(origineel bericht op be-more.nl)
Grootte verschillen…
Weer een (kleine) update uit het nog altijd zonnige Zuid Afrika. De afgelopen week heb ik A nog les gegeven. Erg leuk maar daar heb ik jullie de vorige keer al over verteld. Deze week heb ik de donderdag middag geholpen op de day-care. Een stuk of 20 super schattige baby’s/peuters. Erg leuk om te doen maar wel erg moeilijk met alle namen. In de avond heb ik de baby’s van PT in bad gedaan en daarna hebben we onze eerste meeting met P&Y gehad over hoe het gaat hier. Na de meeting zijn we naar de Galleria gegaan voor onbeperkt pizza eten.
Vrijdag middag was ik weer op de day-care. De namen gaan langzamerhand beter en ik is echt geweldig daar. Natuurlijk is de homeschool ook super maar de day-care is zo iets ander dat ik niet kan zeggen wat leuker is of wat ik liever doe want juist die afwisseling is super leuk. Ik zou jullie een klein beetje vertellen hoe de day-care hier in elkaar steekt.
Op de day-care zitten soms 10 kinderen en soms wel 20…dit verschilt per dag. Als de kinderen worden gebracht gaat dit ook erg anders als in NL. Hier worden de kinderen gewoon op de day-care gedropt met hun rugzakje zonder een overdracht van hoe het gaat. Alle kinderen krijgen bij binnenkomst een soort pap omdat we niet weten welke kinderen gegeten hebben en welke niet. Ze komen namelijk bijna allemaal uit het township hier vlakbij en daar hebben ze weinig geld. De day-care kost hier dan ook in verhouding met de day-cares in de buurt niet veel. Als de kinderen bij ons zijn kunnen de ouders gaan werken. Na de pap gaan ze even spelen en daarna hebben ze vaak een soort van Engelse les. Dit is omdat de kinderen alleen maar Zulu spreken en we ze graag een woordje Engels leren. Om 10 uur krijgen ze allemaal een half broodje en wat te drinken en daarna gaan ze lekker buiten spelen. Om 12 uur krijgen de kinderen warm eten. Dit is het eten wat de vorige avond over was in het grote huis. De kinderen krijgen warm eten omdat ze vaak in hun eigen huis geen warm avond eten krijgen en geen goede maaltijden. We proberen ze daarom op de day-care goede voedingsstoffen te geven zodat ze goede reserves opbouwen. Na het eten gaan de kids slapen en na het slapen gaan ze weer buitenspelen tot ze een voor een worden opgehaald. Ook het ophalen gaat hier heel anders als in Nederland. De kids worden opgehaald en wij moeten maar hopen dat het altijd door de juiste personen gebeurd. Ook hierbij is geen overdracht en geven de kinderen en ouders elkaar zelfs geen knuffel of iets.
Op de day-care zelf is alles ook heel anders als in NL. In Nederland moet alles via wetten goedgekeurd worden en moet alles kind vriendelijk zijn. Hier lopen de kinderen met blote voeten zowel binnen als buiten en hebben ze speelgoed wat soms stuk is. Er zijn hier zulke grote verschillen maar het grootste verschil zijn de kinderen. Als in Nederland een kindje valt schreeuwt die direct moord en brand. Hier zegt het kind soms au en gaat weer verder spelen. Ook zijn er veel minder ruzies tussen de kinderen hier en zeuren ze erg weinig.
De kinderen in Nederland mogen dan misschien wel in een wat veiligere day-care zitten de kinderen hier lijken me veel gelukkiger en tevredener dan in NL. Groote verschillen die moeilijk te omschrijven zijn. Je moet ze gewoon zien!
Voor mij is het nog steeds een droom die uitkomt om hier nu voor de 3e keer te mogen zijn en de kinderen zijn echt super lief. Ik ben weer helemaal op mijn plek en ga erg genieten van deze 2 maanden. Ook het weer zit hier erg mee tot nu toe…elke dag een korte broek en een heerlijk zonnetje!
Voor nu heb ik lekker weekend en dit weekend ga ik heerlijk genieten van alle kids hier op PT!
Heel veel liefs Kaylee