Daycare en babyroom

(origineel bericht op be-more.nl)

Daycare en babyroom

Hallo,
Vandaag was het m’n laatste dag in de daycare. Morgenvroeg vertrek ik naar Kaapstad. Werken in de daycare was heel leuk ter afwisseling van de homeschool. De meer dan twintig kindjes uit de daycare kunnen hier terecht terwijl hun, vaak alleenstaande, mama uit werken kan gaan. Of toch op z’n minst werk kan gaan zoeken. Iedereen betaald, naar eigen kunnen een kleine bijdrage. De kinderen krijgen daarvoor ontbijt, lunch, twee tussendoortjes, verzorging en een beetje Engelse les. Verder kunnen ze heerlijk buiten spelen. Tijdens het .spelen praten ze Zulu met elkaar. Leuk om te horen. Maar je begrijpt er niets van, behalve de enkele woordjes die ik sinds vorig jaar al geleerd had. Wat opvalt is dat de kinderen, ook al zijn er enkele nog maar pas een jaar oud, heel zelfstandig zijn. Ze eten alleen, wassen zelf hun handjes, klimmen en lopen als de beste. Wij, bezorgde mama’s, zeggen heel vaak op een dag : pas op, voorzichtig… maar dat is helemaal niet nodig.
Ook de zes baby’s die geadopteerd zullen worden verblijven overdag in de daycare. Van 17u tot 8u zorgt Aunti Tobilo voor de kinderen. Op dinsdag is zij vrij en zorgen twee vrijwilligsters voor ze tijdens de avond, nacht en ochtend. Afgelopen nacht was het Corine en mijn beurt. Baby’s in bad, eten geven, spelen en om half acht naar bed. Ook kleine N slaapt in de babyroom. Nadat ook hij z’n verzorging had gehad en in z’n bed lag gingen ook wij maar op onze matras op de grond, want je weet nooit wat de nacht brengt met 6 kinderen in de kamer. Om half zes werden we wakker van de eerste!!! Dus dat viel heel goed mee! Al slaap je natuurlijk veel lichter dan anders. Daarna weer het badje in, kleren aan en naar de daycare. Wijzelf waren na het ontbijt geven enkele uurtjes vrij. Even douchen, opruimen, wasje doen, en m’n rugzak inpakken om morgen te vertrekken naar Kaapstad. En een half uurtje skypen met Toon. Die ook even goeiedag kon zeggen tegen Aunti Nomoussa die net aan het poetsen was in het grote huis.
Vandaag was het ook vrijwilligsdag. Dan komen alle vrijwilligers van alle projecten die BeMore ondersteund bij elkaar op bezoek. Maar omdat Corine en ik morgen weg zijn vonden we dat we maar beter ons werk konden doen. Dus we gingen niet mee, maar gaven wel onze medevrijwiligers een rondleiding op Palm Tree. En natuurlijk werden er veel armbandjes, sleutelhangers en de nieuwe olifantjes verkocht. P de verkoper van dienst straalde!
Vanavond gingen we ook met z’n alllen naar de Galleria, uit eten voor m’n komende verjaardag. M’n medevrijwilligsters hadden een verrassing voor me : er werd door de medewerkers van het restaurant voor me gezongen en ik kreeg een gratis ijsje!

Nu vlug m’n mandje in (zoals Corine altijd zegt) want straks om 4u loopt m’n wekker af!

In bijlage enkele foto’s van de daycare. Van de baby’s komen er geen foto’s op het internet ivm de privacy voor hun adoptie. Ook enkele foto’s van de homeschool van vorige week.

Tot maandag met een verslagje over Kaapstad.

Daaaag,

Veerle

(origineel bericht op be-more.nl)