De bieb is geopend!

(origineel bericht op be-more.nl)

De bieb is geopend!

Alweer een week voorbij in Malawi. De tijd gaat zo verschrikkelijk snel! Deze week was (maandag tot woensdag dan) lekker druk. Na een super leuk weekend tussen de nijlpaarden, olifanten en krokodillen zijn we deze week hard aan het werk gegaan voor de opening van de bieb. Of ja, de definitie van hard werken in Nederland is wel een verschil met ‘ hard werken’ hier. Maar goed, we hebben natuurlijk ook wel een beetje vakantie he haha :wink: Alles lekker rustig aan!
Maandag zijn we naar Zomba gegaan samen met 3 lokale vrijwilligers. We moesten eerst ons donatiegeld bij de bank ophalen. Daar hebben we gewoon letterlijk een uur, als het niet langer was, staan wachten. Toen kregen we dan eindelijk het geld. Echt alles in briefjes, mijn hele tas zat vol met pakketjes geld, het stak er gewoon uit haha!
In de stad hebben we een hele stapel boekjes kunnen kopen van een deel van het donatiegeld. We hebben veel verschillende onderwerpen en ik denk wel erg nuttige. Bijvoorbeeld over de pubertijd en de ontwikkelingen die daarbij horen, over aids hebben we heel wat boekjes gevonden, over het huwelijk, opvoeding en bevallingen, noem het maar op. Dit zijn allerlei onderwerpen waar de tieners hier waarschijnlijk nog maar weinig over weten en leren, maar waarschijnlijk wel vragen over hebben. Naast boeken hebben we ook wat verf gekocht om de bieb een kleurtje te geven en gekleurd papier met plakband. Daar hebben we dinsdag samen met de lokale vrijwilligers alle boeken mee ingedeeld in verschillende categorieen. Dat vond ik wel echt super, dat we dit gewoon echt samen met hun hebben gedaan. Ik heb ook zeker het idee dat degene die de bieb gaat runnen echt haar verantwoordelijkheid zal nemen en zich bewust is van het belang ervan.
Woensdag was dan de echte opening. Binnen was alles netjes gepoetst, de ballonnen hingen en het lint was klaar om doorgeknipt te worden. Er was een trommel geregeld en de kinderen hebben lekker gedanst en gezongen. Daarna werd de bieb geopend, heel leuk met speeches en alles erop en eraan. Als afsluiter hebben we nog wat snoepjes uitgedeeld. Hopelijk was de geslaagde opening een goed voorteken!
Volgende week gaan we proberen nog wat jeugd aan te moedigen om naar de bieb te komen. Hoe meer kennis ze hebben, hoe meer mogelijkheden in de toekomst. Daarnaast is het natuurlijk beter dat ze in de bieb rondhangen dan dat ze dat op straat doen.
Gisteren hebben we ons helaas wel een beetje zitten vervelen. De nursery stelt inmiddels ook niet veel meer voor; er waren maar liefst drie kinderen op komen dagen! ’s Middags zijn we naar het drama op de markt gaan kijken. Toen hebben we nog een leuke deal gesloten als promotie voor de bieb: Nog voordat Irma en ik naar huis gaan, wordt er een nieuw toneelstuk gemaakt met als boodschap dat lezen belangrijk is. Het is alleen wel de bedoeling dat wij ook mee gaan spelen (help!), maar ja dat we hebben er wel voor over. Hopen dat het doorgaat!
Vandaag gaan we lekker op jacht naar souvenirs in de stad, morgen wandelen op Zomba Plateau en zondag met onze huismoeder naar de kerk. Volgende week laten we ons verrassen, ik ben benieuwd!!

(origineel bericht op be-more.nl)