hoe lang blijven jullie in Danang en in Hoi An gemiddeld?
Ik had eerst gedacht om maar 2 dagen in Danang te zijn en 5 in Hoi An, maar ik zie nu dat de meeste uitstappen (vb naar de Marmerbergen) meestal vanuit Danang wordt gedaan. Er is iets verder dan Danang (richting Hue) blijkbaar ook een Nationaal Park, is dit de moeite?
Welke excursies doen jullie zoal? en vanuit Danang of Hoi An?
Persoonlijk zou ik niet naar Danang gaan.
Zoals je schrijft wil je 7 dagen in dit gebied verblijven.
Wanneer je geïnteresseerd bent in de Cham cultuur heb je in Danang het museum daarvoor verder vind ik het een gewone Vietnamese stad.
Hue heeft zeer veel bezienswaardigheden; graftombes, via de rivier te bezoeken, citadel enz…
Ook het nachtleven is er niet doods; veel cafe’s waar volop bedrijvigheid is tot in de late uurtjes.
Vandaar uit kun je ook alle kanten uit.
Hoi An is een zeer leuk gemoedelijk stadje met een mooi strand. Met goed strandweer zeker om daar 3/4 dagen te verblijven. Lukt overigens ook met wat minder weer.
Ik sluit me helemaal bij Ton aan. Vanuit Hoi An heb ik een excursie naar de ‘Cham’ gedaan (je hoeft in principe niet de bootreis terug te nemen, die stelt niet zoveel voor. Scheelt weer wat tijd als je met de bus terug gaat) Ben je ook van plan om naar Hue te gaan? Vanuit Hue heb ik een ‘DMZ-tour’ gedaan. Was ervan onder de indruk. En inderdaad, in Hue zelf is aardig wat te zien, zoals Ton ook schrijft. En je hebt er diverse uitgaansgelegenheden waar je vele medereizigers tegenkomt (is wel behoorlijk toeristisch ingesteld, maar kan ook wel eens leuk zijn).
Mocht je naar de Marmerbergen, kun je ervoor kiezen om toch die twee dagen Danang te doen, als dat het enige is dat je in die buurt zou willen doen. Of inschatten hoe lang je er vanuit een andere plaats over zou doen? Ik denk dat vijf dagen Hoi An wel genoeg is. Zelf ben ik er wat langer gebleven, omdat ik er verliefd op was geworden :hihi:, maar had dan ook twee maanden de tijd voor Vietnam.
Ik weet niet of het National Park de moeite waard is, misschien kan een medeforummer je hier iets over vertellen?
Ik weet niet hoe het komt maar Hue spreekt me op 1 of andere manier niet zo heel erg aan. (Aan jullie om me te overtuigen haha )
Zijn de Phong Na grotten interessant om te gaan zien? Dit is inderdaad wel vanuit Hue.
Ik dacht dat China beach wel een heel erg mooi strand is, omdat dit zo toch dikwijls wordt omschreven.
Hoe gaan jullie overigens van Danang naar Hue? Staan er bussen bij de luchthaven klaar of is dit een hele zoektocht daar? Zoja, om de hoeveel tijd rijden er bussen naar Hoi An en hoelang zijn ze gemiddeld onderweg?
Eerst even over Hue.
Eigenlijk komt de gehele geschiedenis van Viet Nam hier continu weer terug.
Het is eeuwnen de hoofdstad van het land geweest en daarom vindt je dus hier ook de graftombes van de voormalige keizers. Je moet je niet vergissen, maar dit zijn enorme stukken land met mooi aangelegde tuinen, vijvers en rond de tombe zelf staan vele beelden die de overleden keizer zouden moeten beschermen. Ook in de oorlog is hier veel gevochten en zie de kogelgaten nog zitten in de muren van de citadel ( de verborgen stad, volgens mij een must see ).
Wanneer je enigzins wat in geschiedenis geïnteresseerd bent van het land kan je deze stad echt niet overslaan.
Ook voor de uitstapjes die Anne-Jitske vermelde is Hue een uitstekend uitgangs verblijf.
De grotten
Ik ben misschien wat bevooroordeeld, want een grot is een grot voor mij met druipstenen naar boven en naar beneden.
Je gaat er met en boot naar toe, dit was wel leuk, maar ziet eigenlijk maar begroeide bergen. Op een gegeven moment zag ik iets wat leek op een huisje op de berg en dacht je zult daar wonen. Bleek het een schuilhut te zijn waar ik een uur later zelf zat.
Je hebt daar een grot boven op de berg, wat een hele klim is en je hebt een grot waar je varend in komt. Het noord vietnamese leger had daar haar commandobassis, wat het dan weer wat interessanter maakte met die wetenschap.
Persoonlijk had dit ik dit beter achterwege kunnen laten ; maar andere mensen vinden het misschien geweldig.
China beach
Is echt wel een mooi strand en daarom worden er vele resort uit de grond gestamd.
Eigenlijk is het verschil met het strand bij Hoi An nihil, in mijn ogen.
China beach was, zoals je misschien wel zult weten, het relax strand voor de amerikaanse soldaten. Daarom is het bekender.
Van het vervoer met de bus weet ik niets, ik regel altijd het vervoer met met het hotel.
Maar waarschijnlijk kunnen andere mensen die hier ook posten je daar wat meer met helpen.
wij vertrekken volgende week naar Vietnam en ik ben daarom dit forum aan het lezen. Een vraagje: wat bedoel je met “vervoer regel ik altijd met het hotel”? Wat houdt dat concreet in?
Wij hebben niets vastliggen en zijn benieuwd of we steeds een hotel 1 a 2 dagen voor aankomst kunnen boeken en dan ook ons vervoer. We willen per plek bekijken hoelang we er denken te blijven en vervolgens de volgende halte plannen qua overnachten en vervoer. Dit hebben we in Maleisië 5 jaar geleden gedaan en dat leverde nooit problemen op. Uiteraard hebben we reisgidsen bij ons Rough guide en ANWB reizen wereldgids. Ik hoor graag wat van je! groet Louiseke
Met “het vervoer dor het hotel te laten regelen” bedoel ik het volgende.
Wanneer ik in Vietnam ben en naar een andere plaats wil en een hotel heb geboekt laat ik het hotel ook de transfer van het vliegveld naar het hotel regelen. Is misschien wel een iets duurdere optie, maar je hoeft niet op zoek naar een goedkope taxi ( met de kans dat ie je overcharged ) of op de bus te wachten en dan naar het hotel moet lopen. Is ook de snelste optie.
Veel hotels verlenen deze dienst tegen een zeer redelijk tarief.
Een hotel vinden zou geen problemen moeten opleveren, maar misschien net het hotel dat je wil kan volgeboekt zijn omdat het hoogseizoen begint. Maar er is altijd wel een alternatief te vinden.
je bevestigde, in jouw post, voor een deel wat ik al dacht en dat vinden van een hotel, op slaapplaats tussendoor, zal ook wel goed komen.
Wel had ik eerst de indruk dat je het over het vervoer tussen 2 te bezoeken oorden had, en niet tussen vlieghaven en hotel. Maar ook daar komen we uit!
Je kunt ook een open bus ticket halen bij volgens mij de meeste hotels wel. Dan word je met de bus meestal opgehaald bij je hotel. Je kunt meteen een open bus ticket halen voor alle plaatsen die je wilt bezoeken, maar ook per keer een ticket naar de plaats waar je wilt vertoeven. Je kunt dit trouwens ook doen bij de kleine tourbureautjes die je in ongeveer elke plaats wel vindt. Het ligt er natuurlijk ook aan of je alles met de bus wilt doen. Maar je kunt gewoon een tourbureautje binnen lopen en dan komt het ook allemaal goed (je kunt er vlieg-, trein- en bustickets halen en hotels boeken, etc.). Volgens mij is het een beetje hetzelfde systeem als in Maleisië (denk ik). En volgens mij gaat het allemaal wel goed komen.
Naar een treinstation of vliegveld hebben we trouwens wel taxi’s genomen. Wat duurder dan met het ov, maar nog goed te betalen (en onderhandelen dan hè ).
Kan ook, van de ene plaats naar de andere door het hotel geregeld worden.
Diverse resorts in bv Mui Ne, Can Tho, Dalat kunnen je deze service verlenen vanaf Saigon.
Reken op een prijs van al snel 100 dollar, deur tot deur. Is wel duurder dan de optie van Anne-Jitske.
In principe is eigenlijk alles te regelen met vervoer bij je toekomstige of dan huidige hotel.
Alleen bustickets verkopen ze niet altijd , mijn ervaring, bij de hotels in de wat duurdere klasse.
Dan wordt je doorverwezen naar een bureau of de busmaatschappij zelf of naar de stand van een reisbureau die daar ook in het hotel huist.
Maar gezien je reis ervaring komen jullie daar wel uit.
In ieder geval alvast veel plezier toegewenst in Viet Nam; Ik moet helaas nog 2.5 week wachten voordat we er weer zijn.