De Drifters

Heeft er iemand ervaring met : 18 daagse overlandse expeditie met de “Drifters” ?
Graag wat informatie over wat we zeker moeten weten en doen.

mvg,

Marc

Hey!

Hebben jullie die reis dan gedaan?
Wij zouden ze dit jaar doen.

Sylvie

We hebben deze reis gedaan en nu 14 maanden later spreken we er nog van. Prachtig, toffe manier om Zuid-Afrika te doorkruisen. Geen problemen gehad in de “vrachtwagen”. Voldoende beenruimte en goede zetels. Het is wel beter om een grote sportzak mee te nemen aangezien deze gemakkelijker in de “locker” geraken. Onze gids, Kerle , was een Zuid-Afrikaan en sprak ook de taal van ginder wat voor ons een neenemer was. Wat wij ook gedaan hebben is, de kledij die we meehadde, hebben we gebruik ginder achter gelaten voor de plaatselijke bevolking. Indien je nog vragen heb, mag je ons verder contacteren.

mvg

Marc

Dankje voor het antwoord!

Welke periode van het jaar zijn jullie geweest?
Wij zouden oktober-november gaan.
Is dit een goeie periode?
Waren jullie tevreden over de lodges (qua hygiëne, wasmogelijkheid…)?
Was het eten lekker?
Hebben jullie je eigen slaapzak en kussen moeten gebruiken?

Sorry voor de vele vragen, maar het is de eerste keer dat we zo’n rondreis gaan doen.

Groetjes,

Sylvie

Wij zijn geweest van 14 oktober 2009 tot en met 9 november. Wij hebben een slaapzak van de Drifters gehuurd en deze waren ok, gewassen en groot genoeg. Een hoofdkussen hadden we niet bij, wij hebben enkel het kussentje vanop de vlieger meegenomen.

De locaties en lodge zijn gewoon goed. Juist de 1ste nacht was het wat aanpassen - vnl. aan de zwoele nacht en aan de ons onbekende nachtgeluiden. Het zal ook wel een beetje aan de stress gelegen hebben.
Op elke locatie hadden we onze eigen was- en douchegelegenheid, uitgezonderd op 1 locatie ( Drifters Zululand Camp), daar was het gemeenschappelijk, wel mannen en vrouwen gescheiden.

Het eten was ook lekker, wordt wel zelf klaar gemaakt en s’morgens werd er telkens afgesproken en gevraagd wa we s’avonds gingen klaar maken. Ge moet wel vragen indien ge speciale wensen hebt ( zoals bruin of wit brood). Mijn vrouw heeft lastige darmen en heeft op de 18 dagen maar 1 enkele keer problemen gehad.

Wel moet ge tijdig vermelden als er speciale zaken (medische) zijn die ze moeten weten.

Ik heb van 1 zaak spijt en dat is dat ik de benji-sprong niet gemaakt heb. Ik heb me namelijk laten leiden door de prijs en niet door de goesting.

Met de Drifters wordt er ook een inheemse school bezocht (de moeite waard) en daarvoor had ik ballonnetjes en balpennen meegebracht. De schoolkinderen en de directeur waren laaiend enthoesiast.

Ik kan nog uren blijven doorgaan. Indien nog vragen ed. geen probleem, stel ze maar , zo komen voor ons de herinnerigen weer boven.

mvg

Marc

Hey Sylvie,
wij hebben ook onlangs deze reis gemaakt en zijn ook laaiend enthousiast!
Het was onze eerste ‘verre’ reis en die is echt goed bevallen. We hadden een aangename groep en de reisleider (in ons geval een reisleider en 2 stagairs) deed ook zijn uiterste best om alles in goede banen te leiden.

Je ziet enorm veel, doorkruist het hele land en de slaaplocaties (quasi allemaal drifters-domeinen) zijn telkens zeer mooi gelegen en met respect voor de omgeving aangelegd.
Hygienisch is het allemaal in orde. Enkel het kamp in Zululand is ,zoals Marc aanhaalt, ietske primitiever. Onderweg kan je ook een 2-3x je kleren laten wassen, dus je hoeft geen kleding voor 3 weken mee te nemen.
Het eten valt ook goed mee. Regelmatig maken we nu nog Bobotie en Kudu klaar, zoals we het daar deden.
Doordat je alles in groep doet, schept dat ook een band. Regelmatig mailen we nog met reisgenoten en wisselen we foto’s uit.
Kortom, zeker een aanrader

Qua periode, zijn we midden november vertrokken. Dan begint rond kaapstad het regenseizoen dus afentoe werden we wel opgefrist met een serieuze regenbui. Maar uitgezonderd een verplaatste ochtendwandeling op dag 2, had dit weinig invloed. Voordeel van die periode is dat het in de parken niet zo druk is als in december-januari. Een kussen meenemen is wel aan te raden. Vooral tijdens de langere truck-reizen is dat welkom.

Alvast veel plezier

Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten! Ik heb dezelfde reis in augustus 2010 gemaakt. Winter in Zuid-Afrika, dus soms een beetje frisjes (alleen in de ochtenden en avonden). Alle accommodaties zijn prima, Zululand inderdaad wat primitiever, maar de rest is prima in orde. Soms een eigen badkamer, soms een gedeelde badkamer op de gang. Maar altijd alles netjes schoon en goed verzorgd. Wat is erg leuk vond is dat iedere accommodatie echt zijn eigen sfeer heeft, je komt zeker niet iedere keer in hetzelfde ‘standaard hotel’ terecht.

De reis bevat een aantal lange truck-dagen, maar daartegenover staat natuurlijk dat je in korte tijd veel ziet, een enorme afwisseling aan landschappen en activiteiten. Kortom, echt een aanrader wat mij betreft!

Ik ga zelf komende zomer opnieuw een reis maken met Drifters, waarschijnlijk naar Botswana.

Heb reeds 3 tours met Drifters gedaan (Oeganda, Namibië en Botswana) en ze waren alledrie top. Vooral als je vergelijkt met de andere trucks die je onderweg tegenkomt. We hebben trucks gezien waarin ze met 24 man zaten. Dan was ons groepje van 14 toch lekker compact. Drifters heeft nu ook een verkoopskantoor in Belgie. Je kan reserveren via www.drifters.be. Prijzen zijn identiek maar betaling is eenvoudiger.

Hey,

Wij vertrekken volgende week voor de 18-daagse zuid-afrika tour. Nu had ik een vraagje, is het nodig dat we nog zelf een slaapmatrasje meenemen voor op sommige plaatsen of is iedere overnachting voorzien van een bed? In de informatiebrochure die we een paar weken terug gekregen hebben stond dat we best ook een opblaasbaar matrasje meenamen, maar misschien is dat algemeen bedoeld voor Drifters-reizen.

Last-minute tips zijn altijd welkom!

Ohja, wat koste die Bungee-jump dan, dat het je heeft tegengehouden?

Alvast bedankt!

Bart

Hey Bart,
een slaapmatras is niet nodig (vermoed inderdaad dat dat veeleer voor de kampeervakanties bedoeld is). Een slaapzak daarentegen heb je wel nodig, maar die kan je eventueel daar huren. Afhankelijk van je reisbureau is dit al dan niet gratis. En een kussen en een pitslamp zijn ook onontbeerlijk.

De bungee-sprong kost rond de 70euro, dus zeker het overwegen waard. Held-op-grote-hoogte als ik ben, heb ik m zelf niet gedaan maar het is wel indrukwekkend.
Een voorproefje kan je vinden als je zoekt op bloukransbridge of op deze site:
http://www.faceadrenalin.com/bloukransbridge.asp

Alvast veel plezier!

Hallo,

Wij gaan de reis doen in november…
Is het nodig om een muskietennet mee te brengen?
Sowieso gaan we wel malarone innemen.

Sylvie

Hoi,
we hadden voor de zekerheid een muskietennet meegenomen (reis was ook in nov.)
maar het is ongeopend mee teruggekomen.
Wel 's avonds best een lange broek/mouwen aandoen.

Hallo,

Is het nodig om speciale bergschoenen / wandelschoenen mee te nemen?

Er zitten twee flinke wandelingen in het programma:

• In de Drakenbergen een wandeling van een uur of vijf door bergachtig gebied, flink klimmen en dalen
  • In de buurt van Knysna een wandeling van een uur of drie langs de kust (onderdeel van de Ottertrail), een ruige route met veel klimmen en klauteren over de rotsen.

Voor deze twee wandelingen zou ik wel stevige schoenen met een goed profiel aanraden, omdat je over een onregelmatige ondergrond loopt. Verder zitten er nog wel wat kortere wandelingen in, maar die kunnen ook prima op gympen of sandalen.

Groetjes Judith

Ik had deze organisatie nog niet ontdekt!! Bedankt voor de tip!!
Ik ben wel geïnteresseerd in de 24daagse rondreis
Zuidelijke Cirkel: Zuid-Afrika, Botswana, Zambia, Malawi, Mozambique

24-daagse overland expeditie
Johannesburg - Johannesburg

• Denken jullie dat de prijs veel goedkoper kan als je het zelf allemaal regelt??? Ik denk het ergens niet…
  • Heeft iemand een idee wat je dan ongeveer nog uitgeeft ter plaatse (er staat bvb. 'we eten vanavond in een restaurant (zelf te bekostigen)… Wat moet ik me daar dan bij voorstellen?
  • Ook klinken enkele optionele activiteiten wel interessant maar vind ik geen prijzen terug.

Ik hoor graag ervaringen!

De Zuidelijke Cirkel lijkt me ook een prachtige reis! Tip: boek op tijd!! Ik wilde die reis dit jaar doen (in augustus), maar toen ik in maart ging boeken zat ie al vol… De reis door Botswana was trouwens een prima alternatief, maar wel een stuk korter (16 dagen).

Wat betreft de kosten: Afrika is niet heel erg goedkoop. Het prijsniveau in supermarkten en restaurants / bars ligt wel iets lager dan in Nederland, maar het zijn zeker geen prijzen zoals je die in bijv. Azië tegenkomt.

Drankjes in de horeca vaak rond de € 1,50 (bier / fris) en in een restaurant waren we meestal rond de 15 - 20 euro per persoon kwijt (twee gangen + drankjes). Kan ook wel goedkoper, maar het ligt er natuurlijk een beetje aan waar je naartoe gaat (en vaak ga je toch met de hele groep samen). Deze prijzen gelden overigens voor Zuid-Afrika, Botswana en Zimbabwe (Vic Falls). Hoe het in de andere landen is, zou ik niet durven zeggen.

Wat betreft de optionele activiteiten: rondom de Vic Falls is alles behoorlijk prijzig, maar dit is dan ook een extreem toeristisch gebied (reken al snel op 60 - 100 dollar voor een activiteit). Ik denk dat het in de andere gebieden wel mee valt, maar hierover zou je Drifters kunnen mailen als je meer informatie wilt hebben.

Mijn ervaring is trouwens dat je sneller én beter antwoord krijgt als je rechtstreeks naar het Zuid-Afrikaanse kantoor mailt (via www. drifters.co.za) in plaats van via de Belgische site!

Bedankt voor de info Juuth!
Nou, dank je voor de tip maar ik had echter al na 10 minuten een uitgebreid antwoord van Drifters België… Kan toeval zijn :slight_smile:
Ik ben benieuwd… Ze zeiden dat ze me nu al goeie tarieven voor vluchten konden geven voor juli 2012 doordat zij contracten hebben met veel maatschappijen… Ik wacht dus vol ongeduld op de volgende mail…
Aan de andere kant vind ik het nu toch wel nog wat vroeg om te boeken! Het is nog een jaar!!! Maar ja… :slight_smile:

O, dan heb ik misschien net pech gehad via de Belgische site :-). Ik moest ruim een week wachten op antwoord en toen bleek het antwoord -achteraf- ook nog eens niet te kloppen. Was overigens maar een kleinigheidje, dus geen probleem.

Misschien hebben we dan volgend jaar wel dezelfde reis, want ik het de Zuidelijke Cirkel nog zeker in gedachten zitten voor volgend jaar! Maar ben pas net een weekje terug uit Botswana, dus eerst even lekker nagenieten van deze reis en dan ga ik me in de loop van het schooljaar wel eens oriënteren op de volgende zomer :wink:

Goh, ik ben al volop aan het dromen maar 1 ding doet me enorm twijfelen… Afstanden!!!
Is het geen gekkenwerk om dit allemaal in deze tijd te doen?? Ik zocht op google even uit nieuwsgierigheid de afstand tussen Johannesburg en Chobe N.P. uit en dat was al meer dan 1200km… Als je er dan de staat van de Amerikaanse wegen bijrekent… Dan ben je toch 15uur onderweg en meer??

Het zullen inderdaad wel flinke afstanden zijn! Vanaf Johannesburg naar het noorden van Botswana is inderdaad al zo’n 1000 - 1200 km. Deze trip heb ik afgelopen maand ook gedaan; dat was dus een lange reisdag (06.30 - 19.30 uur). Verder vielen alle afstanden binnen de Botswana-tour heel erg mee, nooit meer dan een uur of drie, vier per dag in de truck gezeten (en ook flink wat dagen dat we niet hoefden te reizen). Maar dat zal bij de Zuidelijke Cirkel ongetwijfeld anders zijn als ik het reisschema zo zie…

Zelf heb ik niet zo’n probleem met lange reisdagen. Mijn ervaring is dat het vaak toch wel gezellig is in de truck en anders is er altijd nog een boekje, tijdschrift of de Ipod. Maar het is inderdaad wel iets om rekening mee te houden en te overwegen of je dat ervoor over hebt.