Georganiseerde Z-Afrika, Namibië, Botswana & Zambia

Hallo!

Mijn oog is gevallen op een reis door bovengenoemde landen. In juli / augustus zou het allemaal moeten gebeuren, 3 tot 4 weken. Nou zijn er vrij veel verschillende reizen. De een met vlucht, de ander zonder. De een begint met het aantal dagen te tellen vanaf Schiphol, de ander als je daar daadwerkelijk begint. Soms stopt de reis bij de Victoria Falls, en moet je zelf bij een stad zien te komen waar vandaan je terug op Schiphol komt, soms eindig je in bijv. Johannesburg. Er zijn kampeersafari’s, kamperen met een hotel, en hotelreizen. De ene keer is het merendeel van de maaltijden inbegrepen, de andere keer weer niet, hetzelfde geldt voor entrees. Kortom, ik zie door de bomen het bos niet meer.

Een optie is een kampeer (17nachten) - hotel (6 nachten) reis van Drifters. Deze begint in Kaapstad, eindigt in Johannesburg, nagenoeg alles inclusief, 1895 alleen de reis, komt nog de vlucht bij. Waarschijnlijk een internationaal gezelschap, wat mij wel aanspreekt.
Een andere optie is van Baobab. 24 dagen (dag 1 op Schiphol), bijna alleen maar hotels, van Lusaka - Livingstone naar Kaapstad. Incl. vlucht, excl. veel maaltijden en sommige entrees, 2200 euro.

Ik heb geen enkel probleem met kamperen, alhoewel het misschien wat minder is om met nachtvorst in een tentje te liggen. Is het rond die tijd uit te houden in een tent? Ben redelijk het type koukleum…
Het lijkt mij dat bij een kampeersafari wat jongere mensen zijn dan een hotel arrangement. Zelf ben ik 31, vrij actief ingesteld, en ik ga alleen.
Een voordeel van een losse vlucht is dat ik (verre) familie in Kaapstad heb wonen, en daar dus eens een bezoekje aan kan brengen.

Iemand nog tips?

Alvast bedankt!

Gert Jan

Hoi,

Ik ben zelf twee keer met Drifters geweest, ook in onze zomer. Ik vind het een geweldige organisatie, altijd een leuke gevarieerde groep en professionele gidsen. Het slapen in een tent vond ik geen enkel probleem! Het is af en toe een beetje fris, maar waarschijnlijk al warmer naar mate je noordelijker komt. Gewoon een warme slaapzak en dan is het prima te doen. Zeker als je alleen gaat lijkt Drifters me een goede optie, er zijn vaak mensen in hun eentje en ik denk dat je met 31 rond de gemiddelde leeftijd zit. Ik denk dat als je een reis met hotelovernachtingen kiest je een stuk minder je reis beleeft, juist het slapen met op de achtergrond brullende leeuwen vond ik een geweldige ervaring. Dan neem ik die kou wel op de koop toe. Succes met de keuze!

Hoi,

Mijn ouders (40-50) zijn vorig jaar met Drifters weggeweest en zijn er echt helemaal weg van!

Zij hebben een rondreis gemaakt vanaf Johannesburg. Zij sliepen voornamelijk in lodges, waar ze heel erg enthousiast over waren! Deze zijn allemaal midden in de natuur, gemaakt van natuurlijke materialen etc. De gidsen en eigenaren hebben enorm veel kennis van de natuur en dat maakte dat ze de safari nog mooier vonden dan dat het al was.
Verder hebben ze ook veel leuke reisgenoten leren kennen.
Kortom, het klinkt als een echte aanrader! Ik zou zeker voor Drifters gaan.

Ik vind de winter in ZA trouwens erg meevallen hoor, er zijn heel veel mensen die tegen die tijd kamperen! Gewoon een slaapzak mee die bv tot -3 ofzo gaat, warme trui en het komt goed! Bovendien liggen er standaard overal van die wollen dekens e.d. dus ik denk dat het met die kou wel mee zal vallen!

Succes!

Bedankt voor de informatie! De reis is geboekt, over 2,5 maand zal ik wel laten weten hoe het is gegaan.

Gert Jan

hey hallo! Nog even een bericht over hoe het was:
Eigenlijk waren alleen in Namibië de nachten behoorlijk fris, had er ook niet echt rekening mee gehouden dat de zon om 19:00 toch wel behoorlijk aan het ondergaan was. Dus dan doe je eigenlijk ook niet zoveel meer. Bijna alleen maar zonnige dagen gehad, alleen in Kaapstad een dag regen. Wel veel wind!!!
Die matjes die je krijgt om op te slapen waren redelijk ok, de harde sliep ik niet zo goed op, de zachte waren prima. Verder in de tent slapen ging goed, gezellig twee keer een muis op bezoek gehad. Maar, bij de groep die van Drifters die de Botswana tour deden hadden in de Okavanga Delta een pofadders in hun tent!!! Dat maakt het natuurlijk wel wat spannend…
Verder inderdaad niet alleen maar stelletjes, redelijke bonte mix van nationaliteiten. Ik vond gids-gehalte wel iets tegenvallen. Onze gids bestuurde ook de bus, en daar zaten we erg veel in. 's Avonds was ze chef-kok, dus van tussendoor nog wat informatiefs vertellen kwam niet zo heel erg veel. Aan de andere kant; iemand die de hele tijd door de microfoon zit te babbelen had ik ook niet zoveel behoefte aan.
Maarrrrrrrrrrrrr, ik heb het er wel erg naar mijn zin gehad! Een hele hoop dieren gezien, waanzinnige landschappen (met name in Namibië). Zeker de moeite waard!!

Klinkt goed! Ben je uiteindelijk met Baobab of met Drifters geweest?

met Drifters, deze: http://www.drifters.co.za/index.asp?pgid=118
Het sprak me wel aan dat het een internationale groep is. Baobab is dus Nederlands, duurder, meer bijkomende kosten, begint of eindigt bij de Victoria Falls, en daarvandaan is geen directe vlucht op Nederland. Drifters heeft een goede bus (kom mijn benen goed kwijt, ben 1.90 m), eindigt in Johannesburg.
Wel veel reizen hoor! In totaal zo’n 7000km. Dat betekent dan ook dat je niet overal lang kan blijven. De Fish River Canyon hebben we bijvoorbeeld een kwartier bekeken, daarna weer door. Maar als je 4 landen wilt zien in 24 dagen, dan moet je wel veel rijden.