Hallo,
Wie kan mij van advies dienen? Ik wil graag met mijn zoon van zestien deze zomer naar Griekenland. We zijn er nog nooit geweest. Graag willen we ook een paar dagen naar Athene . En dan verder naar 1 of 2 eilanden voor zon en natuur en cultuur. Als je een complete reis boekt is dat niet te betalen. Wij moeten in de schoolvakantie. De eerste 2 of 3 weken van augustus. Is het te doen als je alles zelf probeert te regelen?vlucht, auto, verblijf, oversteek per ferry in Griekenland? Wie heeft hier ervaring mee?
Alvast bedankt.
Zorba
Hoi,
Ik heb zelf geen ervaring maar misschien wel een tip.
Je kunt een pakketreis boeken en dan evt.een 1 of 2 daagse reis naar Athene maken. Soms zijn er ook excursiemogelijkheden via de touroperator. Een binnenlandse vlucht vanaf een Grieks eiland is vaak niet zo duur. Ook kun je vaak goedkoper met de bus. Je gaat dan met een goedkopere ferry over. Natuurlijk zijn de groetere cruise-achtige schepen veel duurder.
Gr. Inge
Hou er in ieder geval rekening mee dat Athene in de zomermaanden geen leuke stad is. De temperatuur kan zeer hoog oplopen en de luchtvervuiling is legendarisch. Volgens mij kun je je, zeker voor een eerste kennismaking, beter beperken tot een eiland, dat ook op cultuurgebied iets te bieden heeft. En dan is een pakketreis vaak goedkoper dan alles individueel te regelen. Bovendien, indien je Griekenland te duur vindt en toch houdt van cultuur, dan is Turkije een goed en goedkoop alternatief. Naar Kusadasi kan je voor weinig geld, ook in de zomer en vandaar ben je op een wip in Efese, een van de best bewaarde antieke griekse steden. Wil je naar een Grieks eiland, dat kan ook. Samos ligt voor de kust en vanuit Kusadasi is er een makkelijk bootverbinding. Mogelijkheden zat
Veel plezier,
Geert
Vanaf Athene kun je met de ferry naar verschillende eilanden. Aegina is vlakbij en heeft een mooie tempel (wel klein). Ik weet niet precies hoe het daar is in de zomervakantie… Nafplion op de Peloponnesos is ook prachtig. Leuk stadje, mooi groot theater in Epidavros en volgens mij gaat er in de zomermaanden ook een ferry naar Palea Epidavros. Maar van waar vandaan die gaat??? Een leuk eiland waar je ook nog kunt zonnen, is Poros. Als je goedkoop wilt overnachten, ga dan naar Galatas (het vasteland). Je kunt dan binnen 10 minuten voor weinig geld varen naar het eiland. Genoeg keus dus!
Athene is prachtig en zeer zeker een bezoek meer dan waard. Ook in de zomer!!! Athene is een stad waar je je geen moment hoeft te vervelen. Vele musea, archeologische sites en ja, je kunt zelfs de tram naar het strand nemen. Ik woon in Athene en kan je deze prachtige stad van harte aan raden! Boottrips naar de nabij gelegen eilanden Eagina, Poros,Hydra of misschien een dagje Piraeus…keuze genoeg!Een aanrader is ook de bus naar Nafplion te nemen in nog geen 2,5 uur ben je er!
Kalimera!
Ik sluit me helemaal aan bij een bezoek aan Epidavros en Nafplion. Vooral Epidavros is vreselijk mooi. Alleen is een beetje de vraag hoe je wilt gaan reizen: auto huren kan, maar je kan ook met de bus. Veel goede busverbindingen, en niet vreselijk duur, vooral aangezien je met z’n tweeen bent.
Eilanden: Alle eilanden zijn vanuit athene goed te bereiken. Ik ben zelf naar Tinos geweest: heel mooi stadje, cycladisch eiland, mooie stranden (bereikbaar met de bus) en een camping die bungalowtjes met eigen douche verhuurt voor ± 30 euro per nacht. Niet echt veel uitgaan, wel lekker eten en terrasjes. En een bootverbinding met Delos en Mykonos voor een dagje excursie
Ook de tocht van en naar het eiland is erg mooi, je vaart langs andere eilanden, onder ander Paros (als ik het me goed herinner) dat ook heel mooi schijnt te zijn.
Athene is idd erg heet in augustus: in mei/juni is het beter, maar ik begrijp dat dat niet gaat lukken. Maar je moet het gezien hebben: het is een prachtige stad. Zorg gewoon dat je op het heetst van de dag lekker in het park zit, met eten en drinken in de schaduw, om daarna weer een site te bezoeken.
Ik hoop dat het jullie gaat lukken, in ieder geval heel veel plezier!!
Jasou, Els
gvg, hoe kom je erbij dat Athene in de zomer geen leuke stad is? Fout, fout, fout. Misschien bevalt ze jou niet maar zo’n 3 miljoen andere mensen vermaken zich elk jaar zeer goed in deze prachtige stad die veel meer te bieden heeft dan de meeste Europese hoofdsteden.
Zie: Athens Info Guide
Turkije is op dit ogenblik mijn zijn vogelgriep en regelmatische bomaanslagen in toeristische gebieden zeker niet de meest gewenste bestemming. Als je pech hebt, is het je laatste vacantie geweest!
Ik moet het toegeven, ik ben in volle zomer nog nooit in Athene geweest, ik vermijd dit namelijk omdat ik me goed de nieuwsberichten herinner over levensbedreigende hittegolven, luchtvervuiling enz… ik kan me goed voorstellen dat dit, in combinatie met het verkeer, een helse coctail is.
Uw opmerking over de vogelgriep raakt kant noch wal. Griekenland en Turkijë zijn buurlanden en die griep kent geen grenzen. Uw - overdreven - waarschuwing voor Turkijë kan je evengoed toepassen op Griekenland en het ganse oostelijke middenlandsezeegebied.
gvg
De zomer is er inderdaad mooier dan in West-Europa maar sterftecijfer omwille van de hitte is niet hoger of lager in Athene dan de percentuele verhouding elders. Wat de laatste twee jaar wel lager is dan het gemiddelde cijfer van de west-europese hoofdsteden, is dat van de luchtvervuiling omdat Athene zich op dit vlak erg inspant niet alleen omwille van de gezondheid van zijn inwoners en bezoekers maar ook omwille van de schade die de luchtvervuiling toebrengt aan eeuwenoude monumenten. Zoals in elke stad die met dit probleem kampt, doet het zich overigens enkel voor als het windstil is. Het is nu ongezonder op een zomerse windstille dag van de Place de la Concorde langs de Champs Elisée te wandelen naar de Arc de Triomphe dan een ganse dag in het oude centrum van Athene, dat voor een groot deel verkeersvrij is, rond te slenteren.
Mensen klagen vaak graag maar je hoort ze zelden of nooit als ze met de auto en de kamper of caravan half Europa doorkruisen en zelf bijdragen tot de luchtvervuiling waarover ze klagen.
Uw opmerking over de vogelgriep raakt kant noch wal. Griekenland en Turkijë zijn buurlanden en die griep kent geen grenzen. Uw - overdreven - waarschuwing voor Turkijë kan je evengoed toepassen op Griekenland en het ganse oostelijke middenlandsezeegebied.
Klopt, deze griep kent geen grenzen. Desondanks heeft er zich tot op heden geen enkel probleem voorgedaan in Athene noch in de rest van Griekenland. Het probleem van bomaanslagen in toeristische gebieden in Turkije stelt zich spijtig genoeg wel.
Nog één reactie en dan stop ik ermee, want dit heeft niets meer te maken met de oorspronkelijke vraag. Geen problemen met bomaanslagen in Athene ?
De laatste bomaanslagen dateren van 3 januari 2006 toen 3 handgemaakte bommen ontpoften in het centrum van de stad. En op 12 december 2005 ontplofte op Syntagma een bom waarbij meerdere gewonden vielen. Is Syntagma een toeristische zone of niet ?
De bommen zullen mij niet tegen houden om naar Athene te gaan, net zomin vermijdt ik Turkijë om die reden. En wat de hitte en luchtvervuiling betreft, elke grote stad aan de middellandse zee is op het hoogtepunt van de zomer soms bijna onleefbaar. Daarom heb ik degene die deze topic opstartte de raad gegeven om beter naar een eiland te gaan. En als ik me niet vergis is dat precies wat ook de Grieken doen.
Het is en blijft een feit dat toeristen, gebieden (in dit geval Turkije) die negatief in het nieuws komen, mijden.
Het blijft een populaire bestemming, maar vraag het na bij de reisbureau’s…vele mensen keizen toch liever voor een andere bestemming, en dan vaak Griekenland.
En inderdaad…Griekenland is een buurland, dus de vogelgriep is dichtbij, maar daar wodt geen aandacht aan besteed in de media. Mensen horen alleen “TURKIJE” vallen op tv en radio, en dat werkt dus negatief uit.
Sorry…dit is een beetje off-topic, maar ik wilde toch reageren op GVG, want JANBEEU wilde (denk ik) alleen maar zeggen hoe de gemiddelde toerist denkt en daarna kiest.
Als dat bommen waren dan kan ik me best voorstellen dat er in Amsterdam meer bommen in een maand ontploffen dan in Athene in 10 jaar. Op 3 januari werden 3 vuilnisbakjes op straat “opgeblazen” met gekocht vuurwerk. In december ontplofte een “bom” in het bagagekoffertje van een scooter die vlakbij het postkantoor van het Syntagmaplein gestationeerd stond. De enige gewonde was de jas van een voorbijganger waar een scheur in zat. Later bleek dat het niet eens om een bom ging maar om twee verpakkingen met chemicaliën die gescheurd waren en zich vermengd hadden. De eigenaar van de scooter betaalde op het ogenblik van de “aanslag” zijn telefoonrekening in het postkantoor.
Het enige dat echt “opgeblazen” werd, waren de berichten in de west-europese media. Als je hier woont weet je echter wel beter. Sensatie verkoopt nu eenmaal goed vrees ik.
Je hebt volkomen gelijk. Zolang het om incidenten gaat mag je je niet laten afschrikken door zulke zaken maar de meeste toeristen denken daar blijkbaar anders over. Dat verklaart mogelijk waarom de boekingen in Griekenland vorige maand 20% hoger liggen dan dezelfde periode vorig jaar.
Als je gans het jaar in een drukke stad woont en werkt is het heel normaal dat de Grieken voor hun vakantie naar de eilanden of naar hun geboortedorp trekken waar ze meestal verblijven bij familie.
Hi Zorba!
Vorig jaar heb ik ongeveer hetzelfde gedaan, alleen dan in tegenovergestelde richting, ik ben geeindigd in Athene! Zeker een mooie stad, ook in de zomer, maar niet voor langer dan 2/3 dagen!
Ik ben naar de eilanden Paros, Santorini, Ios, Kreta en Rhodos geweest! Paros ligt op ongeveer 4 uur varen van de haven van Athene. Ik vond dit een erg leuk eiland. Mooie stranden, leuke plaatsjes en goede busverbindingen etc. De andere eilanden die ik opnoem liggen allemaal wat verder weg en ik weet niet hoe lang je wil gaan, maar Santorini is ook zeker een aanrader! De hoofstad Thira is erg mooi. Wij verbleven op Santorini camping, een leuke camping met zwembad en huurtentjes! Ook Ia is de moeite waard en Perissa heeft een heel mooi (zwart) strand!
Als ik je nog een tip mag geven…! Als je met de ferry gaat, kies dan voor de Bleu Star. Deze zijn iets duurder, maar je weet wel bijna zeker dat je op tijd bent en ze zijn net iets sneller als andere ferrys!
Ik hoop dat je iets kunt met deze info…! Je kunt me ook altijd nog mailen!
Succes met de keuze en alvast heel veel plezier!!!
Groetjes Lotte