(origineel bericht op be-more.nl)
dagje school bezoek
De tweede week is zeer warm begonnen wel 40 graden, en dat met een werk dag van 7 uur in de ochtend tot 6 uur in de avond. Ik kan je vertellen dat je geveld bent op het einde van de dag. Dan nog even koken wat niet mee valt op 2 pitjes waarvan om de paar minuten de stroom uit valt . Rond half 9 kunnen we meestal eten en dan douchen en nog 1 arikaans pilsje en naar bed. Gelukkig hebben we van Glynnis een extra ventilator gehad , het is niet te harden op de kleine slaapkamer met 5 personen . Ik heb geluk dat ik precies onder de plafond vetilator hang. Maar je bent zo moe van alles, dat je meestal gelijk in slaap valt.
Gisteren best weer een zwaar momentje, de tiender moeder kreeg weeen, het is heel anders dan bij ons, de voorzieningen zijn een stuk minder dan bij ons. Zij lag alleen op haar bed en af en toe komt er een auntie vragen hoe het met haar gaat. Ze gaat de baby afstaan ter adoptie , gisteren kreeg ze te horen dat ze de baby gellijk weg zullen halen als deze geboren is. Echt heftig. Ze heeft een brief voor haar kind geschreven in de hoop dat de baby later zal weten waarom de baby afgestaan is.
De moeder kan niet voor de baby zorgen, en wil werk gaan zoeken en een studie gaan volgen. Werk zoeken valt niet mee voor deze jonge vrouwen. Ze vraagt aan ons hoe het er bij ons aan toe gaat. Ze snapt ook niet wat wij hier komen doen, en onze kinderen zomaar achterlaten.
Vanochtend is de schooll weer begonnen, ik mocht vandaag mee naar de kleuterschool die ook is opgericht door Gluynnis voor arme kinderen.
Ik ging mee als begeleiding voor een autistisch meisje. Het is een strakke werkwijze op school, meer zoals het bij onze ouders vroeger was. Een rijtje maken voor de w.c. , god danken voor het eten, en zorgen voor de arme kinderen in de wereld.
Als ze zitten dan altijd in kleermakers zit, als ze stil moeten zijn moeten ze hun vinger voor hun mond houden. Je hoort het wel, duidelijke regels, die alle kinderen op mijn autisitsch kindje goed op volgen.
Ook nog even de grotere kinderen naar de grotere school gebracht, allemaal in schooluniform , witte blouse, kniekousen en een grijze broek en zwarte lak schoenen, de meisjes allemaal in de zelfde jurkjes.
Naar school gaan is erg duur in Afrika, iedereen moet zijn uniform zelf betalen, je neemt zelf je schoolspullen mee. Ook het lesgeld kost erg duur. Maar naar school gaan is de enige manier op een betere toekomst.
Vanavond gaan we lekker uit eten met de andere vrijwiligers die we het afgelopen weekend hebben ontmoet.
Morgenvroeg brengt Glynnis ons naar het vliegtuig en vertrekken we naar Kaapstad
We blijven daar tot zondag, dus even lekker wat het afrikaanse land zien. Zaterdag slapen we bij vrienden van de andere Ineke, dan gaan we weer even genieten van de luxe, ha ha
Bedankt voor de lieve reacties!
Er zijn mensen die mijn proberen te bereiken per telefoon of sms, maar ik heb hier een andere simkaart mijn nummer is.0027763148823
O ja en jullie wachten natuurlijk om foto`s, maar dat is me nog steeds niet gelukt, ik ga het zaterdag in kaapstad weer proberen, maar anders komen jullie vast thuis wel kijken.
Groetjes Ineke