(origineel bericht op be-more.nl)
De 2e week in het ziekenhuis
Hoi hoi!
Hier weer een berichtje vanuit het mooie Uganda
Deze week was een bewogen week. Maandag was vooral in de ochtend druk. Op Male ward waren er 3 flink zieke mannen. Een man met hiv en tbc en een jongen die een boda ongeluk heeft gehad. Z’n gezicht was flink opgezwollen en had waarschijnlijk ook een knie fractuur. In Nederland word er een wek advies gegeven als iemand een flinke dreun op het hoofd heeft gehad maar omdat de boda meneer gelijk bij was na het ongeluk vonden ze dat niet nodig… De jongen is 's avonds nog naar masaka overgebracht omdat dat dichter bij z’n familie is. Ook lag er een jongen van 24 waarvan de darmen helemaal stil lagen en hij had al dagen lang amper tot geen urine productie… Hij oogde erg ziek, in de ochtend mocht deze man ook niets oraal hebben maar toen Sanne ging kijken bij die jongen mocht hij iets eten… Alleen had hij daar geen geld voor dus na 3x checken bij de arts en verpleegkundige of hij inderdaad wel iets mocht eten is Sanne naar ons huisje gelopen voor een boterham en een kop thee… Hij zou eind van de middag onder de scan gaan maar de stroom stopte er even mee dus hij werd uitgesteld. We hadden Esther (verpleegkundige) gevraagd om te bellen als hij geopereerd zou worden.
'S ochtends om 7 uur ging m’n telefoon, Esther belde met de mededeling dat de jongen gisteravond helaas is overleden vlak voordat de scan gemaakt zou worden… We waren allemaal wel even stil van dit bericht, hij was van 24 maar echt haast maken ze helaas niet, ongeacht zijn leeftijd.
Dinsdag gingen Ineke en ik even kijken op Male ward toen er net een spoedgeval werd binnen gebracht. Toen de man op tafel lag zagen we dat hij niet meer ademde… De arts had het nog niet opgemerkt dus ik heb hem er maar even op geattendeerd… Ze hebben wel een poging gedaan om hem een soort van te reanimeren maar zonder resultaat helaas. Hij heeft waarschijnlijk een hartstilstand gehad op de boda en in daardoor omver gevallen (hij was bekend met hartproblemen). Ineke en ik hebben nog geholpen met afleggen.
Aan het einde van de ochtend werd zijn zus onwel binnen gebracht, die was in shock geraakt van het nieuws.
Woensdag hebben we geassisteerd bij een bevalling, echt een super ervaring om daar bij aanwezig te zijn! Na de bevalling hebben we geholpen met vaccinaties bij kinderen. Iedere woensdag is vaccinatiedag dus toen we na de bevalling naar buiten liepen stonden er echt super veel moeders met hun kinderen te wachten dus woensdag heb ik volgens mij meer prikken gegeven dan dat ik op m’n werk in een jaar geef!
'S middags was er ook nog een bevalling van een tweeling maar we waren net te laat, ze waren al geboren maar we hebben nog wel de navelstreng mogen afbinden en ze mogen wegen.
Vandaag is Inge jarig dus we hebben gisteren avond een taart voor Inge laten bezorgen. Inge was totaal verrast, ze wist van niets dus dat was echt leuk. Abert, onze lokale project manager die was er ook bij en die heeft echt een prachtige speech gegeven. (Hij is echt heel lief maar hij is niet heel snel met praten dus alles duurt een beetje lang haha)
Ineke en Inge zouden vandaag op outreach gaan voor vaccinatie en Sanne en ik gingen Kim mee helpen op het land. Na een mooi boda ritje naar Kim toe is Sanne weer terug naar huis gestuurd door Kim omdat ze al een aantal dagen niet lekker is, net als Ineke. Ze hadden beide al een malaria test gedaan maar deze was negatief, maar de malariatabletten kunnen de tekstuitslag beïnvloeden en de symptomen lijken wel heel erg op malaria dus Sanne en Ineke zijn in het ziekenhuis een kuur wezen halen dus hopelijk voelen zich snel weer beter!
Ik heb bij Kim op het land geholpen, echt super leuk! Ze verbouwt groente en fruit voor ondervoede kinderen in het ziekenhuis en een aantal moeders werken bij haar op het land in ruil voor eten. Erg leuk om dit als afwisseling met het ziekenhuis te hebben!
Morgen ochtend vroeg vertrekken we naar murchinson falls (safaripark) dus ik hoop na het weekend foto’s te plaatsen van olifanten, leeuwen en andere wilde dieren! ![]()
Er zijn al bijna 2 weken voorbij, de tijd vliegt echt!
Tot snel!
Xx