De berg der Goden "Olympus"

:dag:hallo lezers,

Ok, ik ben woonachtig in Griekenland, dus ik zou het beste de Grieken hier naar hun mening kunnen vragen over het beklimmen van de Olympus berg… maar de Grieken houden er meer van een ontspannen wandelingetje te maken en dan in een taverna de gebruikte energie weer op te bouwen… Dus, actieve Nederlanders:
Weekendje Olympus: Op zaterdag omhoog en op zondag naar beneden, dat is goed te doen?! Of is het zelfs mogelijk om op 1 dag (vroeg beginnen) vanaf de parkeerplaats (punt A heet dat geloof ik) naar boven te klimmen en weer voor het donker beneden te zijn?!
Graag hoor ik ervaringen van “hikers” en natuur liefhebbers!

Groetjes,
Irene :zon02:

Zit een beetje met dezelfde vraag…

Beste Irene,

Wij verblijven al jaren aan de voet van de Olympus en hebben al vele mensen meegemaakt die de berg beklommen hebben. Meeste blijven 2 dagen weg. Dit alles is afhankelijk van het weer, wat ik begrepen heb kan je Thessalonike een afspraak maken om deze berg met een gids te beklimmen.
Misschien in Litochoro ook zie onderstaande llink.
Zelf ben ik geen held (last van hoogte vrees)

www.ngvng.gr/nl/32vrije_tijd_toerisme_noord-griekenland.html#Excursies

OLYMPUS is de heilige berg en woonplaats van de Griekse goden. Deze berg met een hoogte van ruim 2900 meter beheerst de omgeving. In het dorp Litochorois een informatie stand, waar men inlichtingen kan krijgen over de vele goed aangegeven wandelmogelijkheden rondom de berg. Indien u de berg wil beklimmen, dan kan u best twee dagen nemen. Er is een berghut waar u kan overnachten, reservatie is echter wel aan te raden.

hoop dat je hier wat aan hebt.
Groetjes
Lejo

Hi Lejo,

Dank je wel voor de informatie. In Litochoro zijn we al geweest :slight_smile:
Het wordt waarschijnlijk toch een weekendje met een nachtje in een berghut.
(Grappig, wist helemaal niet dat er een Nederlands-Griekse vereniging was).
Groetjes,
-I-