Hey,
Graag zouden mijn partner en ik, komende zomer, naar Griekenland gaan…meer bepaald het Noorden…we zouden vliegen op Thessaloniki en ook het Olympusgebergte staat op onze verlangreis…en graag ook een beetje strand…
Iemand ervaring met deze regio?
thanks!
In Thessaloniki zelf zijn er geen stranden. Het is een grote stad met een boulevard maar je kan er echt niet zwemmen. De dichtstbijzijnde stranden vindt je in Pereia (zo’n beetje naast Thessaloniki Airport) maar ook daar wordt niet gezwommen.
Voor stranden moet je naar of Halkidiki, of naar Katerini. Ik raad Halkidiki aan omdat het daar erg mooi is en er zoveel mooie stranden zijn dat je niet weet waar je moet beginnen ![]()
Hier een mooi fotootje van een strand in Halkidiki
http://www.phos-graphis.com/Greece%20HTML/content/bin/images/large/IMG_1854.jpg
Je kan ze hier allemaal bekijken ![]()
ps: Halkidiki is een uurtje rijden bij Thessaloniki vandaan ![]()
Bedankt al voor de info…de bedoeling is om met de rugzak rond te trekken (doen we altijd)…weet jij of er daar veel campings zijn?
Mooie foto’s trouwens!!
:-/ was weer te snel…heb je link bekeken, daar staan campings op!!!
Er zijn daar idd campings genoeg.
Camping Armenistis op Sithonia is een aanrader! Zeer mooi strand en de beachbar is elke nacht tot in de late uurtjes open ![]()
Halkidiki is mooi maar ik vind het er in de zomer te toeristisch.Ik hou daar niet zo van
Mochten jullie dat geen probleem vinden dan is Halkidiki zeker de moeite waard!
Sithonia valt wel mee toch…? Kassandra kan idd erg druk zijn… ![]()
Wij zaten op Kassandra, midden in het hoogseizoen
Denk dat je gelijk hebt ![]()
Ja Kassandra in het hoogseizoen is filerijden en druk druk druk ![]()
De andere kant is lekker stil, mooie natuur en gezellige uitgaansgelegenheden!
Als je naar het Olympusgebergte wilt.
Er zijn in de buurt van Neos Pantaleimonas direkt aan het strand een aantal campings aan de voet van het gebergte.
Dit ligt ten zuiden van Katerini.
Als ik me niet vergis stopt de trein daar redelijk dichtbij, het is al een aantal jaren geleden dat we er zijn geweest.
Je weet maar nooit met die Grieken! Altijd even informeren uiteraard.
Het hoger gelegen Old Pantaleimonas is ook absoluut de moeite van het bezoeken waard.
Als je de snel trein neemt vanuit Thessaloniki deze stopt in Katerine. Neem je de gewone trein richting Athensdie stopt bijna bij alle stations o.a Lithoro (aan de voet van Olympus) en Leptokaria. Ook zijn genoeg campings de meeste verhuuren ook huisjes. De meeste campings aan de Olympische Rivera liggen aan het strand, indien je nog meer info wenst hoor ik het graag van je.
mvg
Joanna
Is er ginds veel openbaarvervoer (bus)? Zou eigenlijk een gids en kaart moeten halen zodat we kunnen kijken hoe we onze trip juist gaan doen… Alvast bedankt voor de info!
Ja, er rijden bussen naar de busstations in Katerini en Larissa vanuit daar kun je overstappen
wij hebben de laatste jaren niet zoveel gebruik gemaakt van het openbaarvervoer.
Wij rijden sinds 2004 weer met de auto naar Griekenland en maken dus geen gebruik meer van het openbaarvervoer. Als je aan de kust verblijft zoals de N**. **Panteleimonas – Pieria, Platamonas (hele klim) Skotina en Neo Pori zijn wat vlaker Voor de bussen moet je meestal naar de autoweg lopen hier zijn de bushaltes. Meestal bij parkeerplaatsen, zoals bij de vestiging (fort) van Platamonas.
Maar om veel van de omgeving te zien heb je een auto nodig,
Als je bijvoorbeeld naar Dion wil, is er bijna geen openbaar vervoer te vinden. Ook om naar de Meteora te gaan is een wereldreis.
Verder zijn er van Neo Pori tot aan Katerini heel veel campings die aan de kust liggen.
Vlakbij het fort moet je een behoorlijk klim maken om bij de bushalte te komen.
Zie ook de website die 1Harma heeft ingesloten. of www.poseidonbeach.net
Ook zijn er genoeg hotels.
Hoop dat je hier wat aan hebt, laat me weten als je nog meer info wil over de streek, etc.
mvg
Joanna
Iemand ervaring met de klim van het Olumpus massief?
Olympus natuurlijk…:-/