wat een waanzinnige tocht, die gasten zijn stapel gek en kunnen alleen heel hard toeteren!!
Nou had ik de pech op de voorste stoelen te zitten dus mocht alles vanaf de eerste rij mee maken…
Volgende keer neem ik mooi een vliegtuig.
:chin:
Toch een minder kort verslagje als dat ik in gedachten had…