Java & Bali of Bali & Lombok

Hoi Allemaal, :zon02:

Mijn vriend en ik willen graag in september/oktober naar Bali.
Graag willen we een rondreis boeken met nog een ander land erbij.
Nou zou ik graag willen weten wat leuker, mooier is om te doen: Java & Bali of Bali & Lombok.

Wel merkte ik dat je bij alle rondreizen op Bali minder doet, maar dat je dat weer wel kan bijboeken. En wat moet je echt gezien hebben?
En welke organisaties raden jullie aan?

Ik hoor graag wat van jullie.
Alvast bedankt!
Groetjes Annebel

Ik zou geen rondreis boeken, maar gewoon zelf de eilanden aan doen.
Wij zijn 2 geleden eerst naar Lombok gevlogen (vai Bali) en zijn daar 2 weken gebleven. We zijn daar een paar keer met een auto met chauffeur op pad gegaan, hebben noord en zuid gezien (lombok is niet echt groot)
Ook zijn we een dat naar een klein eilandje geweest, naam vergeten en een paar maar met een duiktrip naar de Gili eilanden geweest. Na die 2 weken zijn we naar Blai gevlogen waar we ook weer een paar keer met een chauffeur weg zijn geweest (gewoon eerst op internet en in Lonely Planet uitzoeken wat er te zien is en wat je wil zien) en een brommertje gehuurd om mee te bergen in te trekken (we waren in het oosten van Bali) Zo ontmoet je de lokale bevolking, wat je meestal niet hebt met een georganiseerde rondreis. Alle vluchten en hotels hebben we via internet geboekt.

Persoonlijk zou ik ook niet voor een georganiseerde rondreis gaan, maar lekker zelf reizen. Het is altijd mogelijk om een auto met een chauffeur te regelen als je een keer een dagtrip wilt maken die een beetje lastig gaat met het openbaar vervoer, en zeker op Bali zijn er volop touristoffices te vinden waar je ook kant en klare tours kan boeken voor weinig geld.

Welk eiland je behalve Bali het best kunt bezoeken, hangt heel sterk af van je persoonlijke interesses. Wil je graag (meer) strand en duiken, dan is Lombok een aanrader. Je kan hier heerlijk relaxen op het strand van Kute (zuid Lombok), of je kan duiken (en ook relaxen) op de Gili eilanden. Bovendien staat op Lombok een van de hoogste vulkanen van Indonesie, de Rinjani. Met een meerdaagse trekking kom je bij het kratermeer aan de top.

Wil je daarentegen meer hectiek, een rijkere cultuur en oude tempels, dan kun je Bali weer het beste combineren met Java. Hier vind je o.a. de Borobudur en Prambanan, maar op de vlakttes rondom deze tempels vind je nog meer oudheden. Ook rondom Malang (Singaraja) en rondom Blitar zijn tempels te vinden. En ook Java heeft vulkanen, o.a. bij Bandung en natuurlijk de Bromo.

Bedoelde je de oude Koninkrijk Singasari (of Singosari) ?
In West Java hebt je ok uitgedoofde vulkanen in de buurt van Tasikmalaya en garut .
Vandaar dat je daar de beroemde Cipanas warmwaterbronnen hebt.

Dat bedoelde ik inderdaad.

Van mijn website (http://www.ikreis,net) - foto’s dateren helaas nog uit het analoge tijdperk en de scans zijn niet zo goed…

Minder bekend zijn de tempels romdom Malang, zoals bij Singosari.

Wij besluiten om per trein naar Singosari te gaan (de trein richting Surabaya). Op tijd op het sation, in het bezit van de juiste kaartjes, let’s go!. De trein is al aardig vol wanneer we instappen, eigenlijk hebben we geen zin om te staan. Gelukkig vinden we een coupé waar nog een aantal banken vrij is, hier nemen we dus plaats. Een man met een petje zegt dat het deel van de trein waar we ons in bevinden, gereserveerd is en dat we er niet mogen zitten. Na even doorvragen blijkt echter dat dat pas vanaf de volgende grote plaats is, en aangezien wij slechts naar Singosari gaan, de volgende halte, mogen we blijven zitten. De man blijkt leraar te zijn op een basisschool en vertelt vol trots dat hij heel goed Bahasa Indonesia en Bahasa Jawa spreekt. Ook spreekt hij wat Engels en wil dat graag met ons oefenen. Geen probleem! Zijn gebrekkig Engels en mijn gebrekkig Indonesisch zijn voldoende om een gesprek te voeren. Hij vertelt ons dat hij het belangrijk vind dat de kinderen naar school gaan en een paar talen leren. Ik kan dat alleen maar beamen. Toch is het wel krom: veel mensen in Indonesië zullen nooit samenleven of werken met iemand die hun eigen taal niet spreekt en zullen nooit de mogelijkheid hebben het land te verlaten. Is het dan erg nuttig om ook Engels te spreken?
Na een uur vertrok de trein eindelijk. Tot onze grote verbazing zien we ineens station Singosari voorbij zoeven! Daar hadden we toch moeten stoppen??? Ja, maar aangezien de trein vertraging heeft, vandaag even niet.

Vanaf de volgende halte nemen we een bemo naar Singosari.

In Singosari is een aantal oude Hindoeistische tempels met imposante dwarapala (tempelwachters) te vinden. Ook de stupa in Sumberawan is een bezoekje waard, mede door het tochtje door sawa’s wat moet worden afgelegd om deze stupa te bereiken.
In Tumpang ligt Candi Jago, welke een vorm van tantrisch Buddhisme vertegenwoordigd. Een klim naar de top van de tempel symboliseerd de gang naar het Nirwana. De trapjes zijn nog in goede staat, dus klimmen maar!!!

Candi Singosari

dwarapala bij Singosari