De 3 mooiste plekken van Indonesië

mijn mooiste 3 plekken (tot nu toe, ben nog lang niet overal geweest…):

• de oostkust van het eilandje Ceningan (Bali)
  • omgeving (rijstvelden, jungle en Pura Luhur Batukau) bij Jatiluwih (Bali)
  • de “rustige” kant van Gili Air (Lombok)

hoop er in de toekomst nog vele mooiste plekken bij te vinden!

1. Sunset Kalong Island ( flying fox’s island, Komodo islands ) - overnachten op de boot en uitvliegen van vliegende honden
  2. Kuta Beach Lombok (white peper sand) - Tot je enkels in de peperkorrelszand met geweldig uitzicht en in een (nog) rustige omgeving.
  3. Sunset from West-Side Gili Trawangan(sun set between Gunung Agung and Batur) - Zon zien verdwijnen tussen de twee Balinese vulkanen gezien vanaf het rustige gedeelte van Trawangan(Villa Jullius).

Maar teveel mooie plekken en nog te weinig eilanden gezien…

De Bromo-vulkaan (Java), Kusamba-beach en Padangbai (Oost-Bali).

Dat is moeilijk, want elk eiland is weer zo anders!

1. Megalieten in de Bada Vallei (Sulawesi)
  2. Oog in oog staan met orang oetans (Sumatra, Kalimantan)
  3. bijzondere traditionele doden cultuur in Tana Toraja (Sulawesi)
  4. Schildpadden spotten in Sukamade (Java)
  5. Duiken Bunaken en Togian eilanden

Ok, stiekem 2 extra… en het lijstje is eigenlijk nog langer.
Je kunt wel minimaal 3x op vakantie naar Indonesie.

1. Sumatra/Java/Bali
  2. Sulawesi (wel per prive-auto met chauffeur, niet per openbaar vervoer, dat werkt er niet als je veel wilt zien, want het is nog niet ontgonnen voor toeristen)
  3. Eilandhoppen Kleine Sunda eilanden (Flores, Komodo, Lombok, Gili, Bali)

Ik kan gewoon niet kiezen!

Mijn favoriete plek is absoluut Tajen op Bali, een klein dorpje tussen Tabanan en Penebel. Vijf jaar nadat ik er les heb gegeven was ik er deze maand weer, en het voelt nog altijd als thuiskomen. De mensen zijn zo lief en hartelijk.

Mooiste plekken qua duiken:

• Alor in het verre oosten. Prachtige harde en zachte koralen, en geen toeristen.
  • Bali. Zowel de plekken met mooi koraal als Menjagan en Nusa Penida, als de plekken met zand en bijzondere beestjes als Secret Bay, Puri Jati en Seraya als het wrak bij Tulamben.
  • Pulau Weh. Misschien niet mooier dan Komodo, maar de sfeer is er heel goed.

Mooiste vulkanen:

• de Bromo en Kawah Ijen in het oosten van Java
  • Sibayak op Sumatra
  • Kelimutu op Flores

Mooiste dorpen:

• Sumba, zowel de omgeving van Wangapu als Wakububak.
  • Flores, de omgeving van Bajawa
  • Tanah Toraja op Sulawesi

Mooiste tempels en moskeeen:

• Borobudur bij Yogya
  • Prambanan bij Yogya
  • Ulu Watu op Bali. niet vanwege de tempel, maar vanwege de sfeer en de kecak dans. al heb ik een hekel aan de apen daar!

Mooiste plekken voor ‘wildlife’:

• Ketambe op Sumatra. geen rehabilitatiecentrum, maar orangutans in het wild!
  • uiteraard: de Komodovaranen. ik zag ze op Rinca.
  • dolfijnen vanaf de boot, o.a. bij Alor en vanaf de boot tussen Bali en Lombok
1 like

Hi Jenny
Eerst Bukit Lawang, waar we Orang Oetans en hun babys echt van zooo dicht bij hebben kunnen zien, fantastische fotos kunnen maken en echt uren hebben staan genieten. Ik geloof in totaal 7 of 9 incl babies, en daarnaast gibbons en thomas leaf monkeys.
Hierna gingen we door naar Ketambe, in de hoop, ook als reisorganisatie die graag off the beaten track gaat, een alternatief te kunnen bieden…
Helaas helemaal niets gezien! Nog niet een mini aapje… ja toen we over de weg terugliepen, vlak bij het dorp, daar zat het vol met de kleine brutale aapjes die je overal treft.
Tja, dan vind ik een dag heen en een dag terug, toch wel ver om… Zeker als iemand maar 3 weken heeft, dat is toch anders dan als je er langere tijd woont. Ik zou echt zo verdrietig zijn als het mijn enige kans op orang oetans was en ik zou er niet 1 zien…

Dit jaar zijn we naar Kalimantan gegaan, ook om een alternatief programma te testen, en vanaf de boot bezoek je dan feeding platforms, zodat je (bijna wel) zeker weet dat je orang oetans ziet. Daarnaast hebben we, vanaf de boot, verschillende orang oetans in het wild gezien. Ook heb je daar hele groepen langneus apen (die ze Orang Belanda oftewel Nederlanders noemen, vanwege hun lange neuzen).
Het leukste vond ik dat we onder een klamboe net onder het dekzeil van de boot sliepen en s ochtends (uur of 6) wakker werden omdat de groepen apen aan het krijsen waren. Leuker dan een wekker! Daarna ging de bemanning een visje vangen voor onze lunch… Supergaaf.

Wil je hier mee over lezen, dan kun je wellicht mijn blog lezen:
http://paulienvdg.waarbenjij.nu/?page=message&id=3876053

Ik heb de orangutans ook gezien in Bukit Lawang (nadat ik in Ketambe was geweest), en een paar jaar geleden al in Semonggoh (Maleisisch Borneo). Inderdaad, in Bukit Lawang komen de beesten dichter bij, maar ik vond het zo NEP! Verzorgers die op een platform zaten en apen suikerwater uit een beker lieten drinken. Kijken met een grote groep mensen en krijsende kinderen, en de apen schrikken er niet eens meer van! Overigens: je mag tegenwoordig geen uren genieten, na een uur moet de hele karavaan weg bij het platform.

In Ketambe had ik een goede gids, en na iets meer dan een uur zag ik de eerste aap (= orangutan). We waren met zijn tweetjes (plus de gids), en we zijn onder de boom gaan zitten/liggen en hebben in alle rust de moeder met haar jong bekeken. 's Avonds in bed lag ik nog te stuiteren, zo bijzonder vond ik het. :slight_smile:

Mijn reisverslag van Noord-Sumatra/Aceh komt waarschijnlijk volgende week online. Ik ben pas een week terug.

Dat klinkt echt supergaaf, je hebt geluk gehad! Heel bijzonder.
Misschien zaten wij niet in de goede tijd vh jaar.

In Bukit Lawang hebben we het platform overgeslagen, we zijn gelijk de hele dag het bos in gegaan. De Orang Oetans lagen lekker in hun nesten of zwaaiden door de bomen.
In Kalimantan lag er fruit op het platform en maar een handvol toeristen. Wij en ander groepje. We stonden allemaal stil te kijken. Dus geen dierentuin taferelen.

Je kunt ook met je gids in Bukit Lawang afspreken om al om 6 uur te gaan lopen, zijn dieren vaak actiever. En er zijn op dat tijdstip weinig toeristen. En heb je dan nog niets gezien, of ben je met kinderen ofzo, dan kun je altijd nog naar het platform gaan.

Nou heb ik niet veel van Indonesie gezien (wat uiteindelijk wel de bedoeling is). Maar voor mij zijn dit de mooiste plekken.

1. Gili Meno (misschien is het niet de mooiste, maar het is er echt prachtig en het voelt stiekem wel een beetje als een tweede thuis.)

http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/41304_1426979067640_1027706107_31042744_5832177_n.jpg

1. Suranadi, Lombok. (Prachtige tempel, en ik heb er in 2 x 1 week geen 1 toerist gezien, heerlijk!)
  2. Lovina bij zonsopkomst.

http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/40920_1451364037249_1027706107_31100256_5054026_n.jpg

• Flores strand bij wae cicu allen nog per boot bereikbaar ten noorden van labuanbajo
  • flores, eilandjes bij riung
  • Flores, komodo
  1. Pasir Panjang bij Ohoililir (Kei-eilanden)
  2. Biru (Zuid Sulawesi)
  3. Noord Seram
  4. Baliem vallei Papua
    en nog veel meer moois

Da’s lastig sommige staan er al bij, maar wat dachten jullie van:

1. Kelimutu op Flores
  2. Raja Ampat West Papua vooral onder water.
  3. Derawan en omliggende eilanden zoals vroeger de Gili’s waren (Kalimantan)

De plekken zijn moeilijk te zeggen, het is maar net waar het om gaat. Een stad? Een strand? Landschap? Cultuur? Flora en fauna? Indonesië is zo groot en veelzijdig.Dus:
Stad Yogjakarta
Strand - Pulau Serayu
Landschap - Tana Toraja
Cultuur - West Sumba
Flora en fauna - Sumatra

Jij bent ook een fan van Flores net als ik!

Er zijn veel mooiste drie plekken van Indonesië. Wat zo in mij opkomt zijn:
*(Zonsopgang op) De Bromo -Java
*Het eilandje Gili Nanngu in Zuidwest Lombok
*Het Nationale Park van 17 eilandjes voor de kust van Riung op Flores

Ik ben alleen op Java, Bali en Lombok geweest, dus moet de mooiste dingen nog gaan zien, maar voorlopig is dit het lijstje:

1. Gunung Rinjani - Lombok
  2. Lombok (met scooter week op Lombok geweest, echt geweldig, nauwelijks toeristen gezien op de weg en geweldige tijd gehad in het zuiden met de vrienden die ik ontmoette op Rinjani)
  3. Borobudur - Java (toch wel bijzonder, ondanks dat ik het erg duur vond)
  1. Bromo vulkaan bij viewpoint
  2. Lovina + munduk: rondrit met de scooter door de bergen, langs watervallen, bergmeren, aapjes langs de weg, …
  3. Padang Padang beach ( denk dat het zo geschreven wordt? ) in Bali
  4. Bali Bird Park: geen “mooie” plek, maar wel ontzettend leuk

Van Amlapura langs de kustweg naar lovina

Dan vanaf Lovina via de meren en Tabanan weer naar Candidasa

Een droom is nog eens een helicoptervlucht over het eiland.

En het blijft Bali :s’ morgensvroeg de zonsopgang vanaf je terras te zien op de Gunung Agung

Hallo,

Namens de Indonesische ministerie van Toerisme heb ik op hun Nederlandse website een Bali Top 5 mogen maken, ik heb dit over het “echte zuiden” van Bali gedaan, waar het net zo rustig is als in het oosten, westen en noorden.

http://www.toerisme-indonesie.nl/indo-top-5/bali-top-5/

Warme groet,

Marcello

1 like

Hoi Marcello,
Vast hele mooie plekjes hoor, maar het kan toch niet zo zijn, dat alle 3 de mooiste plekjes van INDONESIE in het zuiden van Bali liggen.Vriendelijke groet,
Hans Huizinga
www.balesolah.com