Een avontuur vol belevenissen....

(origineel bericht op be-more.nl)

Een avontuur vol belevenissen…

Hallo Allemaal,

Voordat ik begin wil ik jullie bedanken voor jullie leuke berichtjes. Vind het erg leuk om ze te krijgen en te lezen. Ik probeer telkens leuke foto’s up te laoden, maar dat is echt geen doen.

Gisteren middag ging ik even na mijn huisje om te zeggen waarom ik ‘S middags niet was geweest. Ze zei dat ik na artroom kon komen helpen.

Byron had ons ‘S ochtends gevraagd of we een nieuwe planning voor de komende 4 weken wilde maken. Dat hebben we na het boodschappen doen dan ook meteen gedaan. We kwamen er achter dat 8 vrijwilligers op het project erg veel is. We moesten onze planning daarop aanpassen. We zitten volgende maand ook met 8 vrijwilligers, dus dan kunnen we dit mooi vast houden.

We hebben verschillende onderdelen hier op het project. Babyroom, we gaan met de baby’s spelen en ze stimuleren hier in hun ontwikkeling. Daycare, dit is een kleuterklasje met een teacher. Homeworkroom, dit is voor huiswerk begeleiding. Ze hebben 4 groepen bij homeworkroom. Elke groep een half uurtje, ze kunnen komen met hun eigen opdrachten of we geven hun een sommen. De leeftijden gaan per groep omhoog. De homeworkroom is drie dagen. Maandag lezen, dinsdag taal en woensdag rekenen. Op donderdag is er Artroom en gaan ze een knutselwerkje maken. En als laatste Toylibery, dit is een soort van speel’o’theek.

Na de planning was het tijd voor babyroom. We hebben de baby’s opgehaald om lekker met ze te gaan spelen, niet alle baby’s waren er, want er waren er ook heel wat bij playground. Playground is een stukje gras met een speeltoestel waar de kinderen ook lekker kunnen spelen, dit word ook als speel terrein gebruikt voor de daycare. Ik werd dood geknuffeld door alle kids bij playground. Ik maakte een paar foto’s van de kids, dat zag 1 van de ‘Caregivers’ (een soort van socialworker, ze zijn er om alle kinderen te vermaken bij Mother of Peace). Ze wou graag dat ik een foto van haar ging maken, ze kan dan mooi als model poseren, dat vinden ze geweldig aan die camera’s van hollanders.

Tijdens babyroom lekker knuffelen met de kids. Lekker genieten. Leuke foto’s gemaakt van ze. Ik heb echt genoten, de kids spelen met de kleinste dingen en ze kunnen zich uren vermaken, dat is zo mooi om te zien.

Na babyroom ben ik naar mijn huisje gegaan. Secread hearts. De kindjes wouden samen met mij een spelletje doen, zo gezegd zo gedaan. Lekker memory spelen. Het was al gauw klaar met het spelletje, dus zijn we over gegaan op een ander spel. Om kwart voor 6 ging de bel van de kerk, dat betekend dat de kinderen over een kwartier binnen moeten zijn voor de kerk. De kerk is vanaf 8 jaar. Toen de oudsten weer uit de kerk kwamen hebben we de bijbel gelezen. In engels. Ik was al met de kleintjes begonnen, dus de oudsten haakte in. Daarna was het tijd om te douchen en om te eten. De rijst lag overal!!! Echt overal!!! Maar 1 ding, ze moeten het ook zelf schoonmaken.

Gloria liet mij ondertussen haar Nederlands boekje zien. Ze vind het heel interessant om Nederlands te leren. Ze heeft allerlei zinnen met de Nederlandse vertaling. Ze begon alle dingen opnoemen die ze geleerd had. En dat was leuk! Ik zei tegen haar ‘Ik leer jou Nederlands en jij mij Zulu’. Zulu is beetje lastig, maar wie weet wat ik er van op steek.

Ik sprak met Gloria over de opvoeding van de kids. Ik zat vol bewondering te kijken hoe makkelijk het gaat en hoe goed ze luisteren. Het is niet dat de kinderen niet stout zijn of ondeugend, maar ze luisteren wel goed. Klaar is ook echt klaar. Ze helpen allemaal goed mee. Toen de kids aan het eten waren, zag ik Gloria met de jongste op schoot zitten. Toen dag ik echt ‘De kinderen hier krijgen boordevol liefde, het maakt niet uit wat ze wel en niet hebben’. Dat zette mij dus ook echt wel aan het denken. Ik zei tegen Gloria dat het in Nederland heel moeilijk is met het opvoeden van de kinderen. Ze wist het, maar Gloria is heel rechtvaardig. Nee is nee. Ook toen ik binnen was en Gloria mij zag werden de rules nog even herhaald.

Na het eten gingen de jongens gingen alles vegen en de meisjes gingen de afwas doen. Ik had de jongste net de fles gedaan. Daarna viel hij in slaap. Ik kon daarna ook naar mijn eigen huisje gaan. Lekker gegeten en snel slapen, morgen weer een nieuwe dag.

Om 6 uur ging vanochtend de kerkklok weer. Voor mij was het om 07:00u. tijd om op te staan, want ik moest om 8 uur de kids van de huisjes ophalen voor Daycare.

Bij Daycare zitten kinderen van Mother of Peace en omgeving, zodat ouders geld kunnen verdienen, waardoor ze weer meer inkomsten hebben om voor de kinderen te kunnen zorgen.

De Daycare was erg leuk om te zien. Het is net als in een kleuterklas, maar net even wat alternatiever. Je moet niet denken dat er evenveel structuur in zit als in Nederland. Ze gingen eerst lekker spelen. Ik zag een bal en ging met een paar kinderen de bal over gooien en rollen, ze vonden het erg leuk, er kwamen steeds meer kinderen bij. Je moet sommige kinderen wel helpen met een goed spel verzinnen, pas dan zijn ze lekker aan het spelen. De waren ook een paar kinderen een soort van Zulu dans aan het doen, toen een van de jongetjes op een trommeltje sloeg, dat was leuk om te zien. Het valt mij wel op dat de kinderen zich hier wel goed kunnen vermaken met de kleinste dingetjes. Iemand kwam er vandaag achter dat mijn naam in engels de vloer is, ze lagen helemaal in een deuk.

Mijn naam is over het algemeen nog erg moeilijk. Ik krijg allerlei variaties, Floa, Flo (Zal Erwin mijn klasgenoot blij mee zijn, hij noemt mij ook altijd zo), Flor. Wat dat betref kan ik nog kiezen welke ik het mooiste vind.

Na het spelen gingen ze liedjes zingen. Ik ga het echt opnemen de volgende keer, ik smelt als ik het zie. Het is zo leuk om te zien dat al die kinderstemmetjes gaan zingen. Lovely.

Om tien uur krijgen ze lekker een broodje met wat drinken. Daarna is het tijd om te spelen.

In onze vrije tijd heb ik mijn laptop gepakt om even wat dingen op te schrijven voor school. Ondertussen ontdekte ik leuke muziek wat de kindjes helemaal te gek vinden. Justin Bieber en Waka Waka van Shakira. Ik ging lekker even dansen met de kids, ze hebben ritme gevoel niet normaal! Echt helemaal leuk. Alle kinderen vinden Justin Bieber helemaal te gek.

Vanavond is er Toy Liberay. Dat houd in dat de kinderen hun speeltje van de afgelopen week weer terug brengen en als ze het niet stuk gemaakt hebben mogen ze en nieuw speeltje lenen. 1/2 keer iets kapot terug brengen is 4 weken niks lenen. 3 keer iets kapot terug brengen is nooit meer lenen. Zo leren de kinderen om te gaan met speelgoed aangezien hier echt alles kapot gaat. En wat ik al eerder gezegd heb, dat is niet omdat ze er niet zuinig op willen zijn, maar dat komt omdat alles van iedereen is. De Toy Liberay stimuleert de kinderen netjes om te gaan met speelgoed. Goed initiatief, maar het werkt nog niet helemaal optimaal.

Aankomend weekend gaan we stappen bij een groot feest in Durban. We gaan eerst uiteten met de mensen van het project Umbtombo, daarna met z’n allen naar het grote feest. Helemaal gaaf. Ik ben benieuwd wat het weekend brengt.

Liefs uit Afrika,

Floor

(origineel bericht op be-more.nl)